سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد/تقدیم جشنواره به شهدای دفاع مقدس

افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما اهالی سینمای ایران امشب پنجشنبه ١١ بهمن ماه در سالن همایش های برج میلاد آغاز شد.

در ابتدای مراسم کلیپی تصویری با صدای پرویز پرستویی پخش شد. این ویدئوی تصویری به مناسبت ایام فاطمیه و همزمانی جشنواره فیلم فجر با روزهای سوگواری برای این بانوی بزرگوار تهیه شده است.

در ادامه مراسم ابراهیم داروغه زاده، روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه، گفت: جشنواره فجر که چند سال است به صورت ملی برگزار می شود و در واقع ادای دین سینما به انقلاب اسلامی و آرمان های آن است.

وی افزود: سینما حق خود را به آرمان های انقلاب ادا کرده است و امیدوارم انقلاب هم در کنار سینما باشد و می خواهم جشنواره امسال را تقدیم کنم به شهدای انقلاب اسلامی که جان خود را فدای انقلاب و اهداف آن کردند.

احسان کرمی، مجری برنامه در ادامه با یاد کردن از شهدای سانچی از هنرمندان درخواست کرد که در مدت زمان برگزاری جشنواره همت کنند تا ملزومات زندگی زلزله زدگان کرمانشاه تهیه شده و بساط غم تا عید نوروز برچیده شود.

در ادامه تصاویر هیات داوران جشنواره در کنار تصاویری کوتاه از فیلم های حاضر در جشنواره امسال پخش شد.

پس از پخش کلیپ، کرمی برای جمشید مشایخی، مسعود کیمیایی و الناز شاکردوست آرزوی سلامتی کرد و سپس از حاضرین در سالن خواست تا یک دقیقه به یاد هنرمندان درگذشته باشند که در یک سال گذشته رخت به دامن خاک کشیده اند.

بعد از پخش کلیپی تصویری از هنرمندان فقید، ویدئویی با موضوع علی معلم که حدود یک سال است از مرگ او می گذرد روی پرده رفت که در آن صدای علی معلم روی تصاویر جلد مجله دنیای تصویر وجود داشت.

پس از نکوداشت علی معلم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی، با اشاره به جشن انقلاب اسلامی ایران و سینما در بهمن ماه، گفت: به همه خانواده نجیب و بزگ سینما تبریک می گویم که در چهار دهه گذشته فرصتی ساخت برای پرآوازه شدن نام ایران به وسیله فیلم های ساخته شده و همچنین جوایزی که به دست آورده و نسل هایی که به سینمای ایران اضافه کرده است.

سید عباس صالحی افزود: سینمایی که به پیش می تازد تا سفیر ایران در جهان باشد و هم پیشتازی گفت و گوی فرهنگی ایران در جهان را رقم بزند.

وزیر ارشاد ادامه داد: سینمایی ایران شاعرانه، متفکر، انسانی و قصه دار است همانطور که ادبیات ایران هم این چهار گونه را با هم داشت و امروز هم سینمای ایران باز این چهار وجه به پیش می راند.

پس از صحبت های سیدعباس صالحی، مراسم تجلیل از محمدعلی نجفی، از پیشکسوتان سینمای ایران و اولین مدیر سینمایی کشور و همچنین کارگردان سریال تاریخی "سر به داران" با پخش کلیپی از صحبت های این هنرمند آغاز شد.

سپس ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری برای تجلیل از این هنرمند روی صحنه آمدند.

محمدعلی نجفی، در سخنانی با اشاره به سختی هایی که در ابتدای ورود خود به هنر تئاتر داشته است، گفت: چهل و هفت سال پیش، زمانی که در محافل و خانواده های مذهبی کمتر می توانستیم از سینما حرف بزنیم من به همراه دو یارم؛ همسرم و فخرالدین انوار به طور جدی مساله فیلم را پیش گرفتیم.

