شبح ترور امام در حوالی پرواز پاریس

ترور امام خمینی طبق اسناد فاش شده تا لحظه آخری که هواپیمای ایشان در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند دنبال شد اما شایدبتوان گفت ترس و واهمه از این کار باعث جلوگیری از آن شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛تاریخ انقلاب ایران گره خورده به شخصیتی که با انقلاب خود توانست دنیا را به لرزه بیندازدکسی که به نقل از هنری کسینجر استراتژیست آمریکایی « غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد».

روح الله موسوی خمینی کسی است که توانست در بحبوبه دنیایی که دین را پس زد و آن را به فراموشی سپرده بود به وسط میدان بیاورد و حکومتی بر اساس آموزه های دینی تشکیل دهد که همه قدرت های شرق و غرب نقشه های خود را در قبال آن نقش بر آب می دیدند .

اما جرقه های انقلاب از قیام 15 خرداد 42 زده شد. جایی که مردم در حمایت از رهبر دینی خود بپا خواستند ولی جوابشان مسلسل و گلوله بود و باعث به خاک و خون کشیده شدن تعداد زیادی از مردم شد. ولی راه انقلاب با رهبر دینی خود ادامه داشت تا به پیروزی در سال 57 ختم شد. راهی که آنچنان هم به راحتی طی نشد و چند باری نقشه ترور امام خمینی در ایام مبارزات با رژیم پهلوی کشیده شد و تا آخرین لحظات هم ادامه داشت.

اولین باری که طرح ترور امام خمینی به صورت علنی مطرح شد مربوط به دوران وزارت اسدالله اعلم بعد از حوادث 15خرداد سال 42 است. برای روشن شدن این موضوع باید به کتاب آخرین سفر شاه اثر ویلیام شوکراس روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی انداخت. این فرد در جایی از کتاب خود می گوید: «گفته می‌شد اسدالله علم به شاه توصیه کرده بود که جهت انتقام کشی سخت از روحانیون اجازه دهد آیت‌الله امام خمینی رهبر قیام 15 خرداد را نیز بلافاصله پس از دستگیری اعدام کند».

شاید بتوان گفت این اولین نقشه تروری بود که صورت نگرفت. اما نقشه های بعدی هم در راه بود. یکی دیگر از طرح هایی که دنبال شد در کتاب پرویز ثابتی به نام در دامگه حادثه آمده است. وی در این کتاب از گفتگوی خود با آیت الله سید کاظم شریعتمداری در نوروز 1357 وپیشنهاد ترور امام خمینی توسط شریعتمداری برای جلوگیری از انقلاب ،چنین گفته است:

شریعتمداری: "آقا گفتیم که این خمینی چی ها را جدی بگیرید که نگرفتید...من به شما می گویم که من به عنوان مجتهد به شما می گویم که او دارد فتنه علیه اسلام می کند و قتلش واجب است و شما می توانید آدم بفرستید و این را بکشد".

ثابتی: "حضرت آیت الله شما این همه پیرو دارید. خوب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید، ما که نمی توانیم چنین کاری بکنیم".

آیت الله شریعتمداری: "نه! من چرا بکنم؟، باید شما بکنید و شما مسئول امنیت هستید...برای این که امنیت مملکت را به هم زده''

این موارد نشان از برنامه هایی است که دشمنان امام در برنامه ریزی برا ترور ایشان داشته اند. اما موارد دیگری هم در کار است به طور مثال

یوسی الفرمامورارشد سابق موساد دردهه های شصت وهفتادمیلادی(چهل و پنجاه خورشیدی) درکتاب خاطرات خود ازدرخواست شاپوربختیارنخست وزیر رژیم شاه دردیداری بانماینده اصلی موساد درایران برای ترورامام خمینی خبرداده است.

به گفته یوسی الفر این درخواست به مقام‌های عالی موساد در تل‌آویو منتقل و در آنجا به بحث گذاشته شد. آقای الفر می‌گوید که رئیس وقت موساد در جلسه‌ای که در این باره برگزار شد، گفت مایل نیست که این گزینه عملی شود اما می‌خواهد نظر دیگر مقام‌های موساد را بشنود.

