ایران جزو ده کشور برتر دنیا در فناوری فضایی / دانشگاه آزادواحد علوم و تحقیقات چهارمین دانشگاه برتر علوم فضایی کشور / رکود و عدم توجه به صنعت هوافضا به ضرر کشور است

عضو هیات علمی گروه هوا فضای واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه هوافضای واحد علوم تحقیقات جزو چهار دانشگاه برتر کشور در حوزه فضایی است.

دکتر فرشاد پازوکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای دانشکده هوافضای واحد علوم تحقیقات گفت: از سال 74 گروه هوافضا در این واحد از یک گرایش در مقطع کارشناسی ارشد آغاز به کار کرد تا سال 80 که مقطع کارشناسی و سال 82 دوره دکترا به این دانشکده اضافه شد.

وی افزود: در حال حاضر در دانشکده هوافضا واحد علوم تحقیقات هر سه مقطع را داریم؛ مقطع کارشناسی ارشد که در 6 گرایش دینامیک پرواز، مهندسی فضایی و فناوری ماهواره و سازه و... ؛ در دوره دکترا هم چهار گرایش دینامیک پرواز، پیش رانش، سازه و.. است.

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران با اشاره به امکانات واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: امکاناتی هم که اینجا داریم آزمایشگاه های شبیه ساز، ایرو دینامیک و کارگاه های موتور بدنه داریم و یکسری آزمایشگاه های مشترکی با گروه مکانیک، آزمایشگاه سیالات و مقاومت و ترمو دینامیک داریم.

پازوکی با اشاره به اینکه دانشکده هوافضای واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد پروژه های مشترکی با صنعت انجام داده است، افزود: یکسری پروژه های ملی هم داشتیم و یکی از بخشهایی که در این واحد خیلی بر روی آن کار شده است فعالیت در بحث پهباد بوده است.

وی ادامه داد: پهبادهایی توسط دانشجویان ساخته شده است و در مسابقات فضایی دانشجویی که در کشور برگزار شده است چندین بار دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد مقام های اول را کسب کرده اند.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه اساتید واحد علوم و تحقیقات در بحث پروژه های مشترک با صنعت، کارهای مهمی انجام دادند، افزود: از جمله در پروژه ملی طراحی هواپیمای بومی 150 نفره ملی ایران که واحد علوم تحقیقات مشارکت فراوانی داشت و در حال حاضر دانشکده هوافضای علوم و تحقیقات بعنوان قطب فناوری طراحی هواپیمای سبک و پهباد و موتورهای تنفسی کوچک تفاهمنامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم.

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران خاطر نشان کرد: دانشکده هوافضای علوم تحقیقات در جایگاه بالایی است و در گذشته واحد علوم تحقیقات را بعنوان همین دانشکده هوافضا شناخته می شد؛ در حقیقت گروه هوا فضای واحد علوم تحقیقات بسیار قوی عمل کرده است و در کشور هم جزو 4 دانشگاه برتر کشوریم.

وی افزود: بعد از دانشگاه شریف، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه امیر کبیر، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد چهارمین دانشگاه برتر علوم فضایی کشور است که حتی قدمتش از دانشگاه خواجه نصیر بیشتر است و دوره ارشد این واحد همزمان با دانشگاه شریف و امیر کبیر بوده که در سال 73 راه اندازی شده است.

پازوکی تاکید کرد: دانشکده هوافضای واحد علوم و تحقیقات از نظر اعتبار در جامعه هوافضای کشور اعتبار بالایی دارد تا جایی که بسیاری از اعضای هیات علمی و هیات مدیره از انجمن هوافضای ایران هستند و این خود یک امتیاز برای این واحد دانشگاهی است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: قبل از انقلاب زیر ساخت هایی برای ورود ایران به عرصه فضایی تعریف شد که ایران وارد این عرصه شود و این مسئله بعد از انقلاب از دهه 70 شمسی بطور جدی دنبال شد و در واقع بعد از جنگ بود که کشور نیاز به فناوری فضایی را احساس کرد که به این ترتیب وارد این عرصه شدیم.

وی ادامه داد: در پیشرفت دنیا بحث های تکنولوژیکی و بخصوص بحث هوافضا بسیار زیاد بود و ما اگر در این عرصه عقب می افتادیم به ضررمان تمام می شد.

پازوکی با اشاره به قرار گرفتن نام ایران در بین ده کشور برتر دنیا در حوزه فضایی تصریح کرد: فناوری فضایی از دهه 70 طراحی اش شروع و در دهه 80 عملیاتی شد که منجر به پرتاب ماهواه امید، ماهواره ها و پرتابگرهایی شد.

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران یاد آور شد: از نظر جایگاه فضایی در دنیا جزو ده کشور برتر دنیا هستیم و نامگذاری 14 بهمن ماه بعنوان روز فناوری فضایی به دلیل موفقیت در پرتاب ماهواره امید بود که ما وارد باشگاه فضایی دنیا شدیم و این افتخاری است که نصیب هر کشوری نمی شود.

دکتر فرشاد پازوکی با انتقاد از کم توجهی به حوزه فضایی در سال های اخیر تصریح کرد: خوشحالیم که حداقل این زیر ساخت را در کشورمان درست کردیم، ولی متاسفانه در حال حاضر به شکلی که در دهه 80 به هوا فضا اهمیت داده می شد در دهه 90 اهمیت داده نشده است و به ضرر کشور است که این بحث تحقیقاتی در کشور دچار رکود شود.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 903500

وب گردی

وب گردی