حوزه سرطان، نگاهی تازه می‌خواهد/  90 درصد سرطان ها متاثر از عوامل زیست محیطی است

دبیر کمیته ملی یونسکو در ایران گفت: 90 درصد سرطان ها متاثر از عوامل زیست محیطی است و تنها 10 درصد آن به عوامل ارثی تعلق دارد و در این مسیر آگاهی دادن به مردم جامعه و رهایی از باورهای غلط ذهنی در امر پیشگیری از طریق رسانه‌ها و نهاد های مربوطه بسیار حائز اهمیت است و آگاهی داشتن از بیماری باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد؛ زیرا درمان پر هزینه‌تر از پیشگیری است. 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست ارتقای آگاهی مبارزه با سرطان در کمیسیون ملی یونسکوی ایران به مناسبت هفته جهانی مبارزه با سرطان با حضور دکتر ایازی معاون بهداشت و درمان وزارت بهداشت و جمعی دیگر از اساتید در این حوزه برگزار شد.
در این نشست که با شعار 2016 تا 2018 در دنیا "من می‌توانم و ما می‌توانیم" برگزار شد دکتر نصیری قیداری با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی در سرطان اولویت اول جهان است و 134 کشور در شانگهای به اولویت آموزش رای دادند گفت: متوسط میانگین افراد مبتلا به سرطان در جهان 57 درصد و متاسفانه در کشور ما 72 درصد است و سوال این است چرا کشوری که در طب نام‌آور بوده چنین آمار بالایی دارد.

حوزه سرطان، نگاهی تازه می‌خواهد


در این مراسم دکتر حسینیان رئیس کمیته مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی گفت: جایگاه سرطان در سطح دنیا چیست؟ هزینه‌های بهداشت و درمان بالای 7 میلیون دلار در سال است. در بسیاری از کشورها با استفاده از رفتارها و سبک زندگی به مبارزه با سرطان پرداخته‌اند. کم تحرکی و بی تحرکی یکی از عوامل مهم بروز سرطان است. استفاده از دوچرخه در کشورهای مختلف به منظور جلوگیری از بی‌تحرکی رایج است و تولید دوچرخه دو برابر تولید خودرو است.
وی با اشاره به اینکه جامعه امروزه که کاربران الکترونیکی آن نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند کم تحرکی عامل موثر در بیماری سرطان است گفت: سرطان به تنهایی بالای 60 درصد کل بیماری‌های واگیردار مرگ و میر را دارد. حوزه سرطان، نگاهی تازه می‌خواهد. سلامت مجموعه‌ای از سلامت جسمی، احساسی و... است و به عنوان یکی از جدی‌ترین معضلات دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

مردم باید به حال مهربانی برگردند و قهرمانانه از بیماران پذیرایی کنند


دکتر محقق داماد در مورد اخلاق پزشکی گفت: ما ایرانی‌ها از نظر اخلاق نسبت به بیماران رئوف‌تر نسبت به سایر کشورها هستیم. اما متاسفانه این پارامترها روز به روز کمتر می‌شوند و حرمت افراد بیمار و معلول نگه داشته نمی‌شود. مردم باید به حال مهربانی برگردند و قهرمانانه از بیماران پذیرایی کنند.

فرهنگ‌سازی پیشگیرانه موثرتر از درمان است


دکتر ایازی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت گفت: فرهنگ‌سازی پیشگیرانه موثرتر از درمان است. تمام هزینه‌ها در حوزه سرطان صرف درمان می‌شود که با این وجود حتی تعداد معدودی بهبود پیدا می‌کنند اما اگر، بخشی از این هزینه‌ها صرف اقدامات فرهنگ سازی شود هزینه‌ کمتر و افراد سالمتری در جامعه داریم.
ایازی افزود: در ایران، 100 هزار نفر مبتلا به سرطان داریم که متاسفانه این عدد رو به افزایش است. در سرطان مردم باید بدانند می‌توانند اقدامات کنترلی انجام دهند. در حدود 72 سازمان مردمی و خیریه در حوزه سرطان فعالیت می‌کند و اگر بتوانیم مشارکت مردم را در اقدامات پیشگیرانه بیشتر کنیم بسیار موثر است و خوشبختانه شبکه‌های ملی سازمان‌های خیریه مردم نهاد در حوزه سرطان در کشور شکل گرفته است.
وی ادامه داد: در همایش بین‌المللی سرطان نسترن که در مشهد و به همت سه خواهر برگزار شد قرار شد با محوریت گفته‌های رئیس جمهور "در تمام محلات سطح کشور کانون‌های اجتماعی محور سلامت راه اندازی شود .

