سهم استان کردستان در اجرای طرح الگوی جدید مشاغل خانگی چقدر است؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه ایجاد فرصت شغلی اگر متناسب با نیاز بازار نباشد مشکل اشتغال رفع نخواهد شد، افزود: سهم استان کردستان در طرح مشاغل خانگی 2 هزار و 600 شغل است که انتظار می رود متناسب با نیاز بازار این مشاغل ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز، توسعه مشاغل خانگی و شغل های بازار محور، نیاز جامعه امروز است و این نوع شغل ها در تمام دنیا راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار شناخته می شود.

با توجه به اهمیت موضوع، دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه جدی قرار داد و اکنون با رویکردی جدید و بازنگری فرآیند قبلی مشاغل خانگی، طرح الگوی جدید مشاغل خانگی به صورت آزمایشی در هشت استان کشور اجرا می شود.

طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در راستای تسهیل گری و توسعه فعالیت های شبکه ای و بازار، توانمندسازی متقاضیان و هدفمندی حمایت های مالی به صورت آزمایشی در استان های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.

تفاهم نامه ای برای اجرای این طرح میان جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده تا در سه فاز اجرا شود.

در فاز اول این طرح بحث شناسایی و ظرفیت سازی رشته ها و مشاغل مورد نیاز، فاز دوم آموزش و فاز سوم نیز اتصال به بازار انجام خواهد شد.

با توجه به اینکه کردستان از استان های پایلوت برای اجرای این طرح است روز شنبه جلسه ای برای نحوه اجرای طرح با حضور رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون جهاد دانشگاهی و همچنین رئیس سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال دانش آموختگان و جمعی از مسئولان استانی در سنندج برگزار شد.

ایجاد 20 هزار فرصت شغلی درقالب طرح الگوی جدید مشاغل خانگی
معاون جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال دانش آموختگان در این جلسه گفت: طرح الگوی جدید مشاغل خانگی دی ماه سال گذشته به تصویب رسید و 20 هزار فرصت شغلی در قالب این طرح در کشور ایجاد خواهد شد.

محمد صادق بیجندی اظهار کرد: وقتی طرحی در کشور به صورت آزمایشی اجرا شود نیازمند نظرات کارشناسی است و انتظار می رود از سوی کارشناسان مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از ویژگی های مهم این طرح، انعطاف پذیری است و کار علمی و مطالعاتی بر روی آن انجام شده و باید همه دستگاه های متولی در زمینه اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند چون با اجرای موفق آن زمینه اجرا در سایر استان های کشور فراهم می شود.

رئیس سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال دانش آموختگان تاکید کرد: یکی از بحث های بسیار مهم و جدی در زمینه اجرای این طرح، اتصال به بازار است و باید تلاش شود شغل های ایجادی براساس ظرفیت های موجود و نیاز استان ها باشد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به مشاغل خانگی توجه خاصی می شود و این نوع کسب و کار نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد.

مهناز امامدادی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در زمینه اشتغال، عدم شناخت بازار است، افزود: در طرح الگوی جدید مشاغل خانگی با ارائه آموزش‌ها و کار کارشناسی اقدامات اساسی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خرد و خانگی باید با شناسایی دقیق بازار وارد کار شوند، اظهار کرد: باید تلاش شود با یک نگاه جدید و نوآوری و خلاقیت، امکان بهره گیری از رشته هایی که متناسب با نیاز روز جامعه است را فراهم کرد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: پشتیبان‌هایی که در اجرای این طرح انتخاب می‌شوند باید بازار را به خوبی بشناسند و براساس آن حرکت کنند تا طرح بهترین خروجی را داشته باشد.

سهم استان کردستان در اجرای طرح الگوی جدید مشاغل خانگی 2600 شغل است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این جلسه گفت: کردستان در زمینه های مختلف دارای ظرفیت های بالایی است اما سومین استان کشور از لحاظ بیکاری به شمار می رود.

برهان صلواتی با بیان اینکه ایجاد فرصت شغلی اگر متناسب با نیاز بازار نباشد مشکل اشتغال رفع نخواهد شد، افزود: سهم استان کردستان در طرح مشاغل خانگی 2 هزار و 600 شغل است که انتظار می رود متناسب با نیاز بازار این مشاغل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه اشتغال از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است، از مسئولان خواست سهم این استان در طرح مشاغل خانگی بیشتر از میزان تعیین شده، باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ابراز امیدواری کرد با اجرای خوب طرح، گره ای از گره های کور اشتغال استان باز و زمینه ایجاد مشاغل بیشتر در این منطقه و کشور فراهم شود.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان نیز در این جلسه گفت: این طرح تفاهم نامه ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید است و تلاش می کنیم در تمام شهرستان های استان به خوبی پیاده و اجرایی شود.

چیا سهراب نژاد افزود: در این طرح 340 کد رشته وجود دارد و در فاز اول به دنبال کد رشته هایی هستیم که در فاز سوم بتوانیم بحث تجاری سازی و معرفی آن به بازار را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح سعی شده از تمام ظرفیت های استان بهره برده تا بتوانیم بحث اتصال به بازار را به درستی انجام دهیم.

منبع: ایرنا

901

کد خبر: 903723

وب گردی

وب گردی