صادرات گاز میان ایران و کشورهای همسایه، امنیت کشورهای منطقه را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در صورت امضای قراردادهای صادرات گاز میان ایران و کشورهای همسایه، امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند می‌خورد و این موضوع نکته‌ای مهم در تامین امنیت کشور به شمار می‌آید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا عراقی در برنامه «گام‌های بلند همدلی» که شامگاه دوشنبه (۹ بهمن‌ماه) از شبکه یک سیما پخش شد، درباره صادرات گاز ایران گفت: صادرات گاز ایران هم برای کشور مقصد به صرفه است، هم برای ما مطلوبیت دارد، زیرا آنها با دریافت گاز می‌توانند چرخ اقتصادشان را بچرخانند و ما نیز با فروش گاز به توسعه کشور کمک می‌کنیم.

او درباره صادرات گاز به بصره اظهار کرد: صادرات گاز به بصره در مرحله نخست با ۷ میلیون مترمکعب آغاز می‌شود، در مرحله دوم به ۱۵ میلیون مترمکعب می‌رسد و در مرحله پایانی به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در صورت امضای قراردادهای صادرات گاز میان ایران و کشورهای همسایه، امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند می‌خورد و این موضوع نکته‌ای مهم در تامین امنیت کشور به شمار می‌آید.

عراقی درباره استفاده از توان داخلی در راه‌اندازی خط ششم صادراتی انتقال گاز گفت: بخش‌های مختلفی از این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کردیم و آنان نیز موفق شدند این طرح را با فشردگی و حجم کار بسیار زیاد براساس برنامه زمانی تعیین شده، با موفقیت اجرا کنند.

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز نیز در این باره گفت: با توجه به توانی که در تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی سراغ داریم، امیدواریم همه زیرساخت‌های صنعت گاز کشور با تکیه بر توان نیروهای داخلی به سرانجام برسد.

او افزود: برای اجرایی شدن خط ششم صادراتی گاز ناگزیر به عبور از بستر رودخانه کارون بودیم، بنابراین با هدف حفظ محیط زیست، از فناوری HDD استفاده کردیم که برای احداث خط لوله، یک فناوری جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد است، همانطور که موجب شد کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و هیچ تخریبی در بستر رودخانه کارون رخ ندهد.

بر اساس این گزارش، اکنون به خوبی از ظرفیت‌های موجود در حوزه صنعت گاز در ابعاد مختلف اقتصادی، صنعتی و زیست محیطی استفاده شده و در صورت تقویت روابط بین ایران و کشورهای همجوار، به طور قطع جایگاه کشور در ابعاد مختلف و حتی در بعد تولید و برداشت از میدان‌های مشترک نیز ارتقا می‌یابد.

صادرات گاز به عراق از خط ششم سراسری انتقال گاز اکنون یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ایران به شمار می‌رود. با انشعاب‌هایی از این خط لوله صادراتی گاز در دو نقطه یکی به سوی بغداد از نفت‌شهر و دیگری از خرمشهر و شلمچه به سوی بصره، انتقال گاز صادراتی به کشور عراق انجام می‌شود. پروژه خط لوله صادراتی گاز به عراق که از عسلویه آغاز می‌شود و به اهواز می‌آید، در مجموع ۱۴۰ کیلومتر و با قطر ۴۸ اینچ است.

با توجه به توافق‌های انجام شده درباره حجم صادرات گاز به عراق و با استفاده از ظرفیت گازی و توانمندی ایجاد شده در پارس جنوبی، درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد می‌شود. خط لوله صادراتی ششم سراسری با دستان توانمند متخصصان ایرانی و بهره‌گیری از ظرفیت بالای پیمانکاران اجرایی، در پنج گستره مختلف با قدرت هرچه تمام‌تر و با استفاده از روش سرمایه‌گذاری BOT و منابع مالی داخلی کشور، با نظارت مستمر متخصصان و کارکنان دلسوز به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست.

در مسیر اجرای پروژه در گستره اهواز، خرمشهر، شلمچه، یکی از موانع قابل توجه، عبور خط لوله گاز صادراتی از رودخانه وسیع و پر آب کارون است که برای آن فناوری HDD اجرایی شده است. استفاده از این فناوری هر چند هزینه‌های گزافی به همراه داشته، اما به هیچ عنوان به بستر و اطراف رودخانه کارون آسیبی نرسیده و زیست‌بوم این منطقه تخریب نشده که این موضوع سبب افتخار شرکت ملی گاز است.

برای نخستین بار در ایران، یک خط ۴۸ اینچ با روش HTD در زمان بی‌نظیر ۲۸ روز از بستر رودخانه پر آب و وسیع کارون عبور کرد که این زمان یک رکورد محسوب می‎شود. این نتیجه موفقیت‌آمیز بار دیگر ثابت کرد که در سایه الطاف الهی و همدلی و پشتکار و اعتقاد به توانمندی ظرفیت‌های اجرایی موجود در داخل کشور، می‌توان بر مشکلات‌ و موانع پیش رو غلبه کرد. بر همین اساس، شرکت ملی گاز ایران با برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌کوشد در کوتاه‌ترین زمان، پروژه‌های اولویت‌دار خط ششم صادراتی گاز ایران را تکمیل کند تا درآمدهای کشور افزایش یابد.

402

کد خبر: 902362

وب گردی

وب گردی