پدرم به ندای امام  لبیک گفت/ حکم الهی را درباره منصور اجرا کرد

دختر شهید حاج محمد صادق امانی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پدر سال 43 در خصوص پیام تاریخی امام در رابطه با لایحه کاپیتولاسیون که فرمودند، والله از مسلمان نیست کسی که فریاد نزند؛ تصمیم می گیرند که حسنعلی منصور نخست وزیر وقت را نشانه بگیرند.

صدیقه امانی دختر شهید حاج محمد صادق امانی طراح عملیات بدر در اجرای حکم الهی درباره حسنعلی منصور (نخست وزیر سپرده شاه) در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز گفت: در زمان شهادت پدرم تقریبا 9 ماهم بودم و خاطره چندانی از پدر ندارم، پدر و دوستانش در سال 43 و پس از پیام تاریخی امام در رابطه با لایحه کاپیتولاسیون که فرمودند، والله از مسلمان نیست کسی که فریاد نزند؛ تصمیم می گیرند که حسنعلی منصور نخست وزیر وقت و از طراحان لایحه کاپیتولاسیون را بخاطر جسارتی که به ایران و مسلمان ها کرده بود نشانه بگیرند.

وی درباره خاطرات حضور خود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: وقتی ندای انقلاب امام بلند شد ما هم مثل مردم ساکت نماندیم و در برنامه ها، راهپیمایی ها و تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی شرکت داشتیم.

صدیقه امانی تصریح کرد: روز 21 بهمن در پادگان ولیعصر(پادگان عشرت آباد) که مردم به آنجا هجوم برده بودند و احتیاج به غذا داشتند به همراه مادرم نان و خرما و مواد غذایی آماده کردیم و بین افرادی که در حال تسخیر پادگان بودند تقسیم کردیم، در حالی که صدای گلوله لحظه ای قطع نمی شد.

وی ادامه داد: مبارزان وقتی دیدند ما چادری و مذهبی هستیم، گفتند که یک مقدار از سلاح های پادگان را تحویل کمیته استقبال از امام دهیم تا دست منافقین نیافتد؛ ما هم تعدادی سلاح برداشتیم و به کمیته استقبال از امام بردیم.

دختر شهید حاج محمد صادق امانی تصریح کرد: یکی از کارهای دیگری که می کردیم این بود که به بیمارستانها مراجعه می کردیم و اگر باند یا کمکهای اولیه شان تمام شده بود کمک می رساندیم.

صدیقه امانی که از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است در خصوص فضای حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شرایط بسیار خوبی هم از جهت اساتید در دانشگاه و هم فضای حاکم بر دانشگاه دارد و نسبت به دانشگاه های دیگر محیط علمی و فضای بهتری دارد.

گفتنی است، فروردین سال 1343 حسنعلی منصور به اجرای برنامه های خود به سود غرب که یکی از آنها کاپیتولاسیون بود، پرداخت. وی طرح «مصونیت مستشاران نظامی آمریکایی» را که به عنوان ماده واحده در دوره علم به مجلس سنا ارائه شده بود، دوباره به مجلس سنا برد و در صدد آن بود که طرح را به مرحله تصویب برساند.تلاشهای منصور و دیگر اعضای کابینه منجر به تصویب این لایحه در مهر سال 1343 شد. خبر تصویب این ماده مردم را به خشم آورد و حضرت امام خمینی در 4 آبان 1343 در یک سخنرانیِ کوبنده، این عمل را محکوم کرد و پیامد این سخنرانی، تبعید ایشان به ترکیه بود.با توجه به این اقدام، منصور و اعتراضات کلیه اقشار، گروه مؤتلفه اسلامی با تأیید مراجع تقلید تصمیم به ترور منصور گرفتند و در ساعت 10 صبح اول بهمن سال 1343حسنعلی منصور در مقابل مجلس شورای ملی به دست محمد بخارایی با شلیک 3 گلوله ترور شد، شهید امانی پس از واقعه کشته شدن منصور، تحت تعقیب قرار گرفت و پس از ده روز یعنی روز یازدهم بهمن ماه ۱۳۴۳ در منزل ابوالقاسم رضوی فرد دستگیر و به دنبال حکم دادگاه نظامی شاه به همراه محمد بخارایی، مرتضی نیک نژاد، رضا صفار هرندی در ۱۳۴۴/۳/۲۶ اعدام گردید.شهید امانی به طور مخفیانه دفن شد تا کسی در جریان قرار نگیرد و تبدیل به نماد مبارزه نشود. بعد، اعضای خانواده اش را به آنجا بردند و محل دفن را که در "مسگرآباد” جاده خاوران بود، نشان آنها دادند که اجازه نصب سنگ قبر هم نداشتند.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 903395

وب گردی

وب گردی