باید آنچنان قدرتمند باشیم که جرأت را از دشمن بگیریم

رئیس جمهور با بیان اینکه مشروعیت اولین نرم افزار دفاع و حماسه در برابر متجاوزین است، گفت: سختی های جنگ را مشروعیت آسان می کند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در آیین افتتاح ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر و سالروز پیروی انقلاب اسلامی، گفت: موضوع انقلاب اسلامی موضوع کم نظیری در تاریخ ملت های منطقه و جهان بود و ملت ایران بدون کمک هیچ کشور خارجی و با اتکا به عنایات حق و وحدت و فداکاری مردم انقلاب را به پیروزی رساند.

وی افزود: دفاع مقدس که دفاع جانانه یک ملت نه در برابر یک رژیم متجاوز بلکه در مقابل تمام جهان بود.

رئیس جمهور ادامه داد: در هر جنگ و هر دفاعی قبل از بحث سخت افزارها باید به فکر نرم افزارهای آن دفاع و جنگ باشیم. اولین نرم افزار برای یک دفاع و حماسه در برابر متجاوزین مشروعیت آن دفاع است.

روحانی با بیان اینکه ما نمی خواهیم به منافع هیچ ملتی در منطقه تجاوز کنیم، گفت: یک رژیم صفاک این جنگ را بر ما تحمیل کرد و به جنگی وارد شدیم که وظیفه دینی، ملی و انقلابی ما دفاع از سرزمین و استقلالمان دفاع بود. اگر مشروعیت در ذهن همه مردم روشن نباشد آن ملت پای کار نخواهد آمد و از آن جنگ خسته خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شد، آن جنگ ممکن است ۸ سال و یا ۱۰ سال طول بکشد و مردم مقاومت کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دفاع مقدس همه اقشار جامعه اعم از فرهیختگان، علما، صاحب نظران و مردم به این نتیجه رسیدند که راهی به جز ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مردم به خوبی فهمیدند که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه حتی کشورهای دوست از آنها حمایت نخواهند کرد و بجز خودشان کسی از آنها دفاع نمی کند.

روحانی با بیان اینکه سختی های جنگ را مشروعیت آسان می کند، تاکید کرد: مشروعیت نرم افزار اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزین است و اگر مردم به سازمان رزم و فرماندهان میدان و دفاع اعتماد نداشته باشند وارد میدان جنگ نخواهند شد.

روحانی افزود: مردم در دوران جنگ به فرماندهان جنگ اعتماد داشتند، اگر این اعتماد به فرماندهان جنگ نبود می بایست صدها ساعت روی هر عملیاتی بحث می کردند که خوب بود یا نبود و خیلی زمان می گرفت. این نکته را در پرانتز بگویم که هفته های اول جنگ و دوره اول مجلس شواری اسلامی نمایندگان استان هایی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، هر روز یکی از فرماندهان را به مجلس فرامی خواندند؛ چرا که مشکلات بسیاری داشتیم به نحوی که نه ارتش و نه سپاه ما آماده نبودند و به خاطر آنکه دوران ابتدایی انقلاب قرار داشتیم آمادگی لازم را برای جنگ نداشتیم.

وی گفت: هفته بعد امام پیام داد که مجلس به کارهای خودش برسد و جلسه احضار فرمانده ها نیست، نیروهای مسلح فرمانده دارند و می دانند وظایفشان را چطور انجام دهند. اگر مجلس می خواست تحقیق و تفحص از عملیات های جنگ داشته باشم، واقعیت این است که اگر کار را به اهلش واگذار نکنیم و بخواهیم قدم به قدم راجع به همه موارد و جزییات بحث و جدل داشته باشیم کار پیش نمی رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما این است که زیادی احساس وظیفه می کنیم، اظهار کرد: به هر حال در کشور چارچوب و مقرراتی وجود دارد، فردی، نیرویی، دولتی مسئول شده اند و به کارهایشان ادامه می دهند.

روحانی ادامه داد: در آن زمان کسی فکر جنگ را هم نمی کرد و برنامه ریزی نشده بود، یکباره بمباران شدیم و بدین ترتیب جنگ آغاز شد. اگر آن سخن قاطع امام (ره) نبود که گفتند دزدی آمده و مردم ما جوابش را خواهند داد شاید شرایط اینطور نمیشد. اگر در دوران جنگ تحمیلی گاهی توصیه ها و تشرهای امام (ره) نبود نمی شد جنگ را ادامه داد.

