شهرستان اهر از سال ۸۵ وارد دوره خشک‌سالی شده است

رئیس اداره بهره ‌برداری و نگهداری از سد ستارخان اهر گفت: بر اساس مطالعات جامع شرکت آب منطقه‌ای و دانشگاه تهران، شهرستان اهر از سال 85 وارد دوره خشک سالی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مرتضی فریان دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه حجم مخزن سد ستارخان شهرستان اهر ۱۳۰ میلیون مترمکعب است گفت: در کمینه‌ترین موقعیت باید در مخزن سد ستارخان ۴۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشیم.

وی گفت: در طراحی سد ستارخان شهرستان اهر می‌بایست سالانه حدود میزان آب ورودی و خروجی ۹۰ میلیون مترمکعب بوده باشد اما بعد از هشت سال دیدم که این اعداد و ارقام محقق نمی‌شود و آن زمان مطالعات جامع خشک‌سالی به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای و مجری‌گری دانشگاه تهران انجام گرفت و در سال ۸۵ بروز خشک‌سالی در شهرستان اهر به‌طور مصوب اعلام شد.

فریان با اشاره به اینکه سال ۸۵ به شرکت آب منطقه‌ای اعلام کردیم که باید خشک‌سالی را در محدوده سد ستارخان قبول کنید، افزود: به‌نوعی از سال ۸۵ تاکنون عملاً ما با ۴۹ میلیون مترمکعب وضعیت آبی منطقه را مدیریت می‌کنیم که تمامی برنامه‌ریزی‌ها نیز بر این اساس صورت می‌گیرد.

رئیس اداره بهره ‌برداری و نگهداری از سد ستارخان اهر گفت: مجموع آوردهای سد ستارخان شهرستان اهر در طول دو سال گذشته به ترتیب ۳۹ میلیون و ۳۵ میلیون مترمکعب بوده و پیش‌یابی که امسال نشان می‌دهد که وضعیت سال آینده مشابه سال گذشته خواهد بود و می‌توان گفت سه سال پیاپی با زیر ۴۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت می‌کنیم یعنی این میزان آب توان مدیریتی را از ما می‌گیرد.

فریان با تأکید بر این‌که زنگ خطر کم‌آبی در حوزه آبریز سد ستارخان و مسیر رودخانه اهر چایی در طول ۱۵۰ کیلومتر شامل بخش‌هایی از شهرستان ورزقان و اهر به صدا درآمده است، گفت: نهادهای سیاست‌گذار و مصرف‌کنندگان آب بیش از پیش به مدیریت منابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف این نعمت خدادادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

901

کد خبر: 902087

وب گردی

وب گردی