بوق و کرنا برای کره‌ای-هندی 200 میلیونی/ همه‌چیز در مورد «رکستون جدید» رامک خودرو

بعد از اقبال نه‌چندان مناسب مدل‌های نیو اکتیون و نیو کوراندو، عرضه‌کننده رامک خودرویی‌ها به فکر بازگشت بزرگ‌ترین شاسی‌بلند خانواده سانگ‌یانگ افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اتفاقی که تحت عنوان «یک رونمایی باشکوه» انجام شد و از رکستون جدید برای بازار ایران رونمایی به عمل آمد.

رکستون از کجا آمد؟

سال 2001 سانگ‌یانگ کره‌ که خیلی‌ها فکر می‌کردند یک برند چینی است، شاسی‌بلندی موسوم به Rexton‌ را راهی بازار کرد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم مرسدس‌بنز Mکلاس 1997 طراحی شده بود. یعنی اجزای اصلی آن مانند موتور، گیربکس و دفرنسیال از آلمان‌ها تغذیه می‌شد. نسل اول تا پنج شش سال عمر کرد و به‌لطف پیشرانه‌ اسم و رسم‌داری که داشت، برای خود مشتریانی پر و پا قرصی تدارک دید. نسل دوم در 2006 معرفی. حالا کم‌کم می‌شد استقلال کره‌ای‌ها و دست برداشتن از تقلیدکاری را مشاهده کرد. سانگ‌یانگ جدید برای اولین‌بار موتور توربوشارژر را تجربه کرد. این خودرو در بازار مالزی به خوبی استقبال شد.

رکستون برای حضور در بازار اروپا تلاش‌های فراوانی کرد. تا جایی‌که تعداد زیادی آپشن و لیست بلندبالایی از تجهیزات را به صورت استاندارد روی خودرو تعبیه می‌کرد ولی با قیمتی ارزان به فروش می‌رساند. اوضاع مالی کمپانی سانگ‌یانگ در 2010 نابسامان شد. به‌طوری که مدیران تصمیم به فروش بخش اعظمی از سهام آن گرفتند.

تنها خریداری که برای این برند پیدا شد، ماهیندرای هندوستان بود. اما هندی‌ها به دلیل سرمایه عظیمی که داشتند، مدل‌های جدید شرکت با تغییراتی قابل قبول راهی بازار کردند. البته هنوز سانگ‌یانگ نمی‌توانست از آلمان‌ها جدا شود و هم‌چنین امتیاز جعبه‌دنده هفت سرعته مرسد‌س‌بنز را به‌صورت موردی خریداری می‌کرد. این خودرو در ایران مشتریان مخصوص به خودش را داشت. محصولی بلند بالا با موتوری بسیار پرمصرف و البته قیمتی که چندان معقول به نظر نمی‌رسید. به هر حال دوران این خودرو و البته بسیاری از دیگر خودروهای سواری و شاسی‌بلند با ابلاغ قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، از بازار ایران خداحافظی کردند.

رکستون جدید زیر ذره‌بین

از اواسط سال 2016 میلادی می‌دانستیم که سانگ‌یانگ در فکر عرضه یک محصول جدید است. این را می‌شد از روی خودروی کانسپت LIV-2 آن‌ها نیز متوجه شد. محصولی که کره‌ای‌ها از این نمایشگاه به آن نمایشگاه می‌بردند. بعد از انجام دادن پروسه مربوط به بازاریابی و بازارسازی، سانگ‌یانگ نمونه تولیدی این خودرو را در موطن اصلی خودش یعنی سئول رونمایی کرد. خودرویی که به اسم رکستون G4‌ شناخته می‌شود. شاسی‌بلند جدید کره‌ای‌ها از نظر طراحی یک سر و گردن از اسلاف خود به‌روزتر است. شاید نمای جلوپنجره و چراغ‌های جلوی آن بیننده را به یاد تیوولی بیندازد ولی در قسمت عقب است که شاهد طرحی معقول هستیم. در واقع باید اعتراف کرد که سانگ‌یانگ آنقدر که در طراحی قسمت عقب تبحر دارد، در نمای اصلی ندارد.

داخل کابین نیز شاهد الگویی محافظه‌کار و سنگین و رنگین هستیم. البته هنوز هم ضعف کره‌ای‌ها در استفاده از معنای لوکس‌گرایی دیده می‌شود. در واقع سواری با این خودرو حس و حال رانندگی با یک شاسی‌بلند چینی «خیلی خوب» را می‌دهد و نه بیشتر. ابعاد رکستون جدید حتی از کیا سورنتو نیز بیشتر است. شاید به همین بزرگی نامتعارف است که رانندگی با این خودرو سختی‌های خاص خودش را دارد. در نظر نگرفتن میدان دید راننده، ترسی همیشگی را برای او به همراه می‌آورد. از آنجایی که رکستون در بازارهای دیگر با موتور دیزلی‌اش معروف است، اطلاعات دقیقی از پیشرانه بنزینی آن در دست نیست. تنها می‌دانیم که روی آن یک موتور 2 لیتری توربوشارژ با 222 اسب‌بخار نیرو وجود دارد. احتمالاً جعبه‌دنده‌اش 6 سرعته اتوماتیک است. این خروجی با در نظر گرفتن وزن فوق سنگین 2700 کیلوگرمی‌اش کمی نگران‌کننده است.

در وبسایت رسمی سانگ‌یانگ اگرچه اثری از محصول فوق با این موتور دیده نمی‌شود ولی در بحث مصرف سوخت بهترین رکورد مربوط به نمونه دیزلی است که 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر را نشان می‌دهد. بنا بر این تصور نمی‌شود مصرف نمونه بنزینی توربوشارژ شده آن با آن وزن سنگین کمتر 12 لیتر باشد.

رکستون جدید در بازار

مراسم «باشکوه» رونمایی این خودرو با حضور سفیر کره برگزار شد و این تمام شکوه این مراسم بود. مدیران رامک خودرو اطلاعاتی درباره قیمت این خودرو ارائه نداده‌اند. حرف و حدیث‌های روی چیزی حدود 220 میلیون تومان است اما شما جدی نگیرید. با سابقه‌ای که از رامک و آن وضعیت تحویل طولانی‌مدت تیوولی در ذهن داریم، به طور حتم این رقم بالاتر از این حرف‌ها خواهد بود. اینکه خودروی تحویلی با آیتم‌های درج‌شده در کاتالوگ تفاوت داشت نیز بماند. اما اینکه قیمت نهایی بیش از وعده وعیدها شد را چگونه هضم کنیم؟ شکی نیست که آنچه در مراسم باشکوه رونمایی از این خودرو پرده‌برداری شد، مدلی نخواهد بود که به دست مشتری می‌رسد یا حداقل آنی نیست که با قیمت معقول تصور می‌شود. این‌ها در حالی هستند که باید از خیر پاسخگویی، خدمات پس از فروش و محاسبه درست سود مشارکت بگذریم.



400

کد خبر: 902337

وب گردی

وب گردی