مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است/ فعالیت  39 هزار و 500 مسجد فعال در عرصه های مختلف

مشاور وزیر و مسِئول کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: شعار امسال کمیته مساجد، "مساجد خاستگاه انقلاب اسلامی است".

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز،نشست خبری کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در خبرگزاری شبستان برگزار شد.

در این نشست سید علی جعفری مدیر کل روابط عمومی و امور بین المللی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مسجد گفت: در برنامه های دهه فجر 75 هزار مسجد با 150 برنامه پیش بینی شده است و برگزاری محافل خاطره با حضور مبارزان و راویان جنگ،برگزاری مسابقات قرآنی در رشته های مختلف، شب شعر، نشست های بصیرتی، غبار روبی امامزادگان، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر،دیدار با خانواده معظم شهدا و...از برنامه های دهه مبارک فجر است.

وی افزود : هدف داعش ،کانون مساجد است و ما در نظر داریم با مساجدی که در برخورد با جنگ نرم فعال هستند به استقبال چهلمین سال بزرگداشت انقلاب اسلامی برویم.

حجت الاسلام و المسلمین دکترحبیب رضا ارزانی با اشاره به آیات 25و26 سوره حدیدو با بیان سوالی گفت: علت انقلاب امام و مردم در 40 سال پیش چه بود؟ آیا ایجاد حکومت اسلامی هدف بود؟

وی ادامه داد: برای عدالت محوری نیاز به حکومت عدل است و امام معتقد بودند اصل برگزاری حکومت هدف نهایی نیست هدف نهایی تقرب به سوی خدا و تربیت انسان است.

ارزانی افزود: اگر انقلاب یک هدف واسط است خاستگاه و محل قرب به خدا کجاست؟ مساجد نه تنها آغاز حرکت انقلاب بود بلکه ادامه حرکت نیز هست. مساجد پایگاه های انقلاب بود و راه پیروزی انقلاب تقویت مساجد است.

مشاور وزیر و مسئول کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی گفت:انقلاب نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم و ارتباط با مساجد تقویت شود .کارکرد مساجد نباید فقط مناسکی و دینی باشد بلکه باید تمام کارها در مسجد عبودیت پیدا کند مانند توجه به کودکان،احترام به سالمندان،ارتقای تعلیم و تربیت و ارتباطات اجتماعی و...نقطه عزیمت در انقلاب مسجد و ارتباط ما با مسجد است.

وی در خصوص فعالیت های کمیته فرهنگی مساجد گفت: این کمیته ها 28 فعالیت انجام می دهند در این کمیته 14 دستگاه عضو هستند.

39 هزار و 500 مسجد فعال در عرصه های مختلف فعالیت می کند

دکتر ارزانی در مورد برنامه های این کمیته بیان کرد: محفل خاطره با حضور مبارزان و راویان جنگ و برگزاری مسابقات قرآنی با همکاری کمیته قرآنی دهه فجر در حوزه های مختلف و همچنین برنامه 10 شب 10 مسجد در مساجد برتر استانها و شهرستانها برگزار می شود که رسانه ها فعالیت های این مساجد را پوشش می دهند و از هنرمندان همان مساجد(گچ کار،تذهیب کاران و نقاشان) دعوت می شود تا خاطراتشان را بگویند.

وی گفت: در این دهه از مسئولان کشوری مانند نمایندگان مجلس،استانداران،فرمانداران و...دعوت می شود تا با حضور در مساجداز نزدیک با مردم ارتباط داشته و برای حل مشکلات و ارائه پیشنهادات اقدام کنند آنچه به برنامه های امسال برای همدلی، انسجام و وحدت اضافه کردیم دیدار از خانواده های شهدای اقلیتهای مذهبی به صورت منطقه ای است.

تشکیل هیات های اندیشه ورز

مشاور وزیر و مسِئول کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: تشکیل هیات های اندیشه ورز در مساجد کلید می خورد این هیات ها در سه سطح استانی،ملی و کانونی تشکیل می شود و اعضای این هیات ها امامان جماعت،جوانان و نوجوانان و بانوان خواهند بود که در سطح محل ،شهرستان و استان شکل می گیرد و خروجی آن در قالب هیات های اندیشه ورز و اتاق فکر بیان می شود.

خدمات اجتماعی در مساجد

ارزانی گفت: رویکرد در این 24 هزار کانون ، اعتلای همزیستی اجتماعی مومنانه است و تلاش کردیم برخی از نهادهایی که می توانند در مساجد حضور داشته باشند با استفاده از ظرفیت های مختلف مردمی به شهروندان خدمات بدهند.

دکتر ارزانی به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه فعالیت های مساجد در دهه مبارک فجردر خارج از کشور چگونه خواهد بود گفت: یکی از کمیته های ما کمیته بین الملل است که در این حوزه ها فعالیت می کند و ما برنامه هایی داریم تا اخوت بین مساجد جهان اسلام را با مساجد خود برقرار کنیم چرا که مساجد شیعه و اهل سنت در خارج از کشور در ارتقای ایمان دینی جوانان ما موثر هستند و انسجام برنامه های ما در داخل ایران برای جوانان خیلی زیباست و آمد و شد این مساجد با هم بسیار کمک کننده خواهد بود و قصد داریم در یونسکو سازمانی را به ثبت برسانیم به نام" MOSQUE BASE ORGANIZATION"- ان بی او" سازمان هایی هستند که جغرافیا محور و محل خدمت در خود مسجد است و مانند کانون فرهنگی مساجد است و این باعث ارتباط بیشتر با جهان اسلام خواهد شد.

705

کد خبر: 902468

وب گردی

وب گردی