عربستان هیچ انتخابی جز بازگشت به روابط طبیعی با ایران ندارد

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات آمریکا در خصوص برجام و تحولات منطقه صحبت کرد.

به گزارش ایسکانیوز ؛ حسین امیرعبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل و مدیر کل امور بین الملل در مجلس شورای اسلامی در برنامه ذره بین رادیو تهران گفت: عهدشکنی آمریکا در برجام از زمان اوباما آغاز شد و شاید اگر خانم هیلاری کلینتون رئیس جمهور بود روشش در برخورد با برجام متفاوت بود اما در اصل عهد شکنی در برجام خیلی تغییری نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه ترامپ یک بیزینس منی است که سیاست را یک کالا می‌داند، اظهار کرد: ترامپ رفتار غیر قابل پیش بینی دارد و در عرصه سیاست یک تازه به دوران رسیده به معنای واقعی است.

امیرعبداللهیان افزود: در نتیجه مذاکرات مشخص شد که ترامپ یک بیزینس من ناشی است که نمی‌تواند خوب محاسبه سود و زیان را انجام دهد و اقدامات ترامپ در مقابل برجام علاوه بر اینکه برای ایران مشکلاتی به وجود می آورد بلکه برای برخی از متحدان امریکا هم مشکل ساز می‌شود.

دستیار ویژه رئیس مجلس بیان کرد: ادامه تحریم‌های ایران برای تیم قبلی دموکرات‌های حاکم در کاخ سفید بسیار هزینه بر شده بود.

وی ادامه داد: در گام‌هایی که آمریکا در ۱۲۰ روز آینده بر خواهد داشت برای اجماع سازی با برخی از متحدین اروپایی خود تلاش می‌کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکا می‌داند در موضوع هسته ای با اروپا نمی‌توانند به یک اجماع مجدد برگردد، تصریح کرد: اروپایی‌ها در امضای برجام منافعی را برای خودشان تعریف کردند و به طور حتم تمایل ندارند منافعی که می‌توانند از برجام نصیب آنها شود را از دست بدهند.

دستیار ویژه رئیس مجلس با بیان اینکه ما می‌توانیم این شکاف واقعی که بین اروپا و آمریکاست را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم، افزود: برای دستگاه دیپلماسی ما این فرصت وجود دارد که مانع بشویم اروپا و آمریکا در موضوعات مورد نظرشان علیه ایران بتوانند به یک اجماع برسند.

وی با بیان اینکه در مورد برجام هیچ گونه مذاکره، انعطاف، تعدیل و اصلاحی صورت نخواهد گرفت، اظهار کرد: استراتژی که جمهوری اسلامی ایران در مورد برجام اتخاذ کرده است یک استراتژی کاملا دقیق است.

امیرعبداللهیان درباره توئیت علیه مقامات بحرین گفت: توئیت‌های مقامات بحرین ارزش پاسخ دادن را ندارد زیرا بیش از قد و قواره حکومت آل خلیفه آنها در مورد جمهوری اسلامی ایران اظهارات سخیف به کار بردند.

وی افزود: بحرین کشوری است که ابتدایی ترین اصول دموکراسی را رعایت نمی‌کند و عربستان سعودی مداخله ی زیادی در بحرین دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس اظهار کرد: بخشی از سیاستگذاری ها در بحرین مستقیما در MI 6 انگلیس انجام می‌شود و نگاه ما در بحرین نگاه قومی و مذهبی نیست چرا که ما نگاهمان به کل مردم بحرین است.

امیرعبداللهیان افزود: حقوق بشر باید در بحرین رعایت شود و مقامات بحرین دچار عدم برداشت درست نسبت به تحولات شدند.

وی بیان کرد: روابط ما با جهان عرب یک روابط بسیار متین و صمیمانه است و در هفته های گذشته نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی و هیات های عالی رتبه پارلمانی در تهران برگزار شد ۴۶هیات عالی رتبه پارلمانی در سطح روسای مجالس در ایران حضور پیدا کردنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس اظهار کرد: سعودی ها با پدیده مهمی با نام انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی نتوانسته اند کنار بیایند چون سعودی ها درک درستی از تحوالات ندارند.

وی افزود: سعودی ها تا این لحظه هنوز نتوانستند یک واقعیتی به نام عراق را درک کنند چون سعودی ها تمامیت خواه هستند این خصوصیت است که برایشان مشکل ساز می‌شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه سعودی ها تحولات منطقه ای که مبتنی بر دموکراسی هست را نمی‌پذیرند، گفت: رفتارهای غیر سازنده عربستان سعودی هزینه های زیادی را متوجه منطقه کرده است.

وی ادامه داد: ما مثل سعودی ها غیر سازنده و شتاب زده عمل نمی‌کنیم ما با نگاه به آینده و با نگاه فرصت دادن به حاکمان شتاب زده، ناشی و جنگ طلب عربستان سعودی که با عقلانیت حاکم بشود عمل می‌کنیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس بیان کد: به مسئولان عربستان گفتم که امنیت دیپلمات‌های شما صد درصد تامین است و علاقه مند هستیم روابط دیپلماتیک به طور طبیعی ادامه پیدا کند.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: عربستان سعودی هیچ انتخابی جز بازگشت به روابط طبیعی با ایران را ندارد.

کد خبر: 902158

وب گردی

وب گردی