وی تصریح کرد: ۱۴۰ فروند هواپیماهای ما از لحاظ روحی، روانی و عملیاتی ضربات سختی را به عراقی ها در ابتدای جنگ وارد کردند، در واقع هواپیماهای ما امید و اعتماد ایجاد کردند، اگر امید و اعتماد به آینده نباشد کار پیش نمی رود، بنابراین این امید و اعتماد در دوران جنگ هر روز بیشتر می شد. شکستن حصر آبادان که عملیات بزرگی بود و امیدها را بیشتر کرد، عملیات فتح المبین، عملیات غرور آفرین بیت المقدس و آزادی خرمشهر و دیگر عملیات های بزرگی که شکل می گرفت باعث ایجاد و گسترش اعتماد و امید مردم به آینده جنگ شده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در ایام دفاع مقدس به مسئولان و مقام های سیاسی و نظامی اعتقاد داشتند، گفت: فرماندهان میدان جنگ از نیروهای مختلف(سپاه، ارتش و بسیج)، به پیروزی امید داشتند و روز به روز این امید بیشتر شد.

وی افزود: ملت بزرگ ما توانست در یک جنگ بسیار مهمی که تمام کشورها از جمله شوروی، فرانسه، آلمان و کشورهای مرتجع منطقه به عراق کمک می کردند، توانست پیروز شود. البته آن زمان نمی دانستیم چه کشورهایی پشت عراق هستند و بعدها در سخنان خود اعتراف کردند. امیر کویت بعد از جنگ آمد صحبت کرد که کمک مالی کردند؛ ولیعهد عربستان هم گفت که چه امکاناتی در اختیار صدام گذاشتند، بقیه آمدند حرف زدند. معلوم شد چه کسانی سلاح شیمیایی به عراق دادند و خودشان رفتند از آن شرکت ها شکایت کردند. بنابراین واضح شد که در این جنگ چگونه فرزندان این مرز و بوم در برابر همه شیاطین ایستادند و جنگ را به پیروزی رساندند.

روحانی با اشاره به ثمرات دفاع مقدس و تابلوی زیبایی که به دست ایثارگران نقاشی شد، تصریح کرد: در این هشت سال دفاع مقدس درس های فراوانی برای ما دارد و جانبازان و ایثارگران، معلمین بزرگی در زندگی ما هستند.

رئیس جمهور، اولین درس از دفاع مقدس را بالا بردن دفاع ملی دانست و گفت: اگر قدرت سیاسی، فرهنگی، دفاعی و اقتصادی با هم نباشد، مگر می‌ شود از کشور دفاع کرد؟ مثلاً در دفاع مقدس اگر نمی توانستیم مهمات و غذا را برسانیم، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر نمی توانستیم مهمات را تهیه کنیم، اگر نمی توانستیم نفت مان را بفروشیم و یا اگر نمی توانستیم از خارک حفاظت کنیم، چه اتفاقی می افتاد؟

وی با بیان اینکه در زمان جنگ حتی یک روز انتخابات ما به تاخیر نیفتاد، گفت: برخی ها می گفتند شرایط جنگ است و انتخابات را به تعویق بیاندازید، اما امام (ره) می گفت انتخابات باید در همان روز برگزار شود.

روحانی با بیان اینکه ما باید همیشه کنار هم باشیم، گفت: باید نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه های علمیه و همه در کنار مردم باشیم چراکه اگر با هم نباشیم، این قدرت ملی ساخته نمی شود یا در سیاست و یا در فرهنگ، لَنگ می‌ زنیم و یا در اقتصاد دچار مشکل می‌ شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دنیا همه دارند همدیگر را تهدید می کنند، گفت: امروز آمریکایی ها، روسیه را با سلاح جدید اتمی تهدید می کنند. آنها که معتقدند استفاده از سلاح های هسته ای علیه بشریت است!

وی گفت: تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد، ما هم برای ایستادگی در برابر هر تهدید جدیدی باید قدرت دفاعی مان را تقویت کنیم و الحمدالله اکثر سلاح ها و تجهیزات نظامی را خودمان می سازیم؛ ما باید قدرتمند و نیرومند باشیم. ما باید آنچنان قدرتمند باشیم که جرأت را از دشمن بگیریم.

کد خبر: 903865

وب گردی

وب گردی