شفافیت و کاهش پرونده‌های قضایی با رونق استارتاپ‌ها

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور گفت: وقتی یک استارتاپ شکل می‌گیرد، به همراه خودش شفافیت به همراه دارد؛ زیرا نمی‌تواند جنس قاچاق را به دست مشتری بدهد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری امروز در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضاییه، اظهار کرد: وقتی فیلم پدرسالار را می‌دیدم، همیشه فکر می‌کردم این واقعیت سیستم دولتی ما است و به واسطه بودجه نفت، "پدرسالار" هستیم. اگر بچه‌های ما بخواهند سراغ کاری بروند، باید آن کاری که ما می‌گوییم انجام بدهند و اگر یکی بخواهد روی پای خودش بایستد، تمام امکانات از وی گرفته می‌شود و این سیستم اصول کشور ما است که پایه اقتصادش بر نفت بنا شده است.

وی با بیان اینکه ما حتی در حوزه قوانین هم با خصوصی‌ها بدرفتاری می‌کنیم و اصلا فرزندانمان را این گونه رشد نداده‌ایم که روی پای خودشان بایستند، اظهار کرد: ما در چند سال اخیر بر اقتصاد دانش‌بنیان پافشاری کرده‌ایم و تلاشمان این است که جوانان بتوانند به سمت نوآوری بروند و شرکت اقتصادی و تولیدی خودشان را داشته باشند.

معاون علمی رییس‌جمهور ادامه داد: برای مثال سال‌های سال است که ما تاکسیرانی داریم و همیشه هم جنگ اعصاب داشته‌ایم که راننده قرار است چقدر از ما کرایه بگیرد و چقدر بر سر ما غر بزند و این همان نماد کار دولتی است. چون دولت و حاکمیت در آن نقش دارد. اما شما برخی از این استارتاپ‌های خودرویی را ببینید حداقل بخشی از نگرانی‌ها را حذف کرده‌اند.

ستاری تصریح کرد: یکی از خوبی‌های استارتاپ‌ها بحث شفافیت است؛ زیرا وقتی یک فروشگاه اینترنتی جنسی را ارائه می‌کند؛ یعنی توانسته است گمرکش را بدهد، پس حتما آمار قاچاق پایین می‌آید و بخش عمده‌ای از پرونده‌ها را حذف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شما از حقوق شهروندی حرف می‌زنید، همین‌که کاری کنید یک جنس در تهران و چابهار یک قیمت داشته باشد، آن هم با حمل رایگان ؛ حکم حفظ حقوق شهروندی را دارد.

معاون علمی رییس‌جمهور با بیان اینکه کسب و کارهای دانش ‌بنیان با وام دادن شکل نمی‌گیرد، عنوان کرد: اتفاقا آنهایی که موفق بوده‌اند یک ریال هم از دولت وام نگرفته‌اند و روی پای خودشان ایستاده‌اند.

ستاری با تاکید بر ضرورت پرهیز از انجام پژوهش‌های دولتی، گفت: پژوهشی که قرار باشد با پول دولت شکل بگیرد، نتیجه‌اش به ساخت پیکان منتهی می‌شود. ما پژوهشگاه‌های دولتی داریم که به نتایج کارهای آنها افتخار می‌کنیم؛ اما اگر اینها دولتی نبودند، به یقین پیشرفت‌هایشان بیشتر از وضعیت فعلی بود.

معاون علمی رییس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: از نظر ما پژوهشی که با پول دولت شکل بگیرد نه به درد قوه قضاییه می‌خورد و نه به درد دولت و نظام. در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها نیاز به یک همکاری و تفاهم قوی با قوه قضاییه داریم تا مشکلات سر راه استارتاپ‌ها برداشته شود. در همه دنیا استارتاپ‌ها راه‌اندازی شده‌اند و بعد با توجه به مشکلات و وضعیتشان قوانین مربوط به آنها نوشته شده است و ما هم باید اجازه رشد استارتاپ‌ها را بدهیم.

منبع: ایسنا

304

کد خبر: 902361

وب گردی

وب گردی