حدود 1400 فضای آموزشی فرسوده هستند/  افتتاح 15 واحد آموزشی در دهه فجر

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه 6 هزار فضای آموزشی و پرورشی در استان تهران وجود دارد، گفت: حدود 1400 فضای آموزشی فرسوده هستند و قصد داریم با یک برنامه‌ریزی 10 ساله این مدارس را مقاوم سازی و بازسازی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در برنامه پرسشگر در خصوص وضعیت مدارس استان تهران، اظهار داشت:‌ سازمان نوسازی مدارس، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس را بر عهده دارد که شامل احداث فضاهای جدید آموزشی، مقاوم‌سازی فضاها، تعمیرات اساسی و تجهیز مدارس نوساز است.

وی در خصوص «گلایه مدیران برخی مدارس در روزهای برفی از وضعیت گرمایش مدارس»، گفت: هیچ مدرسه‌ای در استان تهران وجود ندارد که مشکل گرمایشی داشته باشد و اگر در روزهایی که با بارش زیاد برف روبه‌رو بودیم مدیران مدارس از وضعیت مدارس گلایه داشتند مربوط به سیستم گرمایشی نبوده بلکه به دلیل حجم زیاد برف در فضای مدرسه بوده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه هیچ کدام از مدارس استان تهران مشکل سیستم گرمایشی ندارند، افزود: مردم مدارس و فضاهای آموزشی و پرورشی که مشکل گرمایش و سرمایش دارند را به آموزش و پرورش اطلاع دهند و از این طریق اگر مشکلی داشته باشند، مرتفع می‌کنیم.

ورناصری با بیان اینکه 4500 کلاس درس استان تهران سیستم گرمایش استاندارد نداشتند، متذکر شد: از سال ٩١ استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس را شروع کردیم؛ ضمن اینکه تمام مدارس دولتی شهر تهران دارای موتور خانه مرکزی و سیستم گرمایشی استاندارد است.

وی ادامه داد: تا قبل از شروع سال تحصیلی آینده کمتر از ١٠٠٠ کلاس درس در استان تهران باقیمانده است که آنها را نیز به سیستم استاندارد گرمایشی مجهز می‌کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت مدارس در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران یادآور شد: تعدادی مدارس هستند که در بافت‌های فرسوده قرار دارند و قدمتی بیش از 40 سال دارند؛ در حالی که حدود 6 هزار فضای آموزشی، پرورشی در استان تهران وجود دارد که حدود 1400 فضای آموزشی فرسوده هستند.

ناصری عنوان کرد: 2400 مدرسه نوساز وجود دارد که در دهه‌های 80 و 90 ساخته شده و ایمن هستند؛ ضمن اینکه 2200 مدرسه ایمن بودند که ما آنها را مقاوم سازی کرده‌ایم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران تصریح کرد: نگرانی ما مربوط به 1400 مدرسه‌ای فرسوده است که در شرایط وقوع زلزله و حوادث غیرمترقبه دچار مشکل می‌شوند؛ البته قصد داریم با یک برنامه‌ریزی 10 ساله تا سال 1405 مدارس فرسوده را از چرخه آموزشی حذف کنیم؛ یعنی آنها را مقاوم سازی، تخریب و یا بازسازی کنیم.

ورناصری با بیان اینکه برای مدارسی که در دهه‌های 80 و 90 ساخته شده است قدمتی 100 ساله را در نظر گرفته‌ایم و از نظر استحکام در وضعیت خوبی قرار دارند،‌گفت:‌ در دهه فجر امسال 15 فضای آموزشی و مدرسه افتتاح می‌شود و کلنگ‌زنی 25 واحد آموزشی دیگر نیز انجام می‌شود.

وی در خصوص «وضعیت مدارس در منطقه 22 »، گفت: طبق ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش انبوه سازان مسکن مؤظف به ساخت فضای آموزشی هستند و به ازای هر 200 واحد در مسکونی باید یک فضای آموزشی بسازنند و از انبوه‌سازان انتظار داریم در ساخت مجتمع‌های مسکونی ایجاد فضای آموزشی را نیز در نظر گیرند؛ البته آموزش و پرورش از راههای قانونی پیگیر این موضوع است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به طرح مسکن مهر در استان تهران، بیان داشت:‌ 330 هزار واحد مسکونی مسکن مهر در شهرهای فیروزکوه، دماوند، رباط کریم، پردیس، پرند و پاکدشت وجود دارد که نیاز به 300 فضای آموزشی دارند و باید وزارت راه و شهرسازی با کمک سازمان نوسازی مدارس و خیرین این واحدهای آموزشی را ایجاد کنند.

ورناصری اضافه کرد: حدود 100 واحد آموزشی از مجموعه 300 واحد آموزشی ساخته شده و ساخت 50 واحد آموزشی نیز در حال اجراست و باید باقیمانده از این تعداد فضای آموزشی را با کمک وزارت راه و شهرسازی، سازمان نوسازی و خیرین ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در استان تهران حدود 2 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز وجود دارد،‌خاطرنشان کرد: به دلیل مهاجرت به تعداد دانش‌آموزان اضافه می‌شود؛ برای نمونه در شهرهای بهارستان و رباط کریم با رشد 10 درصد دانش‌آموزان روبه‌رو هستیم.


706

کد خبر: 903431

وب گردی

وب گردی