تعداد سیم کارت های واگذار شده 2 برابر جمعیت کشور است

تا پایان نیم سال اول سال جاری، تعداد سیم‌کارت واگذارشده تلفن همراه در کشور، به صدو پنجاه‌وشش میلیون و پانصد و چهل‌وهشت هزار و یازده خط، یعنی حدود دو برابر جمعیت کشور رسید، که باید دانست که آیا این اتفاق در جامعه اطلاعاتی امروز فرصت به شمار می‌رود یا تهدید.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات و همچنین فضای رشد تقاضا در جامعه فراهم کند، کشورهای توسعه‌یافته از این فناوری جهت افزایش کارایی نیروی کار، نوآوری در روش‌های تولید، بهبود سیستم‌های بازاریابی و توزیع و کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری بهره گرفته‌اند.
در این راستا دانستن آمارها و ارقام مرتبط با ضریب نفوذ فناوری‌های ارتباطاتی به‌عنوان زیرساخت اصلی توسعه فناوری اطلاعاتی، در فهم از وضعیت کشور در این حوزه بسیار مهم است.
بر طبق آمار اعلام‌شده، تعداد سیم‌کارت فعال تلفن همراه هشتادوپنج میلیون و ۶۴هزار با چهل‌وشش خط بوده است، این آمار درباره شاخص‌های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان نیم سال اول امسال نشان می‌دهد که تعداد تلفن ثابت دایر سی میلیون و ششصدو شصدو یک هزار به همراه هشتصدو چهل‌وچهار خط بوده است.
همچنین تعداد تلفن همگانی کشور نیز صدو پانزده هزار و پانصد و پنجاه دستگاه به‌اضافه تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی که چهل‌وهشت هزار و ۹۷۶روستا است.
همچنین طبق این آمار، ضریب نفوذ تلفن ثابت ۶۹. ۳۸درصد، ضریب نفوذ مشترکین فعال تلفن همراه کشور ۱۰۶.۴۳درصد، مشترکین پهن باند سیار ۴۷میلیون و ۳۳۲هزار و ۵۵۵مشترک و مشترکان پهن باند ثابت ۱۰میلیون و ۴۹۰هزار و ۱۱۸نفر است.
حالا با نگاهی کوتاه به این آمار می‌توان دریافت که گذشته از آمار غیرمنتظره صدور سیم‌کارت، با توجه به ضریب نفوذ تلفن سیار و ثابت و مشترکین پهنای باند، ایران در حال حاضر پتانسیل بسیار بالایی برای ارائه خدمات بر خط دارد و این موضوع هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی یک فرصت ایده آل برای توسعه خدمات و کسب‌وکارها قلمداد می‌شود.
موضوعی که در این آمار به‌خوبی به چشم می‌آید، تعداد بالای سیم‌کارت‌های واگذارشده در کشوراست. دراین‌باره می‌توان گفت بخش زیادی از شهروندان ایرانی به دلایل مختلفی از بیش از یک خط استفاده می‌کنند یا اینکه برخی از خطوطی که خریداری کرده‌اند را بلااستفاده گذاشته‌اند.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی به‌منظور پیشرفت و توسعه در مسیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

202

کد خبر: 903566

وب گردی

وب گردی