تاج: رأیی که علیه ما صادر شد AFC را به گرداب برد/ عربستان و امارات از قطر مثل ما آتو نداشتند

رئیس فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد، رأیی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد میزبانی کشورمان از تیم‌های عربستانی صادر کرده، این کنفدراسیون را به گرداب برده است.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی تاج در حاشیه مراسم بدرقه تیم ملی فوتسال به مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار داشت: تیم ملی فوتسال ما در جام جهانی تیم سوم دنیا شد و تیم ارزشمندی است. ما قهرمان آسیا و پنجم دنیا هستیم و شرایط مطلوبی داریم. روی فوتسال سرمایه‌گذاری زیادی شده است و تیم‌ها به دنبال نتیجه‌گیری هستند.

وی با بیان اینکه اکنون تیم ملی فوتسال مقابل تایلند به سختی پیروز می‌شود، گفت: دو شب پیش با بازیکنان صحبت کردم و گفتم که در شرق آسیا، اتفاقات مهمی می‌افتد. حتی در کشور عراق که همسایه ماست. با این وجود تیم ایران تیم قدرتمندی است و ما هم به این تیم امیدوار هستیم. برای تیم ملی بزرگسالان که اکنون آنها را بدرقه می‌کنیم، یک ساختمان فنی و اداری خوب افتتاح می‌کنیم که تجهیزات آن را خریداری کرده‌ایم و ساختمان قابل اتکایی برای فوتسال محسوب می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: ما این کار را انجام می‌دهیم تا در آینده هم از این ساختمان استفاده شود. همان‌طور که دیگران کار کردند و ما استفاده می‌کنیم. صفایی فراهانی کمپ تیم ملی را افتتاح و دادکان آن را تکمیل کرد. البته همه آنها این تلاش‌ها را برای کشور انجام دادند. در هر حال به این تیم بسیار بسیار امیدوار هستم.

تاج در واکنش به سؤال خبرنگار صداوسیما که پرسید چرا نمی‌توانیم همانند قطر حق خود را بگیریم،‌ تصریح کرد: سؤال شما را نمی‌فهمم! ما انتظار بالایی از صداوسیما داریم، چون این سازمان از بحث‌های شورای امنیت هم اطلاع دارد، اما تلویزیون است دیگر!

وی درباره صحبت‌های برخی از مسئولان پیشین ورزش که گفته بودند مدیران فدراسیون فوتبال زبان انگلیسی بلد نیستند،‌ خاطرنشان کرد: اگر شما که سؤال کردید در رادیو کار می‌کنید، برای شما متأسفم! داورزنی در این باره کاملاً صحبت کرد. قطر میزبانی خود در لیگ قهرمانان آسیا را از دست نداد، چون حکمی علیه این کشور در کمیته اجرایی فیفا و AFC صادر نشده بود. دو سال پیش اتفاقاتی در کشور رخ داد که نمی‌خواهم به آن ورود کنم و به عربستان بهانه‌ای برای سوءاستفاده داده شد. این موضوع در کمیته اجرایی و مسابقات فیفا و AFC رفت و علیه ایران رأی صادر شد که ما نمی‌توانستیم دیدارهای خانگی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را در کشور خودمان برگزار کنیم. این رأی همچنان پابرجاست.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه افزود: روزبه وثوق احمدی عضو کمیته انضباطی AFC است و زبان انگلیسی او از همه بهتر است! رأیی علیه قطر صادر نشده که این کشور از خودش دفاع کند. می‌خواستند علیه قطر رأی صادر کنند، اما نتوانستند. عده‌ای از این موضوع اطلاع ندارند. هاشمی‌طبا بزرگ ماست، اما این را به شما (خبرنگار) می‌گویم، عربستان و امارات، آتویی مانند ایران برای قطر در دست نداشتند و کمیته اجرایی رأیی در این خصوص صادر نکرد. فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه کارهای جدی و مثبتی انجام داده‌اند که می‌تواند حکم علیه ایران را لغو کند.

تاج با اشاره به شکایت فدراسیون فوتبال به دادگاه بین‌المللی CAS خاطرنشان کرد: ما سال گذشته به این دادگاه شکایت کردیم و این پرونده خیلی جلو رفته است. پرونده فوق یک سال و نیم در دادگاه CAS مفتوح بوده است. درست است که قطر نفوذ خوبی دارد، اما این ارتباطی به این پرونده ندارد، چون قرار بود پرونده‌ای برای قطر باز شود که کمیته اجرایی چنین اجازه‌ای نداد. ما به حکم صادر شده علیه ایران اعتراض کردیم و کمیته امنیت فیفا و AFC به ایران آمدند و ارزیابی فوق‌العاده مثبتی داشتند. هنوز گزارش کمیته‌های یادشده منتشر نشده اما مأموران این کمیته‌ها از ورزشگاه‌های محل برگزاری دیدارهای نمایندگان ایران بازدید و امنیت کشور را بررسی کردند. ارزیابی آنها مثبت بود.

