نباید تصور کنیم خانواده ایرانی در حال زوال است

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت:دست یابی به ازدواج تعالی بخش ،گوش سپردن به سخنان بزرگانی است که در این باره رهنمودهای ارزشمند ارائه داده اند.

اکرم جدیدی- ایسکانیوز،در جهان بینی اسلامی اهمیت و ارزش شایان توجهی به خانواده داده می‌شود. در این جهان بینی، ازدواج پیمان بسیار مهم است که از جنبه‌های مختلف برای طرفین مسئولیتهایی ایجاد می‌کند. چرا که سلامت چنین پیمانی که اولین پایه‌های تشکیل یک خانواده است و ضامنی برای سلامت کل جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی؛ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مورد وضعیت خانواده از بدو انقلاب تاکنون گفت: برای وضعیت خانواده پس ازانقلاب اسلامی سه نگاه وجود داردیک نگاه کاملا سیاه نمایانه ،یعنی همه چیز در حال خرابی است و خانواده ها در حال گسستن است و هیچ ارتباط خانوادگی وجود ندارد و دیگر نگاه خوشبینانه که همه چیز در سطح عالی قرار دارد و خانواده و شهر در امن و امان هستند و هیچ مشکلی در هیچیک از محور های خانواده وجود ندارد و نگاه سوم نگاهی خردمندانه و واقع بینانه است که می گوید آیا رسیدن به وضع مطلوب خانواده را درست ترسیم کرده ایم ؟ و آیا برنامه های عملیاتی تشکیل یک خانواده رو به رشد است یا خیر ؟

جایگاه خانواده در تراز اسلامی چگونه است؟

این موضوع باید باز تعریف شود یکی از بهترین مولفه ها و گزینه ها و یکی از بهترین سنجه ها برای بازیابی درست به فرمایشات مقام معظم رهبری است ایشان به عنوان یک کارشناس خبره در حوزه دینی و هم کارشناس مسائل اجتماعی قبل ،حین و پس از انقلاب وقوف کامل دارند راهبرد های ایشان بهترین الگوهاو استراتژیها برای رسیدن به خانواده مطلوب باشدموضوع ازدواج و تحکیم خانواده و مسائل مربوط به آن سرنوشت یک انسان را رقم می زند و شناخت درست زوجین از یکدیگردر سطوح اعتقادی ،فرهنگی،علمی و اقتصادی در پیدا کردن زوج مناسب موثر است بنا براین با ازدواج، افزون بر آنکه شخص، سرنوشت خود را رقم می زند، در رقم زدن سرنوشت زوج خود نیز اثرگذار است و همین امر موجب می شود شخص، احساس مسئولیتی دوچندان کند.دست یابی به ازدواج تعالی بخش ،گوش سپردن به سخنان بزرگانی است که در این باره رهنمودهای ارزشمند ارائه داده اند.

تعاریف متفاوت از خانواده مطلوب

در حال حاضر در بین اندیشمندان تعریفی که از خانواده مطلوب می شود متفاوت است یعنی بعضی از تعاریف با هم در ستیز هستند وگام اول برای رسیدن به نقطه واحد،تعریف واحد از مفهوم خانوده مطلوب است و سپس باید معیار های حرکت شناسایی شوند .

وی افزود: من موافق به نگاه سوم هستم که اگر در جامعه ما تمام مولفه ها در کنار یکدیگر قرار بگیرندباید بگوییم که در حوزه خانواده آسیب جدی داریم اما نباید سیاه نمایانه به آن نگاه کنیم درست است که الان آمار طلاق بسیار بالا رفته است اما بخش زیادی از طلاق ها مربوط به یک سال اول زندگی است و خیلی ها طلاق یک سال اول زندگی را طلاق به حساب نمی آورند زیرا زوجین هنوز شناخت درستی از هم ندارند.

به گفته ارزانی باید در بین کارشناسان این حوزه این سوالات مطرح شود که برای شناخت بهتر زوجین از هم،کدام مدل اسلامی را داریم؟برای شناخت خانواده ها از هم چه الگویی را داریم؟ آیا توانستیم مدل خوبی را به مردم جامعه عرضه کنیم؟

وی گفت: باید فکر جدی کرد زیرا گاهی تحلیل درستی از آمار های مربوط به خانواده نداریم و لذا خروجی درستی هم از آمار نخواهیم داشت.

مقایسه طلاق بین ایران و سایر کشورها

دکتر ارزانی گفت:در مقایسه آماری طلاق بین دو کشور ایران و ایتالیا متوجه می شویم آمار طلاق در ایران به مراتب کمتر از کشورهایی است که ادعای مهد تمدن را دارند اما ما نیز مجدد باید در این حوزه اولا به گفتمان واحد در مورد خانواده مطلوب برسیم و دوما باتحقیق و پزوهش بیشتر راهکارهای رسیدن به خانواده مطلوب را ارائه دهیم و سوما برای معیارهای مناسب انتخاب درست داشته باشیم تا هر سال بتوانیم با آن خود را پیمایش و ارزیابی کنیم که آیا حرکت ما در این جهت صحیح است یا خیر؟

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت:نباید تصور کنیم که چون آمار طلاق بالا رفته خانواده ایرانی در حال زوال است آیا طلاق تنها مولفه زوال خانواده است؟ اما اهتمام ویژه مسئولان به عرصه خانواده که بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در کشور تاثیر گذارترین نهاد خانواده است و باید بر روی این نهاد تکیه ویژه ای بشود .

705

کد خبر: 903516

وب گردی

وب گردی