برف  در معابر و مسیرها نشان دهنده ضعف مدیریت بحران  در تهران و  سطح کشور است

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران گفت :متاسفانه مدیران و مسئولان این روزها از واژه غافلگیری بسیار استفاده می کنند.

سردار مرتضی طلائی عضو سابق شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، گفت: متاسفانه مدیران و مسئولان این روزها از واژه غافلگیری بسیار استفاده می کنند.بارش برف در دو روز گذشته یکبار دیگر نداشتن برنامه ریزی ، آمادگی در مقابله بحران و حوادث این چنینی مانند بارش برف را نه تنها در سطح شهر تهران ، بلکه در تمام کشور به ما ثابت کرد.

رییس پلیس سابق تهران بزرگ گفت : شهرهای منتهی به تهران مانند محور جاده تهران – قم یا محور کرج بعد از بارش برف خودروها را برای رفت و آمد در این جاده به دلیل نبود مدیریت صحیح و عدم برف روبی به مشکل برخورده اند.

طلائی گفت : در روز اول بارش برف در داخل شهر ترافیک سنگینی در خیابان ها حاکم بوده است به عنوان مثال اتوبان بابایی در روز اول با گره ترافیکی سنگینی روبه رو بوده است.

وی یادآور شد :برف در معابر و مسیرها نشان دهنده ضعف مدیریت بحران ما در سطح ملی وسطح شهر تهران که شهروندان تهرانی به خوبی در این دو روز شاهد آن بوده اند.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت :عدم برنامه ریزی ، آمادگی در مقابل چنین رویدادی از سوی مسئولان شهر و مدیریت بحران سبب شد تا اقداماتی که در زمان خود حادثه باید انجام می شد صورت نگیرد و با پیامدهای بد آن در سطح شهر روبه رو باشیم و با توجه به اینکه سازمان هواشناسی وضعیت بارش برف را اعلام کرده بود باید از سوی متولیان و مسئولان شهر پیش بینی های لازم صورت می گرفت.

وی افزود: در گذشته زمانی که بنده عضو شورای شهر بودم وضعیت به این صورت بوده که همزمان با شروع بارش برف ؛براساس ارتباط هایی که با دستگاه ذی ربط مانند ،سازمان هواشناسی برقرار می کرده ایم،کار شن و نمک پاشی در معابر انجام می شدکه یک اقدام اولیه است و می تواند پیامدهای از قبیل بارش برف را کاملا کاهش دهد.


سردار طلائی گفت :در واقع اگر این کار انجام نشود و برف بر روی زمین بنشیند ؛جمع کردن و یا به عبارتی برف روبی آن کار راحتی نیست و حتی بسیار طاقت فرسا است.
وی تصریح کرد : بنابراین مشکل و غافلگیری از آنجایی شروع می شود که مسئولان حوزه شهری ،وزارت راه و شهرسازی ،جاده و...در سطح شهر تهران آمادگی برای مقابله با بارش سنگین برف را نداشته است و زمانی وارد کار شده اند که کار از کار گذشته و مدیریت آن بسیار سخت و طاقت فرسا شده و و تنها راه حل موجود افزایش دما و گرم تر شدن هوا و آب شدن برف ها است .
وی در ادامه گفت :نکته دیگری که وجود دارد محاسبات و پیش بینی در این مورد باید در نظر گرفته شود. ورود سامانه هوا سرد و بارش زا تفاوت هایی دارد و از یک محور نیست و در واقع از محوری که سامانه بارش وارد می شود میزان بارش نسبت به محورهای دیگر بیشتر است.

طلائی گفت :برای مثال در مسیر محور شمال تهران ،شمال غرب تهران و سرانجام در محور جنوب تهران سامانه بارش داشته ایم.
وی در پایان گفت :نکته سوم که می توان به آن اشاره کرد ، حجم و میزان عملیات و امکاناتی که برای این حوادث پیش بینی کرده ایم باید متناسب با چنین شرایط باشد تا با معضلات و مشکلاتی از این دست روبه رو نشویم.

خبرنگار :حسین طالبی

706

کد خبر: 902624

وب گردی

وب گردی