ایازی با بیان اینکه در نظام سلامت اقدامات خوبی انجام شده است گفت: مشارکت‌های بین بخشی در دستگاه‌های مختلف مانند بخش تغذیه و یا آلودگی هوا از دغدغه‌های جدی مردم است. در آلودگی اخیر هوای اهواز 13 هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند. اما، اگر هر بخش یا دستگاهی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد به پیشرفت‌های موثرتری خواهیم رسید.
معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در هفته ملی مبارزه با سرطان در شورای فرهنگی عمومی کشور به فرهنگ سلامت پرداخته نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. ما باید تلاش کنیم بیماری سرطان افزایش نیابد، واقعیت این است که 100 هزار نفر مبتلا به سرطان در دو دهه آینده دو برابر خواهد شد.

واژه سرطان، واژه سختی است


دکتر شمس اردکانی( پزشکطب سنتی)به نمایندگی از دکتر ولایتی گفت: واژه سرطان، واژه سختی است که مورد پسند نیست این کلمه توام با درد و سختی است اما بیماری سرطان جدید نیست یک بیماری مهاجم است و سیستم سرطان در کشور ما به انتهای موضوع چسبیده است و این موضوعی است که زمینه را برای تلاش بیشتر فراهم می‌کند. آنچه که مسلم است پزشکی جدید و سنتی عاملی برای شفا هستند که اگر مقدر باشد انجام می‌شود اما نمی توان گفت طب سنتی خیلی موفق‌تر از طب جدید است و برعکس. ولی در طب قدیم ویژگی خاصی وجود دارد که می تواند از بیماری تا حدی جلوگیری کند.جلوگیری کند.

رعایت سبک زندگی


حرکت، رعایت از پرخوری، ورزش، عدم استعمال دخانیات و.... می‌تواند تا مرحله زیادی از بروز سرطان جلوگیری کند. پزشکی باید پیشه‌ای باشد که سلامت را ارایه دهد نه درمان.
دکتر محقق رئیس مرکز تحقیقات علوم پزشکی ایران در این جلسه با بیان این مطلب گفت: در جامعه ایران میزان مرگ و میر از کشورهای غربی کمتر است و دلیل آن علاوه بر سالم بودن جامعه هرم سنی جمعیت است. جمعیت ما، جمعیت جوان است اما به سمت پیر شدن می‌رویم بنابر این اصلی‌ترین مسئله کنترل سرطان در پیشگیری است.
وی با اشاره به اینکه الگوهای موجود در جامعه پزشکی و خدماتی که ارایه می‌شود با رویکرد انسان دوستانه در حال پیشرفت است و در جامعه پزشکی الگو و اسطوره‌هایی داریم که در صنوف دیگر دیده نمی‌شود گفت: در راهبردهای دانش و ارائه آگاهی‌های عمومی در سرطان جامعه ما رو به رشد و تعالی است و آموزش‌های معتبر عمومی مانند افزایش تحرک جسمانی، ارتقای رژیم غذایی و غیره باعث می شود سزطان در مردان 30 تا 70 ساله 15 درصد کاهش یابد.
دکتر محقق تاکید کرد : شبکه‌های بهداشت نقطه قوت بهداشت ماست و کنترل بیماری‌های غیرواگیر براساس تلاش این شبکه‌ها بوده است و افزایش دسترسی مردم به دانستنی‌های ضروری باید ارتقاء یابد.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

706

کد خبر: 903759

وب گردی

وب گردی