تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی/ 18 هزار مشاور در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در حال تدوین است، گفت: 18 هزار مشاور در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در در خصوص «تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی»، اظهار داشت: براساس سند تحول بنیادین، ما باید تمام فعالیت‌های راهنمایی و مشاوره اعم از بهداشت روان، تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را طراحی کنیم که این برای همه دانش‌آموزان بوده و در حال تدوین است و امیدواریم تا 8 اسفند روز امورتربیتی، این سند را به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسانیم.

وی در خصوص «تهیه پرونده الکترونیکی مشاوره برای دانش‌آموزان»، گفت: این پرونده در مرحله اول در سال گذشته برای دانش‌آموزان پایه نهم تشکیل شد و امسال برای هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم تشکیل می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند با دریافت کد کاربری و رمز ورود اختصاصی، از وضعیت فرزندشان مطلع شوند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص «برنامه‌های این اداره کل در موضوع فضای مجازی»، خاطرنشان کرد: 10 جلد کتاب برای مهارت‌های مختلف مورد نیاز دانش‌آموزان از جمله فضای مجازی تدوین شده و امیدواریم تا پایان سال این کتب را زیر چاپ ببریم و در سال 97، همزمان با هفته بهداشت روان رونمایی کنیم.

شکوهی از تدوین و اجرای پایلوت طرح «توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان» خبر داد و گفت: 18 هزار مشاور در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند که 12 هزار نفر در مدارس، نزدیک به 3 هزار نفراز این افراد در هسته‌ها و مراکز مشاوره و بقیه نیز در بخش‌های اداری مربوطه مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: 60 درصد از 18 هزار مشاور فعال در آموزش و پرورش دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند و همه مشاوران 750 مرکز مشاوره و 32 مرکز ستاد دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری هستند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: مشاوران در هفته 24 ساعت در مدارس حضور دارند و مدارس متوسطه اول را پوشش کامل داده‌ایم و به ازای هر دانش‌آموز نیز یک ساعت در هفته مشاوره انجام می‌شود.

شکوهی در خصوص «استفاده از مشاوران در مقطع ابتدایی»، ابراز داشت: در حال پیگیری این موضوع هستیم؛ ضمن اینکه در حال حاضر حدود 1000 مشاور در این مقطع فعالیت می‌کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص «جذب مشاوران در وزارت آموزش و پرورش»، یادآورشد: درخواست جذب 3 هزار مشاور را در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ارائه داده‌ایم.

وی در خصوص «مهم‌ترین مشکل رفتاری در بین دانش‌آموزان»، متذکر شد: دانش آموزان یک پنجم وقت خود را در اختیار تعلیم و تربیت هستند و بهترین کار، آگاه سازی و مقاوم سازی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان است؛ ضمن اینکه مهمترین مشکل، عدم اطلاعات دانش‌آموزان در این خصوص است.

شکوهی با بیان اینکه محتواهایی برای آگاه سازی خانواده‌ها، معلمان و مدیران مدارس در دست تهیه است، افزود: امیدواریم این محتواها تا پایان سال در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد؛ ضمن اینکه نشریاتی ویژه دانش‌آموزان در حال تهیه است.
706

کد خبر: 902666

وب گردی

وب گردی