زارعی: انقلاب اسلامی هویت خاورمیانه را از منطقه ای وابسته به منطقه ای مستقل مبدل کرد

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید داشت: انقلاب اسلامی ایران توانست هویت خاورمیانه را از منطقه وابسته به منطقه ای مستقل و کارآمد تبدیل کند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره تاثیرات انقلاب اسلامی در تحولات منطقه خاورمیانه اظهار داشت: تغییر اساسی در محیط منطقه و بین الملل، جزء مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران بوده است و اگر نگاهی به وضعیت منطقه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیندازیم، متوجه می شویم که از لحاظ هویتی منطقه خاورمیانه تغییرات بنیادی کرده است.

وی افزود: در گذشته جامعه بین المللی به دو بخش تقسیم بندی می شد؛ یک بخش کشورهای وابسته به آمریکا که اکثریت کشورهای منطقه را شامل می شد و بخش دیگر کشورهای وابسته به بلوک شوروی که حدود 20 درصد از کشورهای منطقه را تشکیل می داد لذا در منطقه غرب آسیا هیچ کشور مستقلی وجود نداشت.

این کارشناس تاکید کرد: با پیروزی انقلاب ایران، اولین شکاف در نظام دو قطبی جهان به وجود آمد و ایجاد منطقه مستقل و مقاوم و پیشرفته را در دستور کار قرار داد؛ امروز که حدود 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد شاهد هستیم که نه فقط در ایران دولتی مستقل از سیاست های جهانی شکل گرفته بلکه در کشورهایی مانند عراق و سوریه نیز این چنین دولت هایی برپا شده است.

وی تشکیل جنبش های مقاومت در منطقه را یکی از تاثیرات انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: جنبش های پر قدرت و مستقلی مانند حزب الله در لبنان، حماس در فلسطین و انصارالله در یمن با تاثیر از آرمان های انقلاب اسلامی تشکیل شدند.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران توانست هویت منطقه را از منطقه وابسته به منطقه ای مستقل و کارآمد تبدیل کند.

302

کد خبر: 902701

وب گردی

وب گردی