دولت برای جبران کسری بودجه، نرخ ارز را افزایش داد/ رویارویی پروژه های ساختمانی با کمبود اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت معتقد است که تاثیری در افزایش قیمت ارز نداشته است، این درحالیست که به طور قطع دولت در راستای جبران کسری بودجه دست به چنین اقدامی می زند و تاثیر به سزایی را در افزایش نرخ ارز داشته است.

سید احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار مسکن گفت: در کمیسیون عمران پیشنهادات بسیاری در راستای تعیین نرخ ازر از طریق دولت به بازار داده شد تا بتوان از این طریق ضمن ایجاد رقابت در بازار، اقدام به متعادل شدن قیمت ها کرد، دولت معتقد است که قیمت ها از این طریق قابل کنترل نیست اما به نظر می رسد بهترین اقدام از سوی دولت واگذاری کنترل قیمت ارز به بازار است.

او در ادامه بیان کرد: دولت معتقد است که تاثیری در افزایش قیمت ارز نداشته است، این درحالیست که به طور قطع دولت در راستای جبران کسری بودجه دست به چنین اقدامی می زند و تاثیر به سزایی را در افزایش نرخ ارز داشته است.

علوی به تاثیر نوسان نرخ دلار بر تمامی صنایع به خصوص صنعت ساختمان اشاره و بیان کرد: نوسان نرخ دلار بی تردید باعث افزایش قیمت مواد اولیه و مصالح مورد نیاز وابسته به ساخت و ساز می شود که این باعث افزایش هزینه تمام شده مسکن و بی اعتمادی نسبت به سرمایه گذاری در بازار مسکن و نیز دیگر بازارها خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به آینده مبهم بازار، فعالان بازار تمایل چندانی را جهت سرمایه گذاری در این بازار نخواهند داشت که این امر بی سر و سامانی در بازار و نیز گمراهی در چشم انداز بازار مسکن را با خود به همراه دارد.

به گفته او، طی چند وقت اخیر قیمت مسکن تا 25 درصد نوسان داشت و در برخی از مناطق تهران شاهد افزایش 25 درصدی قیمت مسکن بودیم که بخشی از علت آن ناشی از نوسان نرخ ارز بوده است و در صورتی که نوسان موجود در بازار ارز قابل کنترل نباشد با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

علوی با بیان اینکه در صورت عدم توانایی دولت در مهار قیمت ارز شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود، خاطرنشان کرد: افرادی که در تلاشند تا سرمایه های خود را ضمن خروج از بانک ها به بازار ارز وارد کنند، زمینه برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا را فراهم می کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که سرپناهی ندارند با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که در این زمینه دولت باید یارانه هایی را برای اینگونه افراد در نظر بگیرد و تلاش کند تا برای 400 هزار خانواری که توانایی فراهم کردن سرپناه را ندارند تصمیماتی را اتخاذ کند.

او تاکید بر اقداماتی که باید در راستای کنترل نرخ ارز صورت گیرد، گفت: به نظر می رسد دولت باید بازار رقابتی را ایجاد کند تا ضمن جلوگیری از افزایش قیمت ارز شاهد متعادل شدن قیمت ها در بازار باشیم و دولت باید از طریق ایجاد محدودیت در قیمت ارز از ایجاد نا به سامانی ها جلوگیری کند.

به گفته علوی، در صورتی که قیمت دلار بالاتر از 5 هزار تومان شود گرانی هایی را در بازار مسکن و دیگر کالاها شاهد خواهیم بود، افزایش قیمت در یک کالا به دیگر کالاها سرایت می کند و تاثیر خود را بر دیگر بازارها خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پروژه های ساختمانی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، افزود: درصورتی که تدابیری در این زمینه اندیشیده نشود و دولت، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و وزارت اقتصاد و دارایی قادر به هماهنگی با یکدیگر نباشند، در آینده شاهد افزایش سرکش قیمت ارز خواهیم شد و قیمت ها به صورت نامتعارف افزایش می یابند.

او در پایان گفت: عدم ایجاد تعادل در قیمت ها باعث برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا می شود که این امر به مراتب زمینه ساز رکود و تورم خواهد شد و هرج و مرجی هایی را با خود به همراه خواهد داشت.

401

کد خبر: 902695

وب گردی

وب گردی