نزدیک شدن حیات وحش برای پیدا کردن غذا به مناطق شهری و جاده‌ها/ برای طبیعت نذر کنید+عکس

 همزمان با سرد شدن هوا و بارش برف، حیات وحش برای پیدا کردن غذا به مناطق شهری و جاده‌ها نزدیک می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز برف و برودت هوا حیات وحش را تحت تاثیر قرار داده و گرسنگی و نبود غذا آنها را به حاشیه شهرها کشانده است. در هوای زیر صفر روزهای اخیر محیط بانان در تلاش هستند تا ضمن علوفه رسانی به حیات وحش از دخالت شهروندان در این امر جلوگیری کنند. تصاویری بسیاری از حضور حیات وحش در نزدیکی مناطق شهری در طی روزهای گذشته ثبت شده است. حیوانات در حالی به دلیل نبود تغذیه به حاشیه شهرها آمده اند که نزدیک شدن آنها به شهر وجاده ها جانشان را تهدید می کند. از این رو برخی از مناطق توسط محیط بانان به طور دست علوفه رسانی شده تا حیوانات از زیستگاه خود دور نشوند.

شهروندان از تغذیه حیات وحش خودداری کنند

سازمان حفاظت محیط زیست نیز با توجه به برودت هوا و بارش برف نسبت به تغذیه حیات وحش هشدار دارد. در این هشدار آمده است:با توجه به بارش سنگین برف و برودت هوا در بخش وسیعی از کشور و احتمال نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی، زنده گیری غیر اصولی حیات وحش توسط شهروندان موجب آسیب رسیدن به حیوان و خود افراد می‌شود.

ضمن تقدیر از افرادی که هر ساله بصورت داوطلبانه علوفه جهت تغذیه حیات وحش در اختیار محیط زیست قرار می دهند، چنانچه افردی قصد انجام این اقدام با ارزش را دارند، می تواند با مراجعه به ادارات شهرستانی و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها نسبت به تحویل علوفه اقدام کنند تا با هماهنگی لازم در مناطقی که بنا به نظر کارشناسان نیاز به علوفه دهی دستی است، اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین امکان نزدیک شدن دیگر حیات وحش نظیر گربه سانان به مناطق مسکونی وجود دارد که از شهروندان درخواست می شود در صورت مشاهده از اقدامات خود سرانه جهت زنده گیری خودداری کنند. شهروندان در صورت مشاهده حیات وحش سرگردان و یا آسیب دیده به سرعت موضوع را به پاسگاه های محیط بانی، ادارات شهرستانی یا ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها به شماره تلفن 1540 اطلاع دهند.

نذرتان را به نذر طبیعت برسانید

احمد بحری، محیط بان درباره علوفه رسانی حیات وحش به خبرگزاری میزان می گوید: مهمترین مسئله این است که کسی بدون اطلاع اداره های محیط زیست نباید اقدام به تغذیه حیات وحش کند زیرا تغذیه دستی موجب تغییر رفتار حیات وحش می شود.

او با اشاره به شرایط جوی این چند روز می گوید: در برخی مناطق به دلیل بارش برف، حیات وحش با گرسنگی روبرو شده و اقدا به نزدیک شدن به شهرها یا جاده ها می کند. از آنجایی که این نزدیکی به مناطق شهری جان آنها را در خطر قرار می دهد، محیط بانان اقدام به تهیه علوفه رسانی می کنند.

محیط بان بحری همچنین تذکر می دهد: این علوفه رسانی مربوط به حیات وحش علف خوار است. تحت هیچ شرایطی نباید به حیات وحش گوشت خوار غذا داد و از مردم خواهش می کنیم که هرگز چنین کاری رو نکنند.

او با اشاره به راه اندازی کمپین نذر طبیعت می گوید: کسانی که نذری دارند می توانند برای تهیه علوفه حیات وحش، نذر خود را به کمپین نذر طبیعت اهدا کنند تا این اقدام توسط محیط بانان با سنچش شرایط زیستگاه ها انجام شود.

بحری به اقدامات کمپین نذر طبیعت اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر توجه روی علوفه رسانی و ساخت آبشحور برای حیات وحش است و مردم می توانند این کمپین را در فضای مجازی دنبال کنند یا از طریق شماره 09354457446 نذورات خود برای حیات وحش را به دست محیط بانان برسانند.

میزان

700

کد خبر: 902388

وب گردی

وب گردی