تمهیدات ویژه برای بازار شب عید

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت : برای تنظیم بازار شب عید بیش از ۶۰ هزار تن برنج از ۲۰ بهمن در فروشگاه های زنجیره ای با قیمت مصوب عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران صبح امروز در نشست خبری گفت: برنج هندی ۱۱۲۱ در فروشگاه های زنجیره ای به قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ به فروش می رسد، برنج تایلندی به قیمت سه هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می شود وبرنج هندی pr دو هزار و 600 تومان است که این اقدام در راستای حمایت از مصرف کننده انجام می شود و هر کیلو شکر به قیمت دو هزار و ۷۲۰ تومان به فروش می رسد که تا تداوم این قیمت در بازار خرید ما ادامه پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای تنظیم بازار شب عید گفت: در ایام نوروز در کالاهای برنج، روغن، شکر و کره برنامه های متعددی داریم تا امنیت روانی خانوارها در ایام پیک مصرف تضمین شود.


او به توزیع 60 هزارتن برنج برای تنظیم بازار شب عید اشاره کرد و گفت: این برنج در دو مرحله توزیع خواهد شد و توزیع 30هزارتن در مرحله اول ابلاغ و از 15بهمن کار توزیع آغاز و از 20بهمن از طریق فروشگاه های سراسری در اختیار خانوارها قرار خواهد گرفت.

به گفته سیف روغن فرآوری شده به منظور جلوگیری از افزایش قیمت با نرخ 5تا 10درصد کمتر از نرخ بازار توزیع می شود.

او با اشاره به اینکه در حوزه کره گیاهی شب عید تدابیری اندیشیده شده است، بیان کرد: براین اساس هر بسته کره 100گرمی با نرخ 2هزار و 720تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر جهاد تصریح کرد: از مجموع بیش دو هزار میلیارد تومان چغندر که امسال خریداری شد بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به چغندرکاران پرداخت شده است. در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد کشاورزان از دو محصول گندم و چغندر بوده که خبر خوبی است و امیدواریم این روند ادامه یابد و قبل از پایان سال تمامی مطالبات چغندرکاران پرداخت شود.

سیف افزود: در دو ماه گذشته تلاش شد تا زیر ساخت برای خرید برنج ایرانی فراهم شود و در حال حاضر شرایط در گیلان و مازندران فراهم شده و خرید آغاز شد و کمتر از هزار تن برنج خریداری شد که دلیل آن این بود که کشاورزان بیشتر محصول خود را فروخته بودند.

معاون وزیر جهاد گفت: با تمهیدات انجام شده در سال قبل صادرات آرد افزایش یافته است در حالیکه ۲۲ میلیون تن ظرفیت کارخانه های آسیاب ما است در حالی که الان از ده میلیون تن از این ظرفیت استفاده می شود. در ۹ ماهه سال جاری ۲۱۴ هزار تن آرد صادرات داشتیم که با احتساب صادرات گندم و مشتقات آن بیش از۴۴۱ هزار تن صادرات انجام شده است. البته ما تلاش می کنیم که بخش خصوصی گندم خود را از ورود موقت تهیه کند که در این راستا توافقی با انجمن صنفی ارد در هفته گذشته انجام شد تا از دو هفته آینده گندم مورد نیاز توسط این انجمن از ورود موقت تهیه شود و ما نقشی در تهیه گندم برای صادرات آرد نخواهیم داشت.همچنین توافقی با روسیه و قزاقستان انجام شده که امیدواریم در مرحله اجرا تاثیر مثبتی داشته باشد.

سیف به این نکته نیز اشاره کرد که در بودجه کاهشی در اعتبترات خرید تضمینی نداریم و از این بابت کشاورزان نباید نگران باشند.

او در رابطه با سقف واردات موقت گندم گفت :ما در این بخش هیچ سقفی نداریم و دست بخش خصوصی در این بخش باز است ضمن این که در تفاهم نامه با قزاقستان و روسیه تمهیداتی اندیشیده شده که در نقل و انتقال پول مشکلی نداشته باشد که البته با روسیه مشکلی در نقل و انتقال پول نخواهیم داشت.

او تصریح کرد :۵۷۵ هزار تن خرید دانه های روغنی برای سال آینده پیش بینی شده است که عمده آن به خرید کلزا اختصاص دارد که از اسفند ماه آغاز خواهد شد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کیفیت پایین گندم های داخلی گفت :کارخانه های تولید ماکارونی از گندم دروم و گندم نرم استفاده می کنند که گندم دروم ایران بهترین گندم است و مشکلی در این بخش نیست.

او گفت :در حوزه حمل ریلی اتفاقات خیلی خوبی رخ داده و قرار است در چشم انداز ۲۰ ساله حمل کالا به بیش از ۲۰۰ میلیون تن کالا برسد و تا به امروز بیش از یک میلیون تن حمل کالا با استفاده از ریل بوده از شش میلیون تن حمل کل کالا و امیدواریم در سا ل آینده بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.

معاون وزیر جهاد گفت: قرار بود بیش از ۳۵۰ هزار تن به ظرفیت سیلو سازی اضافه شود که تاکنون ۲۰۰ هزار تن آن محقق شده است.

او تاکید کرد: ظرفیت ذخایر استراتژیک ما بسیار غنی است و هیچ کمبودی در بازار نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نرخ مصوب هر کیلو شکر برای تنظیم بازار شب عید را 2هزار و 722تومان اعلام کرد.

او با اشاره به رکورد بی‌سابقه تولید شکر گفت: امسال از مجموع تولید چغندرقند و نیشکر حدود 2 میلیون تن شکر تولید شد در حالیکه این رقم سال گذشته یک میلیون و 650هزارتن بود، به همین دلیل حداکثر 200هزارتن شکر برای تأمین مایحتاج وارد خواهد شد.

سیف افزود: امسال 8میلیون تن چغندر قند از کشاورزان خریداری شد که 7میلیون و 800هزارتن از این میزان مربوط به کشت پاییزه و مابقی کشت بهاره است.

او فراوانی عرضه و کاهش قیمت شکر را یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست و افزود: شرکت بازرگانی دولتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کاهش ریسک اقدام به خریداری 100هزارتن شکر تولیدی کارخانه‌های چغندری کرد و این روند تا رسیدن بازار به ثبات ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در نظر داریم تا در سال آینده زراعی، از توان بخش خصوصی برای خرید گندم استفاده کنیم، گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها تا به امروز یک هزار و 21 مرکز خرید تضمینی گندم در سامانه ثبت شده و تعاونی ها و افرادی که خواهان مباشرت و مشارکت در خرید تضمینی سال زراعی آینده هستند، تا پایان بهمن فرصت ثبت نام در سامانه شرکت را دارند.

401

کد خبر: 903476

وب گردی

وب گردی