از مجموع ۴۱ میلیون نفر بیمه شده سازمان بیمه سلامت، ۳۴ میلیون نفر بیمه شده رایگان داریم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: از مجموع ۴۱ میلیون نفر بیمه شده سازمان بیمه سلامت، ۳۴ میلیون نفر (بدون مشمولان کمیته امداد) بیمه شده رایگان داریم.

به گزارش ایسکانیوز مهندس طاهر موهبتی با بیان این مطلب افزود: در روزهای اولی که این سازمان شکل گرفت حدود ۶ میلیون نفر و امروز ۴۱ میلیون نفر در سازمان بیمه سلامت عضویت دارند و امروز پنج صندوق بیمه‌ای در این سازمان وجود دارد. در صندوق بیمه همگانی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر و در خراسان رضوی بیش از ۱ میلیون نفر عضو هستند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه از سال ۹۲تاکنون، سازمان بیمه سلامت زیان انباشه می‌دهد و همه صندوق‌های این بیمه تقریبا زیان‌ده هستند، گفت: نمی‌توان پذیرفت که در همه ادوار، افراد ناکارآمد و غیرمتعهد در راس کار بودند، بلکه حتما مشکلات دیگری وجود دارد که چنین آسیب‌هایی به صندوق‌ها وارد می‌شود. باید توجه کرد چه مشکلی وجود دارد که در سال ۹۵ با وجود چاپ اوراق، در پایان سال بیش از ۴ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان زیان انباشته داریم.

وی افزود: چرایی و آسیب شناسی زیان انباشته بیمه سلامت را برسی کرده‌ایم و راه‌حل‌های خوبی وجود دارد. در این میان گویا کابوسی برای بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده که روزی از بخش بیمه‌ای مطالبه نداشته باشد. بدهی صندوق‌های بیمه‌ای در رگ و خون بخش خصوصی و دولتی جاری شده و باید این مشکل را حل کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن هزینه های لازم برای بیمه شدگان گفت: ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردیم، اما عددی که به سقف بیمه‌شدگان ما اضافه شد، پنج میلیون نفر هستند.

وی افزود: از مجموع ۴۱ میلیون نفر بیمه شده سازمان بیمه سلامت، ۳۴ میلیون نفر (بدون مشمولین کمیته امداد) بیمه شده رایگان داریم. آیا پذیرفتنی است که ۴۰ میلیون نفر نمی‌توانند ماهی ۲۰ هزار تومان پرداخت کنند؟ در عین حال به ما گفته می‌شود که با این شرایط به خرید راهبردی خدمات فکر کنیم.

موهبتی ادامه داد: می‌گویند بودجه ۹۶ رشد خوبی داشته و نسبت به بودجه سال ۹۵، بودجه صد در صد افزایش داشته، اما این بودجه نسبت به عملکرد سال ۹۵ چقدر افزایش داشته است؟ پاسخ دو درصد است.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت این است که مباحث را سیاسی می‌کنند. طرح بزرگی در کشور شروع شد و ۸۳ درصد مردم که اغلب آن‌ها محرومین هستند، از آن راضی بودند. البته اشکالاتی داشته که مورد قبول هم هست. به طور مثال در دورترین نقطه مرزی کشور حتی فکرش را هم نمی‌کردند که پزشک متخصص حضور داشته باشد که امروز متخصص حضور دارد. اما متاسفانه عده‌ای اشکالاتی از طرح تحول سلامت گرفتند و حالا منتظرند مشکلاتی به وجود بیاید و بگویند که از روز اول گفتند.

مهندس موهبتی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما در سازمان بیمه سلامت مدیریت هزینه است، افزود: بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم‌پوشانی بیمه‌ای با سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پایان گفت: انجمن‌ها و نظام پزشکی نیز باید به بیمه سلامت کمک کنند و داروهایی که ضررهای بسیاری دارد و ارجاعات بیش از حد تصویربرداری و سونوگرافی که ضررهای فراوانی دارد بر اساس گایدلاین‌ها مدیریت شود.

701

کد خبر: 902826

وب گردی

وب گردی