تابوشکنی دانشگاه آزاد از نگاه حجت الاسلام قرائتی

استاد درس هایی از قرآن کریم با اشاره به برخی تابوشکنی های دانشگاه آزاد گفت: زمانی می گفتند دانشگاه باید در شهرهای بزرگ باشد، دانشگاه وسط شهر باشد، کلاس های درس از شنبه تا چهارشنبه باشد، دانشگاه باید مجانی باشد، اساتید و دانشجویان باید حداقل سن داشته باشد و... اما دانشگاه آزاد نشان داد می تواند اینگونه نبود.


به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام قرائتی در گردهمایی اساتید و مدیران گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز گفت: استاد معارف باید نسبت به سایر اساتید چیزی اضافه داشته باشد و نباید به حداقل ها اکتفا کرده و باید کار جدید کند.
وی افزود: اینکه می گویند معلمی شغل انبیاست درست است اما معلمی شغل خدا هم هست، شغل جبرئیل هم هست، در قرآن سه مرتبه یزکیهم آمده و تنها یک بار یعلمهم استفاده شده است که آن هم حرف خدا نیست و حرف حضرت ابراهیم است.
استاد درس هایی از قرآن تاکید کرد: رویکرد باید رویکرد تربیتی باشد اما متاسفانه مدارس و دانشگاه های ما در این مسئله می لنگد، نظام آموزش و پرورش ما سالم نیست.
وی ادامه داد: این طرح تحول هم مثل قانون هایی است که تصویب می شود و عمل نمی شود، طرح تحول نمی خواهیم بلکه مرد عمل می خواهیم.
قرائتی با بیان اینکه برخی سرفصل های درسی مورد نیاز نیست، تصریح کرد: علم همه اش در کتاب و سرفصل ها نیست، رویکرد باید رویکرد تربیتی باشد؛ جوان چه شبهه ای دارد باید شبهات را پاسخ گفت اگر سرفصل های کتاب های درسی جواب شبهه است و اگر نیست اسیر کتاب های درسی نشوید.
وی با بیان لزوم رفاقت اساتید و دانسجویان، افزود: معلم سه تا شرط دارد باید معلم از بچه ها باشد، در بچه ها باشد و با بچه ها باشد.
استاد درس هایی از قرآن گفت: مزه قرآن را نچشیدیم و نچشاندیم، حدود ۴۰ سال است در تلویزیون درس هایی از قرآن کریم می دهم و جزو پربیننده ترین برنامه هاست چون از قرآن دارم می گویم.
قرائتی با بیان اینکه مدرک صرف اهمیتی ندارد افزود: علم جای دیگری است، علم باید مشکل جامعه را حل کند.
وی با بیان برخی تابوشکنی های دانشگاه آزاد گفت: زمان شاه می گفتند دانشگاه برای شهرهای بزرگ باشد اما دانشگاه آزاد نشان داد این طوری نیست، دانشگاه باید شنبه تا چهارشنبه باشد اما دانشگاه آزاد نشان داد این طوری نیست و پنج شنبه ها و جمعه ها کلاس گذاشت، دانشجو و استاد دانشگاه باید سنش این مقدار باشد اما دانشگاه آزاد نشان داد این طور نیست، دانشگاه باید وسط شهر باشد دانشگاه آزاد بیرون از شهرها ساخته شد، دانشگاه باید مجانی باشد اما دانشگاه آزاد با شهریه دانشجوها اداره می شود.
استاد درس هایی از قرآن کریم تصریح کرد: معلم باید دلسوز باشد، باید سعه صدر داشته باشد و باید خودش را فارغ التحصیل نداند.
وی افزود: مدرک بر اساس هنر و کارایی داده شود و نه محفوظات افزود، دانشگاه عملیاتی باشد و نه نظری محض.

کد خبر: 903169

وب گردی

وب گردی