طرح بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مپنا افتتاح شد

طرح بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند و پروژه بادی آقکند در استان آذربایجانشرقی با دستور وزیر نیرو افتتاح شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو صبح امروز با حضور در محل کارخانجات گروه مپنا آغاز فعالیت طرح بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند را به صورت تلفنی اعلام کرد.


نیروگاه سیکل ترکیبی پرند از جمله نیروگاه‌های خصوصی شرکت مپنا است که در کیلومتر 30 اتوبان تهران-ساوه قرار دارد. نیروگاه پرند نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در شبکه سراسری کشور و تامین برق پایدار بخش‌های مهم و استراتژیکی از برق استان تهران را دارد که به علت نزدیکی به کارخانجات گروه مپنا، این نیروگاه برای گروه مپنا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر سه واحد بخار 160 مگاواتی کلاس E، شش واحد بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)، سیستم خنک کننده از نوع ACC، پست 400 کیلوولت و 3.5 کیلومتر خط انتقال 400 کیلوولت است. همچنین به منظور تامین آب پایدار مورد نیاز بخش بخار نیروگاه و پیروی از ضوابط زیست‌محیطی، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید پرند و تامین پساب از آن محل نیز از دیگر جنبه‌های تعریف شده در توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند است.

با تکمیل فاز بخار نیروگاه و به مدار آمدن هر سه واحد، نزدیک به 480 مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه خواهد شد. همچنین با توجه به ارتقای واحدهای گازی نیروگاه به MAP2B، ظرفیت بخش گاز نیروگاه نیز تقریبا 138 مگاوات افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب می‌توان مدعی شد که طی دو سال آینده، بدون هیچگونه افزایشی در مصرف سوخت و گازهای آلاینده نزدیک به 600 مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه خواهد شد.

افتتاح پروژه بادی آقکند در استان آذربایجان شرقی

وزیر نیرو همچنین در این مراسم پروژه بادی آقکند در استان آذربایجان شرقی را نیز افتتاح کرد. این طرح به صورت یک نیروگاه بادی به ظرفیت نامی 50 مگاواتی شامل 20 واحد توربین بادی 2.5 مگاواتی همراه با پست برق AIS، پست 63 کیلوولت و خط انتقال در نزدیکی روستای آقکند در استان آذربایجان شرقی اجرا شد.

نیروگاه بادی آقکند شامل 20 واحد 2.5 مگاواتی توربین بادی ساخت شرکت مپنا است. پروژه از آذر 96 کلید خورده است و پیش‌بینی می‌شود که در خرداد 98 به بهره‌برداری تجاری برسد. همچنین نوع سرمایه‌گذاری به صورت BOO است و خرید برق نیروگاه آقکند به صورت تضمینی و در یک دوره 20 ساله صورت خواهد گرفت.

اجرای این پروژه، در راستای مسئولیت های اجتماعی گروه مپنا و ایفای تعهدات زیست محیطی و ارتقای سطح سلامت جامعه است. ضمن آنکه با توجه به قرارگرفتن این سایت در منطقه محروم و معافیت مالیاتی آن، پروژه آقکند به عنوان دومین سایت بادی به منظور احداث مزرعه بادی درنظر گرفته شده است.

402

کد خبر: 902355

وب گردی

وب گردی