رعایت اصول ایمنی شرط لازم برای استفاده از وسایل گازسوز است

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصال‌های لوازم گازسوز، از راه‌های پیشگیری از خطر گاز منواکسید کربن است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا یوسفی‌پور، در خصوص مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی اظهار کرد: مشترکان باید زمان نصب وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند، همچنین برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی دقت کافی داشته باشند.

او افزود: با آغاز فصل سرد سال بر اثر بی‌احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به‌ویژه بخاری و آبگرمکن، تعدادی از هموطنان جان خود را به علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از دست می‌دهند. امیدواریم مشترکان گاز با رعایت کامل اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، به‌ویژه آبگرمکن‌ها خطر گاز گرفتگی را به صفر برسانند.

یوسفی‌پور با تاکید بر این‌که استفاده از وسایل گرمایشی شعله‌دار نیازمند رعایت تمهیداتی است، گفت: هنگام استفاده از وسایل گرمایشی شعله‌دار فضایی برای ورود هوا به داخل منزل باز باشد.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که هموطنان از شومینه به دلیل خطرهای زیادی که دارد استفاده نکنند، افزود: در صورت اجبار برای استفاده از شومینه، پیش از روشن کردن حتما از بازبودن دریچه شومینه (دمپر) اطمینان یابند. چنانچه دمپر درحالت بسته باشد، همه گازهای سمی ناشی از احتراق به فضای مسکونی برمی‌گردد و خطرناک است.

یوسفی‌پور تصریح کرد: توجه به این نکته ضروری است که رگلاتور و کنتور گاز ازسوی شرکت ملی گاز ایران با رعایت همه نکات ایمنی و فنی در محل مناسب نصب می‌شود، بنابراین فقط شرکت ملی گاز ایران مجاز است در صورت لزوم محل آن‌را تغییر دهد. رگلاتور مجهز به وسایل ایمنی خاصی است که در صورت بروز هرگونه نقص در لوله‌کشی شهر به طور خودکار جریان گاز را قطع می‌کند تا مصرف‌کنندگان در معرض خطر قرار نگیرند، بنابراین از دستکاری کنتور و رگلاتور خودداری شود.

رئیس HSE شرکت گاز، رعایت نکات ایمنی توام با مصرف بهینه گاز طبیعی در روزهای سرد سال را ضروری دانست و گفت: ذخایر انرژی‌های فسیلی تمام شدنی و تجدیدناپذیر است، بنابراین هموطنان افزون بر رعایت ایمنی در استفاده از گاز طبیعی در منازل خود، در مصرف این ماده باارزش صرفه‌جویی کنند.

402

کد خبر: 902154

وب گردی

وب گردی