دکتر ولایتی: استقلال طلبی در ایران ریشه ای به قدمت تاریخ دارد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین ­الملل و رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استقلال¬طلبی که روح حاکم بر انقلاب اسلامی بود، ریشه¬ای به قدمت تاریخ ایران دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی ­اکبر ولایتی در ویژه ­برنامۀ دهۀ فجر از مجموعه برنامۀ «ایران»، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب بدون سابقه و غیرمنتظره نبود. مردم ایران هیچ­گاه، از ابتدای تاریخ ایران تاکنون، سلطۀ بیگانه را قبول نکرده­ اند و همواره، در مقابل بیگانگان ایستاده­اند. از آنجا که نتیجۀ محتوم مقابله با سلطۀ بیگانه «استقلال» است، مهم­ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران هم استقلال بود؛ انقلابی که با رهبری توانمند امام (ره) و با استفاده از تجربۀ نهضت تنباکو و ملی­شدن صنعت نفت و با خیزشِ عمومیِ مردمی که به استقال خود ایمان داشتند و سلطۀ بیگانه را نمی­پذیرفتند به نتیجه رسید. پس استقلال روح حاکم بر انقلاب اسلامی ایران بود و این ریشه­ای دارد به قدمت تاریخ ایران.

وی در پاسخ به پرسش یکی از کارشناسان برنامه در ارتباط با تبلیغ «باستان­گراییِ آریایی­گرا» در دوران پهلوی پاسخ داد: «بخش مهم و پربار تاریخ فرهنگی ایران بخش اسلامیِ آن است. مگر مردم ایران به­زور اسلام را قبول کردند که بتوان دورۀ اسلامی را از تاریخ این کشور محو کرد؟ اگر مردم اسلام را به­زور قبول کرده بودند در آن زمانی که دیگر مرکزیت خلافت اسلامی زوری نداشت، باید برمی­ گشتند به فرهنگ و آئین زردشتی. دین غالبِ مردم ایران پیش از اسلام زردشتی بود و دین زردشتی هم یکی از ادیان الهی بود که مورد قبول پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) و ائمه (علیهم­السلام) بود، چنان­که زردشتیان ایران، پس از اسلام بر دین خود بودند و جزیه می­دادند، اما پیامبر اکرم (ص) از مشرکینِ مکه جزیه را نپذیرفت. پس دین قدیم مردم ایران دین توحیدی بود؛ فلذا بعد از اسلام، معاملۀ اهل کتاب با ایشان می­شد. حتی این زردشتیان، بسیاری از آثار خود را در دوران اسلامی نوشتند یا بازنویسی کردند.

دکتر ولایتی افزود: مکتوب ساختن اوستا و بازنویسی بخش بزرگی از متون پهلوی ازجمله دینکرد در دورۀ اسلامی انجام شده است یعنی زردشتیان در دورۀ اسلامی آن­قدر آزادی داشتند که کتاب­های مذهبی خود را بازنویسی، تفسیر و حاشیه­نویسی کنند. این را بگذارید در کنار این­که بر آن دسته از ایرانیان که مسلمان شده بودند جهاد واجب بود؛ با این­همه بیشترِ ایرانیان مسلمان شدند. چراکه این مردم در زمان ساسانیان هم، از صورت انحرافی آئین زردشت که از سوی برخی موبدان تبلیغ می­شد آزرده­ خاطر بودند. زمانی که مانی دین خود را علنی کرد، کثیری از مردم ایران به دین او درآمدند، که حتی گفته می­ شود شاپور اول هم در آن میان بود. موقعی که مزدک دین خود را آشکار کرد، حتی قباد، پدر انوشیروان، و ده­ ها هزار نفر دیگر به آئین او گرویدند. در همان زمان، عده­ای از مردم غرب ایران مسیحی شده بودند. عدۀ زیادی هم به مذهب بودا درآمده بودند، چنان­که بزرگ­ترین مجسۀ بودا در بامیان بلخ بود که در روزگار ما، توسط طالبان منفجر شد. پس، اقبال مردم به دین جدیدی که وعدۀ عدالت می­دهد کاملاً عادی و طبیعی بود. مردم ایران مجبور نبودند که مسلمان شوند، اما شدند و پرچم اسلام را در دست گرفتند و در سراسر شرق آسیا، اعم از شبه­قارۀ هند، چین، آسیای جنوب شرقی، و آسیای مرکزی مروّجین اسلام ایرانی­ ها بودند. همین مردم به محض این­که دیدند بنی­امیه اسلام را باژگونه معرفی می­کنند و همان جاهلیت عربِ پیش از اسلام را لباس اسلام پوشانده­اند در مقابل بنی­امیه ایستادند و آن را سرنگون کردند. اگر مردم ایران می­خواستند به زردشتی­گری بازگردند موقعی که بنی­امیه را سرنگون کردند به دنبال حکومت اهل بیت (علیه­السلام) نبودند که بنی­عباس متقلبانه خود را از اهل بیت (علیه ­السلام) معرفی کنند و حاکم شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران می ­توانستند به مذهب زردشتی برگردند و یکی از بازماندگان خاندان ساسانی و یا امرای منسوب به ایشان را حاکم کنند. بعدها هم که بنی­ عباس باز به تدبیر ایرانیان (تدبیر خواجه نصیرالدین طوسی و به دست هولاکوخان) سرنگون شدند ایرانیان باز به دین و آئین کهن بازنگشتند. پس مردم ایران با اعتقاد و عقیدۀ باطنی اسلام را پذیرفتند و پرچمدار اسلام ناب محمدی (ص) در جهان اسلام شدند. کنار گذاشتن اسلام از تاریخ ایران، کنار گذاشتن بخش بزرگی از تاریخ افتخارات فرهنگ و تمدن ایرانی است.

برنامۀ «ایران» گفتگویی علمی میان کارشناسان برنامه و دکتر علی ­اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین ­الملل و رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «ایران و هویت ایرانیان» است که از شبکۀ دوم سیما پخش می­ شود.

503

کد خبر: 903524

وب گردی

وب گردی