شایع ترین سرطان کودکان در کشورهای ثروتمندکدام است؟/تشخیص و درمان سرطان درکشورهای آسیایی، بهتر از امریکاست

بررسی محققان حاکی از آن است که سرطان کودکان در کشورهای با درآمد بالا مانند ایالات متحده امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی با موفقیت درمان می شوند و میزان پیش بینی و تشخیص بیماران در دوره 5 ساله در اغلب این کشورها به 90 درصد و در برخی موارد بالاتر از آن نیز می رسد. در این مطالعات لوسمی حاد لنفوبلاستی، شایع ترین سرطان دوران کودکی شناخته شده است. در مقابل این میزان، در برخی از کشورهای با درآمد متوسط ​ مانند چین، مکزیک و برزیل،  به  کمتر از 60 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، تا به حال تصور کرده اید که پس از تشخیص سرطان چه اتفاقی می افتد؟محققان برای پاسخ دادن به این پرسش مطالعاتی را انجام داده که نتیجه این مطالعه در زمینه بقای سرطان توسط برنامه کانکورد منتشر شده است. این مطالعه به بررسی سوابق بیماران مبتلا به سرطان در گروه سنی بزرگسالان و کودکان در 71 کشور از سال 2010 تا 2014 می پردازد . هدف این مطالعه مقایسه میزان بقاء پنج ساله مبتلایان این بیماری و ارزیابی اثربخشی درمان آن ها است. در حقیقت five-year survival rate یک شاخص است که میزان بقای فرد ،زمان تشخیص بیماری ، برآورد و پیش بینی بیماری خاص بر اساس آن صورت می گیرد.

لوسمی حاد لنفوبلاستی شایع ترین سرطان کودکان در کشورهای ثروتمند

سرطان کودکان در کشورهایی با درآمد بالا مانند ایالات متحده امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی با موفقیت درمان می شوند که میزان پیش بینی و تشخیص بیماران در دوره 5 ساله در اغلب این کشورها به 90 درصد و در برخی موارد بالاتر از آن نیز می رسد. در این مطالعات لوسمی حاد لنفوبلاستی، شایع ترین سرطان دوران کودکی شناخته شده است. در مقابل، در برخی از کشورهای با درآمد متوسط ​ مانند چین، مکزیک و برزیل، این میزان به کمتر از 60 درصد می رسد.

این مطالعات حاکی از آن است که برخی از کشورهای آسیایی، تشخیص و درمان سرطان معده و مری را به مراتب بهتر از ایالات متحده امریکا انجام می دهند. میزان پیش بینی و تشخیص بیماران در دوره 5 ساله در کره جنوبی و ژاپن به ترتیب 68 و 60 درصد است، این در حالی است که نرخ بقای 5 ساله در ایالت متحده آمریکا 33 درصد است.

کلمن استاد اپیدمیولوژی و آمارهای حیاتی بهداشت و درمان لندن با اشاره به تشخیص بیماری کودکان در آمریکا و عدم تشخیص آن در مکزیک و برزیل می گوید: در دهه های 1950 و 1960، در کشورهای غربی، میزان پیش بینی و تشخیص بیماران در دوره 5 ساله کودکان مبتلا به لوسمی 5 درصد بود و در واقع هیچ درمانی برای آن وجود نداشت. امروزه، به طور عمده به دلیل شیمی درمانی و سایر درمان ها مانند پیوند سلول های بنیادی، میزان بقای بیماران سرطانی در غرب افزایش یافته است ، اما این بدان معنا نیست که داشتن دارو تنها راه حلی مناسب برای کشورهایی است که هنوز با این سرطان مبارزه می کنند.

او ادامه می دهد: به طور کلی درمان ها کاملا تهاجمی هستند و سیستم ایمنی را سرکوب می کنند تا جایی که توانایی کودک برای دفاع از عفونت ها کاهش پیدا کند. این صرفا یک سؤال برای خرید داروهای محسوب نمی شود ، بلکه یک ارتقای وسیع تر از خدمات بهداشتی است تا بتواند مراقبت های حمایتی برای کودک را در طول شیمی درمانی افزایش دهد.

میزان سرطان مری و معده در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و تایوان بیشتر است

از لحاظ آمار میزان سرطان مری و معده در کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و تایوان بیشتر است، در همین راستا دولت های محلی و شرکت ها نمایشگاه های سالانه و برنامه های خوبی را در این زمینه در نظر گرفته اند. کلمن در این باره می گوید: « این کشور ها در تشخیص تکنیک های بسیار زودهنگام و جراحی ها برای مدیریت این سرطان ها بسیار ماهر هستند. اما همان طور که آلنمانی می گوید: میزان بقا برای سایر سرطان ها مانند ملانوما و لوسمی در این کشورها بسیار کم است.

کشورهای ثروتمند می توانند در درمان سرطان بسیار موثر باشند. آلنمانی از گروه بقا سرطان در مدرسه بهداشت و درمان لندن با اشاره به کشور کاستاریکا می گوید:« ما نتایج خوبی در زمینه بهبود یافتگان بعضی از سرطان ها در کشورهایی با میزان درآمد بالاتر از سطح متوسط رسیده ایم. کاستاریکا یکی از کشور هایی است که در پیش بینی و تشخیص بیماران در دوره 5 ساله قرار دارد. این گروه شامل کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، و 16 کشور اروپایی است.»

خبرنگار و مترجم :نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 902734

وب گردی

وب گردی