خیابان بورس تا میدان فصل مجامع چراغ قرمز ندارد 

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ باید  قدمی در کاهش نگرانی برخی جدیدالوردها به بازار سرمایه فراهم شود و فعالان و کارگزاران پاسخ قانع کننده‌ای به سوالات آنها در نوع فعالیت و خرید و فروش و مدل سوددهی اوراق سهام در بازار سرمایه داشته باشند.

عباس ضیایی نیری در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با تاکید بر اینکه شرایط پیش روی بازار سرمایه چند ماهی است با اقبال قابل توجهی روبه‌رو شده است، گفت: بدون شک تا فصل مجامع که اوایل تیر ماه برگزار خواهد شد این اقبال ادامه خواهد داشت؛ اما از این پیش‌بینی مهمتر که در بین بیشتر فعالان و کارشناسان بورس اوراق بهادار کشور یکسان است باید به دلایل اصلی این جهش اقتصادی پرداخته و توجه شود.


او افزود: اینکه سکوی پرتاب این رشد شاخص‌ها تاثیر چه نمادها و چه نسخه درمانی بوده حائز اهمیت است، بطور حتم این رکوردشکنی عوامل بیرونی و درونی بسیاری داشته که شاید به راحتی از کنار برخی از آنها عبور کرده‌ایم بدون‌ اینکه با علم‌ و کارشناسی شده و به واسطه دکترین اقتصادی بدان بپردازیم.


این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ۵۰‌ سال از فعالیت این بازار پر بازده و تاثیرگذار در بدنه اقتصادی کشور می گذرد، تصریح کرد: مسئولان با انجام به وعده‌های خود و فعالان بورس با نگاه عمیق‌تر به تحولات بازار و کالبد شکافی این شرایط می توانند بستری را مهیا کرده تا این مدل سوددهی شکلی دائمی به خود گیرد و البته اینکه مختص به زمان خاص و فعالیت برخی نمادها هم نباشد و برد برد اقتصادی را برای تمام فعالان و حاضرین در این اکواریوم شیشه‌ای رقم‌ بزند.

ضیایی نیری گفت: همچنین لازم است قدمی در کاهش نگرانی برخی افراد جدیدالورود به این بخش فراهم شود و پاسخ قانع کننده‌ای به سوالات آنها در نوع و مدل سوددهی بازار سرمایه و سهم انها چه اندک و چه بسیار از این رشد و بهره‌برداری را مشخص شود؛ البته ذکر این نکته ضروری است که بیشتر کارگزاران علی‌رغم تبلیغات و دعوت سرمایه‌گذاران به بورس و به واسطه آنها، دلسوزی و راهنمایی را در واضح کردن و شفاف کردن فعالیت در بورس برای سرمایه‌گذاران به خرج نداده و خیل عظیمی از افراد که آموزش‌های خاصی در مورد این بازار ایمن و قابل اطمینان ندیده‌اند و غالبا با نگاهی خاص و فرد گرایانه‌ و جهت دریافت سود در یک‌بازه مشخص و کوتاه مدت وارد این بخش میشوند را، در سوالات بیکران و بی پاسخ رها می کنند.


او در ادامه بیان داشت: همین مسئله شفافیت موجود در جذب بیشتر نقدینگی‌ها و سرمایه‌های خارج شده از بازارهای دیگر را به رنگ خاکستری تبدیل کرده و رکورد زنی را به بن‌بستی می‌رساند که گاهی باعث رکود مقطعی در حضور سرمایه‌گذاران و داد و ستد و عرضه و تقاضا می شود، از این رو ذکر این نکته ضروری است با اجرای دستورالعمل و نظارت محسوس و نا محسوس بر عملکرد کارگزاری‌ها، کارگزاران محترم را در خدمت رسانی دلسوزانه بیشتر به افرادی که قصد ورود به بورس را دارند و یا اینکه جز فعالان‌ به شمار می آیند هدایت کرد.

ضیایی نیری افزود: اجرای منظم و فراگیر داد و ستد الگوریتمی طرح بعدی است که باید در تمامی نمادها لازم‌ الاجرا گردد چرا که دخالت افراد و اشتباهات فردی را از بین خواهد برد که همین مسئله نیز باعث حضور بیش از پیش سرمایه‌گذاران خواهد شد.

