باید علوم انسانی را  مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگ بومی پایه گذاری کنیم

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات مؤسس و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دومین گردهمایی سراسری اساتید و مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توقع این هست که در علوم انسانی تغییری متناسب ایجاد شود،

دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات مؤسس و رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دومین گردهمایی سراسری اساتید و مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد در شیراز گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توقع این هست که در علوم انسانی تغییری متناسب ایجاد شود، دیگران برای اینکه بتوانند سلطه خودشان را بر ما و بر کشورهای جهان سوم تثبیت کنند به علوم انسانی پرداختند.
وی افزود: ما هیچ خجالت نمی کشیم در آن چه به عنوان فرویدیسم به ما تحمیل کردند به عنوان واقعیت علمی تردید کنیم؛ بسیار تردید هست در آنچه به عنوان داروینیسم به ما آموختند و بدون رودربایستی می گوییم که این گونه هم نیست.
رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به کلامی از سید حسین نصر افزود: ایشان یک نکته ای راجع به تعصب غربی ها در مورد اصول تحمیلی اومانیسم و منشا انسان دارند که متعصبین قرون وسطی نسبت به مسیحیت نداشتند.
وی ادامه داد: سید حسین نصر می گوید کسی جرات ندارد خلاف تنازع بقا و تکامل و امثال اینها سخنی حتی با استدلال محکم علمی بگوید.
دکتر ولایتی با اشاره به یکی از اساتید دانشگاه های آمریکا که به دلیل ایجاد تردید در مبانی فرویدیسم و داروینیسم از دانشگاه های آمریکا اخراج شد، افزود: دانشگاه های آمریکا ایجاد تردید در مبانی شان را تحمل نمی کنند، مبانی فکری دارند که بر دنیا تحمیل کردند و اگر این مبانی متزلزل شود گویی این مبانی دینشان است و کسی منکر مبانی دین اینها شده است.
وی ادامه داد: توصیه می کنم مقاله دکتر سید حسین نصر که استاد تاریخ علم است و غربی ها قبولش دارند و ایشان شاگردی مرحوم علامه طباطبایی را کرده را بخوانید، کاری به مواضع سیاسی ایشان نداریم ، آدم عالمی است و در حوزه خودش صاحب نظر است.
رئیس هیات موسس و هیات امناب دانشگاه آزاد گفت: علوم دقیقه که خیلی دقیق است باز در آن تردیدهایی می شود، این که انیشتین می آید و نظریه قبلی را تعدیل می کند و آن چه مسلم فرض می شود در مورد کرویت فضا و یا تبدیل ماده به انرژی که در علوم دقیقه و تجربی تردید ایجاد کردند معلوم می شود آن چه مسلم قطعی است مسلم قطعی نبوده است چه برسد در علوم انسانی.
وی با اشاره به تدریس علوم انسانی با مبانی غیر اسلامی در دانشگاه های کشور گفت: همین حالا در دانشگاه های ما مبانی نظری دارد تدریس می شود و ما وظیفه داریم در حوزه کاری خودمان علوم انسانی را آن طور که باید مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگ بومی پایه گذاری کنیم.
دکتر ولایتی با بیان لزوم استفاده از بزرگان و صاحب نظران در تحول علوم انسانی تصریح کرد: کتاب های درسی باید تغییر کنند، در کتاب های درسی ما باید فرهنگ و تمدن اسلامی و ایران باشد، نمی شود در کتاب های ما راجع به دکارت و هگل و ارسطو و افلاطون گفته شود اما در مورد شیخ الرئیس و قطب الدین شیرازی و .... گفته نشود.
وی به لزوم تحول در کتاب های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در دوازده سال گذشته حدود یک سوم کتاب های آموزش و پرورش تغییر کرده است.
رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اینگونه نیست که علم از غرب شروع شود و به غرب ختم شود، غربی ها کارهای دیگران را به نام خودشان ثبت می کنند و هم دیگران را آدم های دسته دوم حساب می کنند.
وی ریشه این تفکر غرب را به فلسفه یونان باستان و تقسیم انسان به دو دسته یونانی و بربر دانست و افزود: اینکه کسی مثل ترامپ می آید و این حرف ها را میزند و تهدید می کند، این فرقش با دیگران این است که " این جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد" ترامپ حرف هایی که دیگران نمی زنند را می گوید .
دکتر ولایتی با بیان مثال های متعدد این موضوع که علم از غرب آمده را رد کرد و افزود: خیلی از آموزه ها در مدارس و دانشگاه ها این گونه القا میکند که پزشکی و جراحی و ضدعفونی کردن و.... از فرنگ آمده است در حالی که اولین کسی که از روده گوسفند نخ بخیه درست کرد رازی بود، کسی که الکل را کشف کرد رازی بود، کسی که از پنبه الکل برای ضد عفونی استفاده کرد رازی بود و اینها را اگر از دانشجویان پزشکی بپرسید بسیاری نمی دانند.
وی با اشاره به القای این موضوع که ایرانی ها از پزشکی سردر نمی آورند و با طلسم و جادو می خواهند امراض را مداوا کنند تاکید کرد: کتاب قانون ابن سینا ۶۰۰ سال در شرق و غرب عالم کتاب اول پزشکی دنیا بوده است و تا همین اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ کتاب قانون به عنوان کتاب درسی در دانشگاه های فرانسه و دنیا تدریس می شد که بسیاری از مطالبش با مطالب امروزی تطبیق دارد.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: ما اگر بخواهیم تحول در علوم انسانی ایجاد کنیم باید به عصر خودمان و نظریاتی که بزرگان خودمان مطرح کرده اند برگردیم.

