طالبان: عدم مذاکره با طالبان به ضرر واشنگتن خواهد بود

"ملا عبدالسلام ضعی"، سفیر سابق طالبان در پاکستان گفت: تصمیم "دونالد ترامپ" مبنی بر مخالفت با گفت وگو با طالبان، صرفا باعث تشدید حملات، کشته شدن افراد بیگناه بیشتر و افزایش خسارت مالی و جانی نیروهای آمریکایی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، ترامپ در پی حملات مرگبار این ماه در کابل، اعلام کرد، واشنگتن تصمیم ندارد با طالبان گفت وگو کند.
طالبان نیز در پاسخ به سخنان ترامپ اعلام کرد، جنگ تلفات انسانی و مالی سربازان آمریکا را افزایش خواهد داد.
ضعیف در گفت وگو با الجزیره گفت: تصمیم آمریکا برای اعمال فشار بر طالبان از طریق جنگیدن با آنها صرفا موجب افزایش خونریزی خواهد شد. این قضیه باید از طریق گفت وگو حل شود. طالبان همانند دهه های گذشته به جنگ ادامه خواهد داد. از این رو، اکنون، گفت وگو و شنیدن بیشتر حایز اهمیت است.
وی افزود: بگذارید این کشور بر اساس فرهنگ و مذهب خود، تصمیم بگیرد. آمریکا در صورت ماندن و جنگیدن بیشتر، با شکست مواجه خواهد شد. هر چقدر آمریکا بر ماندن در افغانستان و جنگ با طالبان پافشاری کند، افراد بیگناه بیشتری خواهند مرد. این اشتباهی است که تکرار شده است و باید از آن درس گرفت.
به اعتقاد "پیتر گالبریث"، معاون سابق نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، گام نخست برای حل مساله افغانستان پذیرفتن این مساله است که راهبرد دنبال شده تا کنون، کارساز نبوده است. آمریکا و متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از پذیرش این واقعیت طفره می روند زیرا بر یک راهبرد شکست خورده سرمایه گذاری کرده اند. پس بهتر است به جای اعتراف به شکست، راهبردی را پیشنهاد کنند که کارامد باشد.
در راستای راهبرد جدید ترامپ، حدود 3 هزار نیروی نظامی آمریکایی در اواخر آبان امسال در افغانستان مستقر شدند و به این ترتیب،شمار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به 14 هزار نفر رسید.

کد خبر: 903223

وب گردی

وب گردی