وی افزود: در ابتدا با همکاری انوار نمایشنامه "سر به داران" را کار کردیم و برای اولین بار آن را در یک مکان مذهبی اجرا کردیم و در آن فضا موسیقی تئاتر را پخش کردیم.

صحبت های وی درباره واکنش تماشاگران در هنگام اجرای نمایش باعث تشویق مخاطبان شد و وی در ادامه به سخت هایی که در تئاتر با آن رو به رو شده و باعث شده تا به سینما روی آورد صحبت کرد و گفت: من یه همراه انوار سینما را جدی گرفتیم و خوشحالم که سینما باقی است.

در ادامه مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، آیین تجلیل از منوچهر اسماعیلی، از چهره های ماندگار و پیشکسوت هنر دوبله به عمل آمد که در ابتدای این بخش تصاویری از فیلم هایی که اسماعیلی در آنها جاط شخصیت های فیلم صحبت کرده است، پخش شد که در بسیاری از صحنه ها باعث تشویق حاضران در سالن شد.

ابوالحسن تهامی و سعید راد برای تجلیل از این هنرمند پیشکسوت روی صحنه آمدند. اسماعیلی چند دقیقه مورد تشىویق قرار گرفت.

اسماعیلی در سخنانی کوتاه، گفت: در همه فیلم ها به شما سلام کردم و امشب به من جواب دادی.

وی افزود: به سهم خودم از علی معلم یاد می کنم که یک سال از مرگ وی می گذرد. حال خوشی ندارم و بعد از این صحنه ها توان ایستادن ندارم.

در ادامه ابوالحسن تهامی، که خود نیز از چهره های شاخص دوبله است درباره اسماعیلی، گفت: وی از نوابغ دوبله است و از آعاز که پا به این هنر گذاشت افتخار داشتم که ٦٠ سال در کنار او باشم و بیاموزیم.

وی افزود: دو هنرمند بزرگ جهانی ویلیام هولدن و آنتونی کویین زمانی که پیش از انقلاب اسلامی به ایران آمدند و فیلم های خود را به زبان فارسی دیدند که توسط منوچهر اسماعیلی دوبله شده است، گفتند باور نمی کنیم که ما می توانیم فارسی صحبت کنیم زیرا اسماعیلی سعی می کرد با همان صدای بازیگر، فیلم ها را دوبله کند.

تهامی ادامه داد: اسماعیلی به دوبله ایران رونق و شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر هنر خود را می دانست و خود و هنر خود را ارزان نفروخت و به ما آموخت که اینگونه باشیم.

سعید راد هم در سخنانی به تجلیل از اسماعیلی پرداخت و گفت: وقتی به من گفته شد که باید درباره اسماعیلی صحبت کنم ذوق زده شدم.

وی اظهار کرد: در ابتدا که به بازیگری سینما وارد شدم سعی کردم که به جای خودم صحبت کنم اما دیدم که دوبله، دنیای دیگری است.

راد افزود: هر وقت به من گفته می شد که قرار است اسماعیلی به جای من صحبت کند از خوشحالی خوابم نمی برد و باید بگویم که با کلمه نمی توان وی را وصف کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «دوئل» در ادامه از مخاطبان خواست تا برای منوچهر اسماعیل یک دقیقه بایستند و وی را تشویق کنند.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز بخش اقلام تبلیغاتی رسید که پس از پخش کلیپی که به معرفی هیات داوران پرداخت، برندگان این بخش اعلام شدند.

**دیپلم افتخار طراحی لوگو به محمد روح الامینی برای «رگ خواب» و «خفگی» تعلق گرفت.

**سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع زاده برای فیلم «خفگی» اهدا شد.

**سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» رسید.

**سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا شد.

در ادامه نیز کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی که توسط مجید توکلی ساخته شده است برای حاضران به نمایش درآمد و لوح تقدیر عبدی توسط مسعود ده‌نمکی به وی اهدا شد.