ضیایی نیری به شفافیت عملکرد نمادها اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی مواقع شاهد عدم شفافیت از سوی شرکت‌ها هستیم که در صورت انجام هم با تاخیر صورت‌ می‌پذیرد.


مدیرعامل شرکت آرتا یاران ایرانیان اظهار داشت: تک نرخی کردن نرخ ارز و تعادل سازی آن موجب می‌شود التهابات و نوسانات این بخش به حداقل برسد و نمادهایی که تاثیر پذیری بیشتری از نوسانات ارزی دارند به شکل منطقی و منظم‌تری به فعالیت خود ادامه دهند و تاثیرگذاریشان در شاخص و سود دهی‌ انها حقیقی‌تر باشد و به خاطر ارزش خود نماد نه موج سواری ارز .


ضیایی نیری با تاکید بر اینکه اجرای سیاست‌های صحیح اقتصادی مانع توقف رشد در بورس می شود، اظهارداشت: ریشه اقتصادی باید به شکلی کارشناسانه شکل گرفته باشد که با برخی مشکلات‌ بیرونی و دعواهای سیاسی لرزه بر اندام تالار شیشه‌ای نیفتد، سیر صعودی و پرشتاب قیمت‌ها در ماه‌های گذشته سبب شده تا بورس از دیگر بازارهای موازی و موجود در کشور سبقت گیرد؛ پس توجه به پایدار بودن این شرایط الزامی است و دستگاه‌‌های اجرایی مرتبط باید همکاری و هماهنگی بیشتری با بورس داشته باشند.

او توجه به اینکه چه دلایلی باعث پرواز شاخص‌ها شده را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: نکته‌ای که تقاضا را بین گمنامان این عرصه زیاد کرد کاهش نسبی نرخ سود سپرده بانکی بود که البته هنوز با قانون گریزی قانونی برخی بانکها در اجرای ان با مدلهای جدید مشارکت رو‌به‌رو هستیم.


ضیایی نیری همچنین گفت: افزایش قیمت فلزات و اینکه تنها بازیگر اصلی این صنعت در بازارهای بین‌المللی چینی‌ها هستند نکته‌ای است که با توجه به اصل داستان باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا که سال گذشته بسیاری از فولادسازان چینی به دلیل نزول بازار فولاد و نیز تسهیلاتی که از سیستم بانکی دریافت کرده بودند تا مرز نابودی پیش رفتند.

ضیایی نیری اظهار داشت: دولت چین با اقدامات خاص و محدود کردن عرضه تلاش کرد تا بازار را به کنترل خود در آورد، از این رو افزایش قیمت بیلت و نجات موقت فعالان صنعت فولاد حاصل آن بود.

او گفت: فعل و انفعالات در این بازار خصوصا در قیمت‌های کنونی بسیار پرفراز و نشیب پیش بینی می‌شود؛ از این رو حتی اگر قیمت‌های جهانی در قیمت‌های کنونی ماندگار باشند، تا فصل مجامع نگهداری سهام‌های مرتبط جذاب و بلاشک پر سود خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه در مورد روند کاهش نرخ سود سپرده بانکی نیز اینطور توضیح داد و گفت: هدایت کامل این‌ نقدینگی‌ها می تواند عمر صعود شاخص را بیشتر کند سودی که در نظام‌ بانکی هیچ نقشی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور نداشت و صرفا بازدهی کاغذی را به همراه داشت، این سیل از نقدینگی‌ها هنوز هم در سیستم بانکی ما وجود دارد، به‌طوری‌ که به محض احساس عدم سوددهی مناسب از این بخش، سرمایه‌داران به‌صورت کاملا هیجانی به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری ورود می کنند، و هیجانات کاذبی را در نظام اقتصادی با آن هجمه از نقدینگی به ساختار کشور و اقتصاد به وجود می‌اورند که جبران آن خسارات ناشی از ان برای فرد و کل کشور بسیار سخت خواهد بود، اما با نظارت دقیق و صادقانه این اطمینان خواهد بود که چراغ قرمزی برای بورس تا فصل مجامع وجود نخواهد داشت پس به فکر ترافیک خرید برخی نمادها باشیم.

401

کد خبر: 901989

وب گردی

وب گردی