ملال آوری «کامیون» و روزنامه‌ای بودن «جاده قدیم»

معصومه رضایی- روزنامه نگار

«کامیون» به عنوان اولین فیلمی که در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه نمایش داده شد، نتوانست اقبال جمعی خبرنگاران را به دست آورد و در بین اصحاب رسانه به عنوان فیلمی ملال آور از آن یاد می شد.

آنچه مخاطب در اولین برخورد با «کامیون» با آن رو به رو می شود تصاویر حیرت انگیزی از فرار ایزدی های عراق به دلیل حمله داعش است، این تصاویر که در نگاه اول مستند به نظر می رسد، مستند نیستند و تمامی آنها بازسازی شده اند.

اما «کامیون» در همین صحنه های ابتدایی فیلم می ماند و در ادامه دیگر خبری از تصاویر جذاب آغازین این اثر سینمایی نیست.

داستان «کامیون» که فیلمی جاده ای- شهری است در 20 دقیقه ابتدایی درجا می زند و تا انتها اتفاقی در جهت پیشبرد ماجرای فیلم نمی افتد، در انتها هم همه چیز رها می شود تا فیلمی که هنوز شروع نشده تمام هم نشود.

تورج اصلانی، تصویربردار «کامیون» که استاد به تصویر کشیدن صحنه های برفی است هنگامی که روایت فیلم وارد شهر تهران می شود دیگر حرفی برای گفتن ندارد و مخاطب با صحنه هایی رو به رو می شود که تناسبی با آنچه در ابتدای فیلم دیده، ندارد.

در بحث بازیگری سعید آقاخانی که پس از «خداحافظی طولانی» نشان داد می تواند در فیلم های جدی هم ایفای نقش کند در «کامیون» قابل قبول ظاهر شده اما به دلیل سردرگمی شخصیت های فیلم در بسیاری از صحنه ها با تردید آقاخانی رو به رو هستیم، گویا نمی داند که باید مسافرش را دوست داشته باشد یا نه.

در مجموع «کامیون» فیلم ملال آوری است که نمی تواند رضایت مخاطب را پس از خروج از سالن با خود به همراه داشته باشد.

«جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت، دومین اثری بود که در پردیس سینمایی ملت روی پرده رفت. این فیلم بیش از آنکه درامی روانشناسانه درباره یک زن باشد خبری ژورنالیستی بود.

زنی در ماجرای یک زورگیری به او تعرض شده و دچار مشکلات روحی می شود اما تزلزل روانی این زن که نقش آن را مهتاب کرامتی ایفا می کند در حد سیگار کشیدن و جیغ زدن در خواب است.

داستان درباره او است اما آنقدر که روایت های موازی در فیلم وجود دارد همه چیز در سطح دست و پا می زند و جلوتر نمی رود.

فیلمساز می خواهد روایت زن شکست خورده را تعریف کند اما داستان های موازی که برای هر کدام از اعضای خانواده وجود دارد این اجازه را به کارگردان اثر نمی دهد و اتفاقات فیلم در حد یک خبر روزنامه ای می ماند.

آنچه بیش از همه تعجب آور می شود تحول درونی زن مورد تعرض واقع شده «جاده قدیم» است که با توجه به اتفاقی که برای او افتاده به یک باره با دیدن یک عکس به ابرقهرمان تبدیل می شود و بدون مقدمه به زندگی عادی خود برمی گردد.

کد خبر: 903398

وب گردی

وب گردی