راه اندازی 15 مرکز جامع اهدای خون در کشور

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایجاد آزمایشگاه معتبر بین المللی برای سازگاری نسجی و برنامه اهدا مستقیم پلاسما و رسیدن به یک میلیون لیتر پلاسما برای تهیه دارو از برنامه های آینده سازمان انتقال خون ایران است.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله، در جلسه شورای معاونان سازمان انتقال خون که با حضور وزیر بهداشت در این سازمان برگزار شد، گفت: مدیریت خون بیمار یکی از مهمترین اقدامات آینده در حوزه انتقال خون خواهد بود و استان به استان در کشور در تلاش هستیم که مصرف خون را بهینه کنیم و در این زمینه مشارکت بیمه ها و پزشکان ضروری است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان این‌که ضریب خطر انتقال عفونت در ایران با استناد به آزمایشات انجام شده و اسناد معتبر علمی با کشورهای اروپایی برابر است ، تاکید کرد: ما باید به سمتی برویم که خطر انتقال عفونت به صفر برسد.
دکتر پور فتح الله با تاکید بر این‌که انتقال خون در آینده باید از روش سنتی تهیه خون کامل به سمت انتقال محافظه کارانه پیش برود، افزود: در حال حاضر در امریکا سالانه ۵ درصد افزایش اهدای خون صورت می گرفت که با انتقال خون محافظه کارانه، کاهش پیدا کرده است، بنابراین سازمان های انتقال خون باید وارد ماموریت و فرآیند جدید شوند.

وی با اشاره به این که در سال ۲۰۱۴ به علت واگذاری پالایشگاه پلاسما، مشکلات فراوانی در زنجیره ارسال پلاسما و تولید دارو با پلاسماى ایرانی ایجاد شد، افزود: خوشبختانه سازمان انتقال خون با حفظ زنجیره تهیه پلاسما توانست مشکلات را برطرف کند.
دکتر پورفتح الله با بیان اینکه سازمان های انتقال خون‌ در جهان به سمت ارائه خدمات پیوند حرکت می‌کنند، افزود: برای رسیدن به این هدف لازم است برخی موانع و ناهماهنگی‌ها در کشور رفع شود.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه، ایجاد آزمایشگاه معتبر بین المللی برای سازگاری نسجی و برنامه اهدا مستقیم پلاسما و رسیدن به یک میلیون لیتر پلاسما برای تهیه دارو را از برنامه های آینده سازمان انتقال خون ایران بیان کرد.

وی با بیان این که تعداد موارد پیوند غیر خویشاوند سلول‌های بنیادی در ایران بسیار پایین است، گفت: افزایش این مسئله نیاز به ایجاد زیرساخت‌های جدید و بودجه بیشتر دارد.
دکتر پورفتح الله در ادامه، از راه اندازی 15 مرکز جامع اهدای خون در کشور خبر داد و افزود: یکی از برنامه های سازمان انتقال خون، خصوصی سازی در شبکه توزیع خون برای بیمارستان‌های کشور است.
وی افزود: همچنین دستورالعمل‌ هایی برای مدیریت خون بیمار در انتقال خون با مشارکت مراکز دانشگاهی مبتنی بر نیازهای آموزشی منابع انسانی انتقال خون و اولویت‌های پژوهشی در جهت اهداف سازمان در موسسه طب انتقال خون تدوین شده است و برنامه تربیت مربی به منظور ارتقا آموزش به پرسنل سازمان یا نیروهای داوطلب در حال انجام است.
دکتر پورفتح الله بهبود استانداردهای انتقال خون را یکی از مهمترین اولویت ها در دولت دوازدهم در سازمان انتقال خون بیان کرد و افزود: به منظور به صفر رساندن انتقال ویروس هپاتیت بی ، تمام اهدا کنندگان خون علیه ویروس هپاتیت بی واکسینه می شوند.
وی در ادامه در مورد اقدامات صورت گرفته در زلزله کرمانشاه گفت: در زلزله کرمانشاه به نوعی تهدید به فرصت تبدیل شد و از شور مردم برای کمک به همنوع ‌برای افزایش میزان اهداکنندگان مستمر استفاده شد.

701

کد خبر: 902566

وب گردی

وب گردی