دستاوردهای خوبی در حوزه بهداشت زنان، بهداشت باروری و سلامت مادر و کودک داشته ‌ایم

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه توسعه کلینیک های سلامت خانواده در کشور یک ضرورت محسوب می شود، گفت: در این زمینه آمادگی داریم تا در اجرای کامل این برنامه کمک کنیم و امیدواریم دکتر هاشمی آن را به طور جدی پیش ببرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر معصومه ابتکار در اولین نشست مشاورین امور زنان و خانواده دانشگاه های علوم پزشکی کشور و امضای تفاهم نامه با وزارت بهداشت گفت: وزیر بهداشت در دولت دوازدهم گام ‌های خوبی در راستای انتصاب مدیران ، معاونان و مشاوران در جهت حرکت به سمت رسیدن به نگاه متعادل برای حضور زنان در وزارت بهداشت برداشته است.

وی افزود: خوشبختانه این ظرفیت را زنان کشور ما هم از حیث گروه مخاطب که 50 درصد جامعه ایرانی را تشکیل می دهند و هم از حیث سرمایه اجتماعی در سایر حوزه ها دارا هستیم و البته هنوز تا رسیدن به هدف 30 درصدی که دولت قرار داده فاصله داریم.

دکتر ابتکار خاطرنشان کرد: امیدوارم در وزارت بهداشت با توجه به ظرفیتی که دارد در حوزه مدیریت و سیاستگذاری، حتی فراتراز سقف 30 درصد و حتی تا 50 درصد نیز شاهد حضور زنان باشیم، چراکه این کار تحول بزرگی است و این شایستگی و ظرفیت در زنان ما وجود دارد.

وی با اشاره به ماده 101 برنامه ششم توسعه درباره ایجاد تعادل جنسیتی تصریح کرد: باید بببنیم موضوع تعادل جنسیتی در کدام قسمت ‌ها نیازمند توجه ویژه و نگاه‌های خاص است.

وی گفت: درحال حاضر در آستانه دهه فجر قرار داریم به دور از اغراق اعلام می‌کنم که دستاوردهای خوبی در حوزه بهداشت زنان، بهداشت باروری، سلامت مادر و کودک و غیره داشته ‌ایم، هرچند که هنوز در بسیاری از نقاط کشور نسبت به وضعیت مطلوب در این حوزه فاصله ‌داریم و باید به سمت کاهش این فاصله ‌ها حرکت کنیم. بر همین اساس تدوین شاخص‌های عمومی و تخصصی دراین حوزه بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: آموزش صحیح در حوزه‌ های مهارت ‌های زندگی و بهداشت زنان امری ضروری است، با این اقدامات می توانیم کاری کنیم تا جوانان و نوجوانان ما بتوانند از سلامت روان و جسم خود محافظت کنند، چرا که امروزه با وجود فضا‌های ارتباطی و فضای مجازی، مجموعه ‌آگاهی‌ هایی باید در چارچوب آموزه‌ های دینی ما به جوانان و نوجوانان ما داده شود، چرا که با اجبار هیچگاه پاسخ نمی ‌گیرم، بلکه آموزش آگاهی است که تحولات و انتخاب‌های درست را در پی خواهد داشت.

دکتر ابتکار با بیان اینکه پیشبرد بحث نشاط اجتماعی نیازمند تقسیم کار بین بخشی است، گفت: دراین حوزه دستگاه‌ های مختلف اعم از وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش باید ورود کنند. به عنوان مثال در زمینه چرایی کاهش ساعت ورزش دختران ابتدایی اقداماتی با کمک این چهار ارگان انجام شده است، متاسفانه باچنین اقداماتی خودمان سبک زندگی مبتنی بر نشستن و سکون را به کودکان ابتدایی آموزش می دهیم، چرا که نتوانسته ایم معلم ورزش تخصصی تربیت کنیم. این در حالی است که می دانیم کم تحرکی، چاقی و غیره ازمشکلات جسمی در جامعه ما و از ریسک فاکتورهای بیماری‌ ها محسوب می‌ شوند. بنابراین امیدوارم بتوانیم با همکاری وزارت بهداشت روی این مسائل کار کنیم.

وی بیان کرد: از طرفی وزارت بهداشت مانند وزارت علوم با طیف وسیعی از دانشجویان در حوزه پزشکی مواجه است، بنابراین بحث سلامت روانی، جسمی و یادگیری مهارت ‌های زندگی برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. درست نیست که زن و شوهر جوانی که پزشک هستند مهارت زندگی و حل اختلاف را نداشته باشند که این موضوع نشان می‌ دهد که ما باید روی مهارت‌ های زندگی دانشجویان کار کنیم و بتوانیم مانند وزارت علوم بحث کانون‌های همیابی دانشجویی را شکل دهیم تا خود دانشجویان بتوانند به توانمندی‌های لازم برسند.

دکتر ابتکار تصریح کرد: طرح ارتقای تاب آوری یکی از موضوعاتی است که به طور جدی در معاونت زنان و خانواده دنبال می‌ شود و در برخی از استان‌ها نیز کار را آغاز کرده ایم، این طرح می‌ تواند در دانشگاه‌ ها نیز مطرح شود تا شاهد ارتقای شاخص های بهداشتی و تطابق توانایی هایی اجتماعی باشیم. بنابراین نباید فکر کنیم چون جامعه دانشجویی پزشکی آموزش‌های پزشکی را می بیند، می تواند مهارت‌ های زندگی را به خودی خود بیاموزد، بنابراین باید روی آموزش این مهارت‌ ها کار کنیم، زیرا این رویکرد علمی پشتوانه خوبی برای تصمیم گیری درحوزه سلامت است.

دکتر ابتکار اظهارداشت: در عین حال انتظار داریم ایجاد کلینیک های سلامت خانواده که در برخی از استان‌ها شکل گرفته گسترده‌ تر شد تا بتوان از طریق این مراکز، بخشی از آموزش‌های حین و بعد از ازدواج را ارائه کرد. در این زمینه آمادگی داریم تا در اجرای کامل این برنامه کمک کنیم و امیدواریم دکتر هاشمی آن را به طور جدی پیش ببرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: نباید آسیب‌ هایی که ممکن است به خانواده‌ ها وارد شود را دست کم بگیریم، بنابراین باید از زوایای مختلف اجتماعی، روان ‌پزشکی و سلامتی به این موضوعات بپردازیم، که البته مساله نشاط اجتماعی، عوامل روحی و روانی زیادی دارد و برخی از آنها به سیاست‌گذاری های کلان در کشور باز می ‌گردد.

وی ادامه داد: هرچه بتوانیم تعریف گسترده ‌تری از آزادی و حق انتخاب برای جامعه قائل شویم، عزت نفس و اعتماد به خود را در جامعه افزایش داده و جریان نشاط را ایجاد می کنیم. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برای ارتقای نشاط اجتماعی ارتباط نزدیکی را با طبیعیت برقرار می کند و ایجاد مدارس طبیعیت بر این اساس است.

دکتر ابتکار در پایان گفت: این موضوعات باید درسطح کلان مورد توجه قرار گیرند، خوشبختانه در تفاهم‌ نامه مشترکی که امروز با وزارت بهداشت امضا کردیم، به بسیاری از این موضوعات پرداخته ایم و امیدواریم این تفاهمنامه اجرایی شود، زیرا در دولت آقای روحانی فضا برای حرکت به این سمت وجود دارد، بنابراین امیدوارم فرصت را غنیمت شمرده و توفیق یابیم اقدامی انجام دهیم تا فواید خوبی برای جامعه داشته باشد.

701

کد خبر: 902458

وب گردی

وب گردی