رسول صدرعاملی در وصف عبدی گفت: به خاطر کسی اینجا ایستادم که در طول سی و چند سال گذشته فقط بازیگر نبوده. او یک پدیده است که نشان داده می‌توان یک بازیگر و یک مولف بود.

وی با اشاره به اینکه اکبر عبدی در همه کارهایی که حضور داشت؛ هیچوقت ادای چیزی را در نیاورد و کاری کرد که ما کاراکترها را باور کنیم، افزود: او خودش را به ما تحمیل کرد و کاری کرد که شخصیت را دوست داشته باشیم.

احمدرضا معتمدی نیز در ادامه درباره اکبر عبدی، گفت: به عنوان کسی که بیش از سی سال سینما تدریس کردم و با سه نسل از بزرگان سینما کار کردم؛ به جرأت می توانم بگویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه عبدی یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک است، افزود: او فراتر از سینما و برای ما یک سرمایه و ثروت ملی هستند.

در ادامه نیز مسعود ده‌نمکی اظهار داشت: به تعبیر من اکبرعبدی و محمدرضا شریفی‌نیا مثل تام و جری هستند، دعواهای‌شان را جدی نگیرید!

وی افزود: خیلی آدم‌ها در سینما محبوب‌اند و خیلی مشهور، اما آقای عبدی جزو کسانی هستند که هم محبوب است و هم مشهور.

محمدرضا فروتن نیز درباره اکبر عبدی گفت: بزرگان در سینما بسیار هستند. من به دو نفر از این بزرگان ارادت دارم. یکی مرحوم خسرو شکیبایی عزیزم که لحظه به لحظه برایم پر از آن بازیگری بود و پر از عشق. دیگری نیز اکبر عبدی است که همه می‌دانند به غیر از استعداد و بازیگری، پر از خوش‌قلبی، صفای دل و مهربانی هستند. تن‌شان سلامت باشد.

در ادامه نیز اکبر عبدی، گفت: ایام فاطمیه را به شما تسلیت می گویم. خیلی ممنونم از شما و کسانی که زحمت کلیپ پخش شده را کشیدند.

وی افزود: از مردم هم ممنونم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های سطح پایین می‌بینند. امیدوارم خداوند روزی آنها را بدهد.

عبدی با اشاره به اینکه از خداوند ممنونم برای عزتی که به من داد، خاطرنشان کرد: هیچکس این عزت را نمی‌تواند به آدم بدهد. من کجا و بچه‌ای که در نازی آباد و شوش بزرگ شد و امروز برای درکنار بزرگانی چون آقای اسماعیلی بزرگداشت بگیرند.

بازیگر فیلم سینمایی «مادر» گفت: هیچ هنرمندی در سینما، رزومه به لحاظ تعداد کار و هنر به اندازه استاد اسماعیلی ندارد. او فرشچیان سینمای ایران است.

عبدی گفت: سینما پنجاه درصد صدا، و پنجاه درصد تصویر است اما استاد اسماعیلی با صدا جای تصویر را پر کرده است. در فیلم مادر او دقیقا مثل من جای من حرف زدند و جز من جای سه نفر دیگر هم در آن فیلم حرف زدند.

مصطفی رزاق کریمی، رضا مقصودی،آدر معماریان، رسول صدرعاملی، علیرضا زرین دست، علیرضا رضاداد، امین حیایی، رضا صالحی امیری، شبنم مقدمی، روح الله حجازی، محمدعلی باشه آهنگر، عایرضا تابش، سیف الله صمدیان، سید عباس صالحی، سعید راد، سیدمحمود رضوی، پرویز بهرام، منوچهر والیزاده، حسین عرفانی، مهدی پاکدل، مسعود رایگان، بهرام رادان، مصطفی کیایی، محسن کیایی، پژمان بازغی از حاضران در افتتاحیه جشنواره هستند.

به گزارش ایسکانیوز، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ١٢ تا ٢٢ بهمن به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می شود.

501

کد خبر: 903117

وب گردی

وب گردی