یوسی الفر در آن جلسه به مقام‌های عالی موساد گفت به دلیل کمبود اطلاعات درباره آیت‌الله خمینی به دشواری می‌توان درخواست شاپور بختیار را عملی کرد. آقای الفر می‌گوید: "واقعا از اینکه از آن درخواست حمایت نکردم پشیمانم."

پیش از این و در سال 2009 الیعزرتسفریر فاش کرده بود که شاپور بختیار از او درخواست کرده که در مورد آیت‌الله خمینی "کاری بکنند" اما موساد این درخواست را رد کرد.

اما ای کاش تنها همین موارد بود. بلکه با نگاهی دقیق تر به تاریخ متوجه طرح های ترور دیگری می شویم که همگی در مورد امام خمینی موضوعیت دارد. طرح هایی که اسناد آن هم وجود دارد. یکی از اسنادی که در مورد ترور امام خمینی فاش شد مربوط به طرح و برنامه رئیس سازمان اطلاعاتی فرانسه برای ترور امام بود. طرحی که در سپهبد ناصر مقدم به شاه آمده و پرده از این نقشه شوم بر می دارد.

اما تیر آخر رژیم پهلوی در خاطرات ولیام شوکراس مشخص می شود. ویلیام شوکراس درکتاب'' اخرین سفرشاه'' به برنامه ریزی اردشیرزاهدی برای ترور امام ره اشاره کرده است:

"اردشیرزاهدی و بعضی ازاطرافیان شاه ازجمله سرهنگ جهان بینی به فکریک توطئه ساده وغم انگیزافتادند.عملیات گروه کماندویی اسراییل درانتبه الگوی نقشه انهابود.نقشه انهااز این قراربود که ...هواپیمای حامل ایت الله خمینی راحین پرواز ازپاریس به تهران بربایند.بعدچه کنند؟

یک امکان این بود که هواپیما رادریک پایگاه نظامی دوراز تهران به زمین بنشانند...

و درانجا آیت الله را وادار به سازش کنند ونتیجه را ازطریق رادیو به اگاهی عموم برسانند.اما اگرآیت الله سازش نکردچه کنند؟ناچاراورا ازبین می برند.

راه حل دیگراین بود که قبل از اینکه هواپیما به زمین بنشیند به ان شلیک کنند یادرزمین فرودگاه تهران که پیروان امام برای استقبال پیش امده اند،ان را منفجرسازند.

این ها اسنادی است که نه تنها نشان می دهد امام خمینی هیچ ارتباطی با عوامل بیگانه نداشته است بلکه حاکی از آن است که به طور مکرر نقشه ترور امام خمینی را در سر داشته اند.

آنچه در این بین بسیار مهم به نظر می رسد این است که امام با وجود آن که خود را در معرض خطر ترور می دید ولی با شجاعت تمام به راه خود در رسیدن به انقلاب گام برداشت. شجاعتی که باعث جلب اعتماد و نظر مردم نسبت به خود شد و در نتیجه حرکت عظیمی را در انقلاب رقم زد که باعث از بین رفتن رژیمی شد که سرتاپا خود را به آمریکا فروخته بود.

اما با تمام این برنامه ها انقلاب مردم ایران به بار نشست و نتیجه آن حکومتی شد که با تمام مشکلات درونی که دارد ولی امید بخش برای مستضعفان جهان و خار چشم دشمنان اسلام است. انقلابی که یکی از دست پروده های آن شیخ زکزاکی در نیجریه است که 20 میلیون شیعه آنجا مذهب خود را مدیون مجاهدت های این شخص هستند. اما نباید از یاد برد نبردی که انقلاب ایران برای ایجاد حکومت اسلامی در جهان آغاز کرده همچنان ادامه دارد و تا زمانی که این حرکت عظیم به مصلح عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) نرسد پایان نخواهد گرفت.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 902944

وب گردی

وب گردی