پیش‌بینی بهبود 40 درصدی کسری بارش‌های کشور تا پایان اسفندماه

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، گفت: سازمان هواشناسی پیش‌بینی امیدوار کننده‌ای کرده است که تا انتهای اسفندماه با بارش‌های که رخ خواهد داد میزان بارندگی منفی 59 درصدی کشور نسبت به دراز مدت به منفی 20 درصد خواهد رسید و قدری وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در برنامه روی خط خبر شبکه خبر به تشریح وضعیت منابع و ذخایر آبی کشور پرداخت و افزود: میزان بارش کشور هم اکنون 45.8 میلیمتر است که بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حاکی از آن است که در مقایسه با 112 میلیمتر بلندمدت 59 درصد کاهش بارش داشته و نسبت به سال گذشته نیز 41 درصد افت بارندگی داریم.
او ادامه داد: سازمان هواشناسی پیش‌بینی امیدوار کننده‌ای کرده است که تا انتهای اسفندماه با بارش‌های که رخ خواهد داد میزان بارش منفی 59 درصدی کشور نسبت به دراز مدت به منفی 20 درصد خواهد رسید و قدری وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.
میدانی ورودی آب به سدهای کشور را 5.6 میلیارد مترمکعب دانست و افزود: در مقایسه با 8.4 میلیارد مترمکعب ورودی سال گذشته شاهد کاهش 33 درصدی ورودی به سدها نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: در حال حاضر آب برخی از سدهای مهم همچون دز 53 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است بنابراین از نظر روان آب نیز وضعیت رضایت بخشی نداریم ولی امیدواریم با تحقق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی وضعیت پیش روی ما قدری بهبود یابد.
او با تاکید بر اینکه بیش از توان اکولوژیک خود بر روی منابع آب کشور بارگذاری کرده‌ایم، تصریح کرد: مدیریت به هم پیوسته منابع آب را به خوبی در کشور رعایت نکرده‌ایم. غالب کانون‌های ریزگرد داخلی مقطعی جزو پهنه آبی کشور بوده‌اند که همچون تالاب شادگان و شریفه به دلیل برداشت بیش از ظرفیت اکولوژیک آب از منطقه باعث خشکسالی این مناطق شده‌ایم.
میدانی اظهار کرد: در بخش آب کمتر وزارتخانه‌ای است که ارتباطی با این مایع حیاتی نداشته باشد. وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها ارتباط تنگاتنگی با بخش آب کشور دارند. آب دارای مدیریت میان بخشی است اگر همکاری سایر دستگاه‌ها با هم هماهنگ نباشد کشور آسییب خواهد دید.
او در پایان گفت: نگران وضعیت آب‌های زیرزمینی هستیم و می‌توان عنوان بحران را به این بخش نسبت داد. نیمی از آبی که در کشور می‌توانیم مصرف کنیم توسط سفره‌های زیرزمینی و از بارش‌ها ذخیره می‌شود. هم اکنون میزان برداشت از منابع زیرزمینی 54 میلیاردمترمکعب است که اگر این میزان برداشت را به 40 میلیارد مترمکعب کاهش ندهیم مطمئنا این منابع را از دست خواهیم داد.

402

کد خبر: 902769

وب گردی

وب گردی