وی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به فیفا خواستار انتشار این گزارش شده است، گفت: ما از AFC خواستیم که رأی ایران، یک بار دیگر برای همه اعضای هیئت اجرایی به رأی گذاشته شود. ناظر امنیتی مطمئناً گزارش خود را به AFC ارائه کرده است. این رأی برخلاف منشور فیفا و AFC است و همه می‌دانند که مقصر این پرونده فدراسیون فوتبال نیست. شاید رادیو از این قضیه باخبر نیست!

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با بیان اینکه روال قانونی برطرف کردن محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی در کشور دنبال شده است، اظهار داشت: این رأی دو سال و نیم پیش صادر شده و هنوز شکسته نشده است. ما با قطر هم همراهی کردیم و تاکنون تنها این کشور را به‌عنوان میزبان تیم‌‌های ایرانی معرفی کرده‌ایم، چون می‌دانیم عربستان با این کشور مشکل دارد. باز هم می‌گویم رأیی علیه قطر در کمیته مسابقات و کمیته اجرایی AFC صادر نشده است و امارات و عربستان درخواست کردند که قطر هم مانند ایران از میزبانی تیم‌های آسیایی محروم شود، اما مستنداتی مبنی بر ناامن بودن قطر نداشتند و این درخواست قبول نشده است.

تاج در مورد هاشمی‌طبا گفت:‌ هاشمی‌طبا دوست نزدیک من است و نمی‌دانم چه چیزی گفته است. رأی صادر شده علیه ایران مربوط به دو سال پیش است و هنوز باطل نشده. عربستان و امارات درخواست کردند رأیی همانند ایران برای قطر بگیرند که با آن موافقت نشد. اعتقاد داریم رأیی که کمیته اجرایی مسابقات در ژاپن و کمیته اجرایی در فیفا و با حضور اینفانتینو صادر کرد، رأی عام بود. نامه‌ای در این باره نوشتیم و دو وکیل که زبان انگلیسی می‌دانند و اصلاً انگلیسی هستند،‌ گرفتیم که دارند این موضوع را پیگیری می‌کنند. همچنین می‌دانم که وزارت خارجه که انگلیسی بلد است، به ما کمک می‌کند که رأی قبلی را بشکنیم! با رئیس فدراسیون فوتبال قطر هم صحبت کردم و فکر می‌کنم تا امروز ظهر، میزبانی تیم‌های ایرانی را قبول می‌کنند، اما اگر تیم‌های عربستانی قبول نکنند که به قطر بیایند، باید منتظر عکس‌العمل AFC باشیم.

وی در این باره که گفته می‌شود کی‌روش از باشگاه‌ها درخواست کرده است که از ملی‌پوشان خود در لیگ قهرمانان آسیا استفاده نکنند، تصریح کرد: من جلسه مفصلی با کی‌روش داشتم، اما هنوز چنین چیزی را به من اعلام نکرده است. ما نمی‌توانیم باشگاه‌ها را در این خصوص مکلف کنیم، اما باشگاه‌ها باید به ما کمک کنند چون امسال سال تعامل است و باید تعاملی جدی‌تر داشته باشیم. از مدیران و سرمربیان باشگاه‌ها که بازیکنان را به کمپ تیم‌های ملی می‌فرستند و با ما همکاری لازم را دارند تشکر می‌کنم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص رقم قرارداد کی‌روش و اینکه سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران هفتمین سرمربی گرانقیمت جام جهانی است، گفت: قرارداد هفت ساله ما با کی‌روش پابرجاست و ما از عملکرد او راضی هستیم، قرارداد او پیش‌تر منعقد شده و یک قرارداد جاری است.

تاج در خصوص اینکه ناظم‌الشریعه در مراسم بدرقه گفته بود اینجا همه شیرازی هستند و تاج نیز چنین چیزی را تأیید کرده بود، گفت: تیم ملی برای همه کشور است و همه در این مراسم حضور داشتند. ممکن است شیرازی‌ها در فوتسال بیشتر باشند. آنها بازیکنان بیشتر و بهتری در این رشته دارند.

تاج در پاسخ به این سؤال که قطری‌ها چگونه توانستند رأی AFC برای بازی در کشور ثالث را برگردانند، اما ایران نتوانست چنین کاری کند، گفت: اینطور نیست که بگویید آنها توانستند رأی را برگردانند و ما نتوانستیم. چون اصلاً رأیی برای قطر صادر نشد که لغو شود و اصلاً رأیی در خصوص آنها بیرون نیامده بود. عربستانی‌ها و اماراتی‌ها چنین درخواستی را به AFC داده بودند، اما این درخواست آنها در هیئت اجرایی رأی نیاورد.

وی با اشاره به رأی ایران افزود: رأیی که برای ما صادر شده، برای دو سال پیش بوده و راهی که AFC همان دو سال پیش هم رفت، اشتباه بود و AFC را به گردابی برده است. اگر هم این رأی پابرجا بماند، حتما مشکلاتی را در ادامه برای AFC خواهد داشت.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که اکنون نظر AFC چیست، اظهار داشت: AFC هنوز چیزی به ما نگفته است، اما آنها در مسیری که قرار داریم، باید به ما جواب بدهند.

601

کد خبر: 902506

وب گردی

وب گردی