وی با اشاره به راهبرد غربی ها برای تسلط بر فرهنگ کشورها افزود: علت اینکه در ایران چنین انقلابی رخ داد این بود که مردم ایران زیربار سلطه غرب نرفتند.
دکتر ولایتی با اشاره به ۲۰۰ سال کشمکش فرهنگ اسلامی ایرانی و فرهنگ غربی گفت: مرحوم آل احمد می گویند جسد شیخ فضل الله نوری بالای دار به منزله استیلای پرچم غرب زدگی بعد از ۲ قرن کشمکش بر بام و سرای این مملکت است.
وی افزود: دعوا دعوای فرهنگ است، علت پیروزی انقلاب اسلامی این است که خودباوری را به این کشور برگرداند همینی که حضرت امام به زبان ساده می فرمایند که ما می خواهیم خودمان باشیم ما نمی خواهیم دیگران بر ما سلطه داشته باسند.
رییس هیات موسس و رییس هیات امنای دانشگاه آزاد رمز پیروزی انقلاب اسلامی را خودباوری دانست و افزود: ما به خودباوری رسیدیم یعنی ما می توانیم و نه تنها در این سرزمین بلکه برای سرزمین های مجاور هم به عنوان الگو قرار گرفتیم.
وی به اذعان دشمنان به قدرت ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: دشمنان اذعان دارند ایران قدرت اول منطقه است و این خودباوری را به دیگران هم انتقال داده است.
دکتر ولایتی با بیان نمونه هایی از انتقال خودباوری به حشدالشعبی در عراق و حزب الله در لبنان اشاره کرد و افزود: مردم ایران علی رغم برخی مشکلات در حوزه های اجرایی آن جایی که احساس خطر می کنند وارد میدان می شوند.
وی ادامه داد: انقلاب غیر منتظره نبود، به تعبیر جلال آل احمد ۲۰۰ سال کشمکش بین ما و غربی ها موقعی که شاه از ایران فرار کرد یعنی پرچم غرب زدگی در ایران پایین کشیده شد.
مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب با اشاره به ایثار مدافعان حرم گفت: اینکه بعد از گذشت سی و چند سال احتمال می دهند حرم مطهر حضرت زینب در خطر باشد اینگونه به شام می روند و از حرم حضرت زینب دفاع می کنند.
وی با اشاره به حمله وهابیت به نجف و کربلا در زمان فتحعلی شاه گفت: وهابیت ساخته و پرداخته انگلیس هستند، اینها هر چه از حرم های مطهر را غارت کردند بین خودشان و انگلیسی ها تقسیم کردند.
دکتر ولایتی با اشاره به اینکه هدف اصلی داعش ایران بود تاکید کرد: ضرغاوی اوایل بیانیه ای داد و گفته بود که باید برویم نجف را با خاک یکسان کنیم و مقصد نهایی ما ایران است، موقعی که ما اینگونه در شام حساسیت نشان می دهیم یعنی آن سناریو قابل تکرار نیست.
رییس هیات موسس و رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در پایان خاطر نشان کرد: مردم به انقلاب اسلامی و تفکر حاکم بر انقلاب معتقدند و ان شاالله تحول در علوم انسانی ایجاد خواهد شد و این تحول قابل انجام است اگر این طور شد زیربنای آرمانی و ایدئولوژیک انقلاب تضمین خواهد شد.

202

کد خبر: 902812

وب گردی

وب گردی