فتنه 88 حجم عظیمی از آگاهی سیاسی را به نسل جدید منتقل کرد / یکی از آثار مبارک برجام، اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: تا 5 سال پیش فشار شدید در دانشگاه ها بود که باید با آمریکا مذاکره کنیم و دیدگاه انقلابی راکنار بگذاریم، الان دیگر این طور نیست؛ یکی از آثار مبارک برجام این بود که ما دیگر به آمریکا اعتماد نداریم.

دکتر سید محمد هاشم پوریزدان پرست عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره دانشجو و شرایط دانشگاه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب، دانشگاه ها برای تربیت نیروهای وابسته به رژیم شاهنشاهی ساخته شده بودند به صورتی که بعضی دانشگاه ها هنوز دانشجو فارغ التحصیل نشده، عازم آمریکا می شدند.

وی افزود: حجم عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها قبل از انقلاب برای خدمت به کشورهای دیگر بودند، در سال 54 در روزنامه ها نوشته شده بود تعداد پزشکان ایرانی ساکن آلمان از پزشکان ایرانی ساکن ایران بیشتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: پیش از انقلاب دانشجوها دو دسته بودند گروهی بچه های مسلمان بودند که روی عقاید دینی و هویت دینی خود پافشاری می کردند و یک گروه هم مکاتبی مثل مارکسیم بودند؛ هر دو دسته در دانشگاه فعالیت سیاسی می کردند.

وی افزود: سال 53 برآورد کرده بودند در آمریکا نزدیک به 60 هزار دانشجوی ایرانی بود و همه این جریانات باعث شد وقتی انقلاب در سال 57 به پیروزی رسید دانشجویان مسلمان پیشتاز انقلاب باشند و مردم را همین دانشجوها به خیابان کشاندند، دانشگاه مرکز و قلب انقلاب بود و مردم در دانشگاه تهران جمع می شدند.

نقش و کارکرد دانشجویان بعد از انقلاب/تحولات رخ داده در دانشگاه

سید محمد هاشم پوریزدان پرست خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب هم دانشجوها و دانشگاهیان بودند، کردستان را دانشگاهیان اداره می کردند و بیشتر فرماندهان و پرچمداران هشت سال جنگ تحمیلی تقریبا از دل همین دانشگاه ها برآمده بودند، تعداد عظیمی از کسانی که در مقابل ضد انقلاب سینه سپر کردند از بچه های دانشجو بودند و جهادسازندگی را دانشجو ها پایه گذاری کردند.

وی افزود: جنگ که شد دانشجوها در صف مقدم بودند، تعداد زیادی از فرماندهان سپاه و کسانی که در اول جنگ به شهادت رسیدند از همین دانشگاهیان بودند، در جریان لانه جاسوسی هم باز این دانشجویان بودند که در صف اول قرار داشتند، چون متاسفانه ابتدای انقلاب یک جوی چون ایجاد گروهک ها توسط ضد انقلاب در درون دانشگاه ها ایجاد شده بود که در نهایت انقلاب فرهنگی رخ داد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز یاد آور شد: بعد از جنگ دانشگاه ها همچنان در خدمت انقلاب و سازندگی کشور بودند؛ با پایان جنگ یک تحولی در دانشگاه ها اتفاق افتاد، با این همه یک عده از افراد از همان موقع شروع جنگ دنبال دنیا طلبی و غرب گرایی افتادند و در دهه هفتاد این جریانات به مصادره جبهه اسلامی و نفوذ منجر شد و همین نفاقی که بوجود آمد منجر به پیدایش جریانات اصلاح طلبی آمریکایی شد.

وی با اشاره به فتنه 78 و قضیه کوی دانشگاه تصریح کرد: همین جریانات ریزش کرده کوی دانشگاه را راه انداختند، در حالی که قدرت در اختیارشان بود نقش اپوزیسون هم بازی می کردند، مجله و روزنامه و قدرت در دست داشتند و دانشگاه در دستشان بود، در این دوران دانشجو بازیچه اهداف سیاسی این جریانات قرار گرفت و همین زمینه بیداری دانشگاه شد تا از این به بعد دانشجو بازیچه دست سیاستمداران نشود.

وضعیت امروز دانشگاهها و جریانات پشت سر گذاشته

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به فتنه 88 گفت: جریانات سال 88 که به وقوع پیوست، کشور را تا لبه پرتگاه برد؛ اما یک آثار مبارکی هم برای کشور داشت و آن هم اینکه حجم عظیمی از آگاهی سیاسی را به نسل جدید منتقل کرد.

سید محمد هاشم یزدان پرست تصریح کرد: هم اکنون بازگشتی در دانشگاه ها به سمت همان جریان دهه 60 دارد اتفاق می افتد، این که دانشجوی دانشگاه پشتوانه و نیروی محرکه انقلاب و پیش برنده اهداف انقلاب بشود، چیزی که دهه های پیش نبود در حال حاضر مثلا در بسیج سازندگی چه کسانی هستند؟دانشجوها هستند که می روند روستاها خدمت و کمک می کنند، شهدای مدافع حرم 20 درصدشان دانشجو هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هرچه زمان می گذرد به خاطر جریاناتی که از دانشجو سوء استفاده کردند ناتوانی آن و افکار و اقدامات و مدیریتشان در سطح جامعه روشن می شود، تا 5 سال پیش فشار شدید در دانشگاه ها بود که باید با آمریکا مذاکره کنیم و دیدگاه انقلابی راکنار بگذاریم، الان دیگر این طور نیست یکی از آثار مبارک برجام این بود که ما دیگر به آمریکا اعتماد نداریم.

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 902367

وب گردی

وب گردی