آمریکا در صدد توجیه حضور نظامی خود در افغانستان است

رییس خبرگزاری صدای افغان با اشاره به حضور داعش در افغانستان و حمایت آمریکا از این گروه تروریستی تاکید کرد که آمریکا به بهانه جنگ با تروریسم درپی توجیه حضور نظامی خود در افغانستان و تسلط بر چهار کشور هند، ایران، روسیه و چین است.

به گزارش ایسکانیوز، سید عیسی حسینی مزاری، رییس خبر گزاری صدای افغان، در خصوص انتقال داعش به افغانستان بعد از شکست در سوریه و عراق و بررسی دلایل فعالیت این گروه تروریستی در این کشور، گفت وگویی با روزنامه "فرهیختگان" داشته است که در ادامه می خوانید.

چرا گروه تروریستی داعش افغانستان را به عنوان پایگاه بعدی خود در منطقه انتخاب کرده است؟

درواقع بحث حضور داعش در افغانستان از سه سال پیش مطرح شد، اما از آنجا که تفکر این گروه به هیچ‌عنوان در میان مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی مقبولیتی ندارد، جدی گرفته نمی‌شد. تحرکاتی از سوی این گروه در برخی مناطق از جمله استان ننگرهار مشاهده شد که بلافاصله با مخالفت مردم منطقه مواجه شد. این وضعیت برای داعش در دیگر شهرهای افغانستان نیز اتفاق افتاد. با توجه به این مساله چون داعش پایگاه اجتماعی و مردمی در افغانستان ندارد، کاملا مشخص است که این گروه با حمایت تمام و کمال و به پشت‌گرمی سایر کشورها ازجمله آمریکایی‌ها قرار است در این کشور مستقر شود. نگاهی گذرا به اتفاقات چند سال اخیر افغانستان حضور و حمایت آمریکایی‌ها را پشت تحرکات این گروه و حملات تروریستی که انجام می‌دهند، تایید می‌کند.

غرب و در راس آنها آمریکا با چه هدفی از حضور داعش در افغانستان حمایت می‌کنند؟

هدفی که آمریکا از داعش‌سازی و حمایت از این گروه در منطقه دنبال می‌کند در وهله اول ایجاد و گسترش ناامنی در منطقه است. در واقع بعد از اینکه این گروه تروریستی به اهداف خود در عراق و سوریه دست پیدا نکرد و اهداف آمریکا را که مهم‌ترین آنها حمایت از رژیم صهیونیستی است، نتوانست به‌طور کامل در سوریه و عراق برآورده سازد آمریکا با انتقال آن به افغانستان که شرایط آن برای حضور گروه‌های تروریستی مشابه فراهم است، تلاش می‌کند حضور نظامی خود را در این کشور توجیه کند. همان‌طور که می‌دانید آمریکا با شعار مبارزه علیه تروریسم وارد افغانستان شد و حضور داعش در این کشور که به‌عنوان نماد تروریسم در جهان شناخته می‌شود در واقع بهانه‌ای برای حضور هر چه بیشتر نیروهای آمریکایی در این کشور است.

اهداف دیگری نیز برای حمایت آمریکا از داعش می‌توان متصور بود؟

آمریکایی‌ها مدعی هستند که در عراق و سوریه با داعش می‌جنگند و در حال حاضر با انتقال داعش به افغانستان حضور هزاران نفر از نیروهای خود را در این کشور توجیه می‌کنند، اما باید بدانید که تمام این تحرکات یک نمایش بیشتر نیست و آمریکا سعی دارد با حضور در افغانستان که منطقه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود روی کشورهای ایران، روسیه، چین و هند تسلط داشته باشد. درواقع با بی‌ثبات کردن مناطق شمالی و شمال غربی افغانستان که دارای مرز مشترک با ایران، کشورهای آسیای مرکزی و چین است، آنها سعی دارند ناامنی را به این کشورها تسری بدهند. البته نکته دیگر گزارش‌هایی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا طی سالیان اخیر منتشر کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، قدرت اقتصادی در آینده پیش رو مسیری غرب به شرق خواهد داشت و در این مسیر کشورهایی نظیر روسیه، هند، چین و ایران حضور دارند. بنابراین آمریکا و دیگر شرکایش در ناتو با حضورشان در افغانستان درصدد زیر نظر گرفتن تحرکات این کشورها هستند.

برخی اظهارنظرهای مقامات افغان و برخی کارشناسان نظامی روس حاکی از انتقال نیرو و تسلیحات توسط آمریکایی‌ها برای گروه داعش است. این اظهارات تا چه اندازه مورد تاییدند؟

البته این مورد از سوی مقامات دولت افغانستان هیچ‌وقت تایید نشده است اما شواهدی از جمله روایت‌های شاهدان عینی مبنی‌ بر حضور بالگردها یا هواپیماهای ناشناس در برخی مناطق افغانستان وجود دارند که این ادعا را تایید می‌کنند. آمریکا همان‌طور که نیروهای طالبان را در این کشور تغذیه می‌کرد، در حال حاضر به همان شیوه نیروهای داعش را به مناطقی در افغانستان منتقل می‌کند و تسلیحات و کمک‌های لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

بحثی که تحت عنوان ولایت خراسان داعش از سوی برخی محافل سیاسی مطرح می‌شود تا چه اندازه می‌تواند در افغانستان محقق شود؟

مساله ولایت خراسان داعش درواقع بحثی است که از سه سال گذشته مطرح شد ولی همان‌طور که گفته شد به دلیل اینکه این گروه و تفکرات‌ آنها و اهدافی که دارند به هیچ‌وجه در میان مردم شیعه و سنی افغانستان قابل قبول نیست و آنها از هیچ‌پایگاه مردمی‌ای در این کشور برخوردار نیستند، اتفاق نخواهد افتاد. یعنی آنچه ما در سوریه و عراق شاهدش بودیم به هیچ‌شکلی در افغانستان رخ نخواهد داد. داعش تفکر سلفی و وهابی محض دارد و مردم افغانستان به‌شدت با افکار وهابیت مخالف هستند و حتی سنی‌های افغان هم از این مساله استقبال نمی‌کنند.

طی روزهای اخیر ما شاهد اتفاقات غم‌انگیزی در شهر کابل و دیگر شهرهای این کشور بودیم که در آنها مردم عادی هدف حملات تروریستی قرار گرفتند؛ شیوه داعش معمولا در عراق و سوریه هدف قرار دادن نظامیان و دولتی‌ها بود، آیا داعش در افغانستان تغییر شیوه داده است؟

داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان یک هدف مهم را دنبال می‌کند، آنهم ایجاد رعب و وحشت عمومی است که با هدف ناکارآمد نشان دادن دولت وقت صورت می‌گیرد.

آنها سعی دارند با ناکارآمد جلوه دادن دولت افغانستان که برآمده از انتخاباتی مردمی است پای نیروهای خارجی را به صحنه اداره این کشور باز کنند. در حال حاضر نیز فقط شیعیان هدف حملات داعش در افغانستان نبوده‌اند، بلکه اشخاص، احزاب و سازمان‌های دیگر از جمله تشکیلات سنی مذهبان که با رشد داعش در افغانستان مخالفت می‌کنند نیز هدف قرار گرفته‌اند.

کد خبر: 903130

وب گردی

وب گردی