به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در ویژه برنامۀ دهۀ فجر از مجموعه برنامۀ «ایران»، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب بدون سابقه و غیرمنتظره نبود. مردم ایران هیچگاه، از ابتدای تاریخ ایران تاکنون، سلطۀ بیگانه را قبول نکرده اند و همواره، در مقابل بیگانگان ایستادهاند. از آنجا که نتیجۀ محتوم مقابله با سلطۀ بیگانه «استقلال» است، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران هم استقلال بود؛ انقلابی که با رهبری توانمند امام (ره) و با استفاده از تجربۀ نهضت تنباکو و ملیشدن صنعت نفت و با خیزشِ عمومیِ مردمی که به استقال خود ایمان داشتند و سلطۀ بیگانه را نمیپذیرفتند به نتیجه رسید. پس استقلال روح حاکم بر انقلاب اسلامی ایران بود و این ریشهای دارد به قدمت تاریخ ایران.
وی در پاسخ به پرسش یکی از کارشناسان برنامه در ارتباط با تبلیغ «باستانگراییِ آریاییگرا» در دوران پهلوی پاسخ داد: «بخش مهم و پربار تاریخ فرهنگی ایران بخش اسلامیِ آن است. مگر مردم ایران بهزور اسلام را قبول کردند که بتوان دورۀ اسلامی را از تاریخ این کشور محو کرد؟ اگر مردم اسلام را بهزور قبول کرده بودند در آن زمانی که دیگر مرکزیت خلافت اسلامی زوری نداشت، باید برمی گشتند به فرهنگ و آئین زردشتی. دین غالبِ مردم ایران پیش از اسلام زردشتی بود و دین زردشتی هم یکی از ادیان الهی بود که مورد قبول پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) و ائمه (علیهمالسلام) بود، چنانکه زردشتیان ایران، پس از اسلام بر دین خود بودند و جزیه میدادند، اما پیامبر اکرم (ص) از مشرکینِ مکه جزیه را نپذیرفت. پس دین قدیم مردم ایران دین توحیدی بود؛ فلذا بعد از اسلام، معاملۀ اهل کتاب با ایشان میشد. حتی این زردشتیان، بسیاری از آثار خود را در دوران اسلامی نوشتند یا بازنویسی کردند.
دکتر ولایتی افزود: مکتوب ساختن اوستا و بازنویسی بخش بزرگی از متون پهلوی ازجمله دینکرد در دورۀ اسلامی انجام شده است یعنی زردشتیان در دورۀ اسلامی آنقدر آزادی داشتند که کتابهای مذهبی خود را بازنویسی، تفسیر و حاشیهنویسی کنند. این را بگذارید در کنار اینکه بر آن دسته از ایرانیان که مسلمان شده بودند جهاد واجب بود؛ با اینهمه بیشترِ ایرانیان مسلمان شدند. چراکه این مردم در زمان ساسانیان هم، از صورت انحرافی آئین زردشت که از سوی برخی موبدان تبلیغ میشد آزرده خاطر بودند. زمانی که مانی دین خود را علنی کرد، کثیری از مردم ایران به دین او درآمدند، که حتی گفته می شود شاپور اول هم در آن میان بود. موقعی که مزدک دین خود را آشکار کرد، حتی قباد، پدر انوشیروان، و ده ها هزار نفر دیگر به آئین او گرویدند. در همان زمان، عدهای از مردم غرب ایران مسیحی شده بودند. عدۀ زیادی هم به مذهب بودا درآمده بودند، چنانکه بزرگترین مجسۀ بودا در بامیان بلخ بود که در روزگار ما، توسط طالبان منفجر شد. پس، اقبال مردم به دین جدیدی که وعدۀ عدالت میدهد کاملاً عادی و طبیعی بود. مردم ایران مجبور نبودند که مسلمان شوند، اما شدند و پرچم اسلام را در دست گرفتند و در سراسر شرق آسیا، اعم از شبهقارۀ هند، چین، آسیای جنوب شرقی، و آسیای مرکزی مروّجین اسلام ایرانی ها بودند. همین مردم به محض اینکه دیدند بنیامیه اسلام را باژگونه معرفی میکنند و همان جاهلیت عربِ پیش از اسلام را لباس اسلام پوشاندهاند در مقابل بنیامیه ایستادند و آن را سرنگون کردند. اگر مردم ایران میخواستند به زردشتیگری بازگردند موقعی که بنیامیه را سرنگون کردند به دنبال حکومت اهل بیت (علیهالسلام) نبودند که بنیعباس متقلبانه خود را از اهل بیت (علیه السلام) معرفی کنند و حاکم شوند.
وی خاطرنشان کرد: مردم ایران می توانستند به مذهب زردشتی برگردند و یکی از بازماندگان خاندان ساسانی و یا امرای منسوب به ایشان را حاکم کنند. بعدها هم که بنی عباس باز به تدبیر ایرانیان (تدبیر خواجه نصیرالدین طوسی و به دست هولاکوخان) سرنگون شدند ایرانیان باز به دین و آئین کهن بازنگشتند. پس مردم ایران با اعتقاد و عقیدۀ باطنی اسلام را پذیرفتند و پرچمدار اسلام ناب محمدی (ص) در جهان اسلام شدند. کنار گذاشتن اسلام از تاریخ ایران، کنار گذاشتن بخش بزرگی از تاریخ افتخارات فرهنگ و تمدن ایرانی است.
برنامۀ «ایران» گفتگویی علمی میان کارشناسان برنامه و دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «ایران و هویت ایرانیان» است که از شبکۀ دوم سیما پخش می شود.
503