لوح تقدیر دبیرستان زبان‌های خارجی بلگراد به رایزنی فرهنگی ایران اعطا شد

در مراسم مذهبی روز قدیس مدرسه «سنت ساوا» ، یاد مرحوم دکتر سلیمانی، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در صربستان، گرامی داشته و لوح سپاسی به پاس همکاری های آموزشی اهدا شد.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، مراسم مذهبی روز قدیس مدرسه «سنت ساوا» دوشکو بابیچ، رئیس دبیرستان زبان های خارجی بلگراد، با اشاره به فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران در برپایی دوره های آموزش زبان فارسی ابراز امیدواری کرد که این همکاری آموزشی استمرار داشته باشد.

وی همچنین به سایر فعالیت­های این رایزنی فر هنگی مانند برگزاری برنامه های فرهنگی که با هدف آشنایی دانش آموزان این دبیرستان با زبان، فرهنگ و تاریخ ایران طی دو سال گذشته صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: استقبال دانش آموزان از برگزاری کلاس های زبان فارسی در این دبیرستان را نشانه علاقمندی نسل جوان به آشنایی با زبان و فرهنگ و تمدن کهن ایران می دانیم.

رئیس دبیرستان زبان های خارجی بلگراد همچنین گفت: درگذشت مرحوم سلیمانی که ما وی را از همکاران خودمان می دانستیم، جبران ناشدنی است و این غم بزرگ را به مسئولان رایزنی فرهنگی ایران و خصوصا خانواده ایشان تسلیت می گوییم.

مهدی شیرازی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز با اشاره به خدمات و فعالیت های فرهنگی مرحوم دکتر سلیمانی اظهار داشت: ایشان چهره ای شناخته شده و نویسنده ای نامدار در ایران بود و آثار ارزشمند بسیاری را تالیف و ترجمه کرد. در دوران حضور و فعالیت فرهنگی وی در بلگراد نیز منشاء خدمات ماندگاری شد و بی تردید، فقدان ایشان، برای جامعه فرهنگی ما ضایعه بزرگی است.

وی اهدای این لوح تقدیر را نشانه توجه و احترام این دبیرستان برای همکاری های آموزشی و مدیریت موفق مرحوم سلیمانی در پیشبرد برنامه های آموزش زبان فارسی دانست و تاکید کرد تلاش می شود این فعالیت های آموزشی با جدیت بیشتری ادامه یابد.

دبیرستان زبان های خارجی بلگراد، نخستین مدرسه دولتی در صربستان است که از دو سال گذشته، پس از کسب موافقت وزارت آموزش صربستان و با امضای تفاهم نامه ای، دوره های آموزش آزاد زبان فارسی در آن برگزار می شود. این دبیرستان حدود 150 سال قدمت دارد و از قدیمی ترین دبیرستان های بالکان محسوب می شود که در آن هشت زبان زنده و دو زبان کلاسیک در مدت 4 سال دوره تحصیلی، آموزش داده می شود.

برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی در این دبیرستان در راستای سیاست های رایزنی فرهنگی و نمایندگی بنیاد سعدی برای گنجاندن زبان فارسی در برنامه درسی چهارساله دبیرستان های این کشور از دو سال گذشته آغاز شده است. این دوره ها تحت نظارت سازمان سنجش آموزش صربستان قرار دارد.

بنا بر اعلام این خبر، مطابق تقویم کلیسای ارتودکس، همه ساله در تاریخ معینی در ماه ژانویه، مراسم مذهبی گرامی داشت قدیس مدرسه، با عنوان گرامی داشت قدیس بزرگ ساوا، در مدارس و مراکز آموزشی صربستان برگزار می شود. در طی این مراسم که با حضور کشیش کلیسای ارتودکس، دانش آموزان، معلمان و جمعی از مهیمانان صورت می گیرد، پس از قرائت دعا، انجام مراسم مذهبی و سخنرانی، از خدمات کسانی که در طی سال گذشته همکاری موثری با این دبیرستان داشته اند تقدیر می شود.

502

کد خبر: 902877

وب گردی

وب گردی