افزایش ۹۸ درصدی واردات موبایل/ خودرو بدون ثبت سفارش وارد نمی شود

رییس کل گمرک ایران با تاکید بر این که خودرو بدون مجوز به کشور وارد نمی شود گفت :در ده ماهه نخست سال جاری واردات موبایل ۹۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرود عسگری رییس کل گمرک ایران صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر و افتتاح سه پروژه جدید گمرک الکترونیک برگزار شد گفت: ۸۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ایران در ده ماهه نخست سال بود که از این میزان ۳۷ میلیارد دلار سهم صادرات بود.

او افزود: چین با هفت میلیارد و ۱۱ میلیون و امارات پنج میلیارد دلار و عراق پنج میلیارد دلار و کره ۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه هم بیش از سه میلیارد دلار کالا صادر شد.

در بخش واردات قطعات منفصله خودرو و سپس ذرت دامی و برنج و لوبیای سویا و وسایط نقلیه از عمده کالاهای وارداتی در مدت یاد شده هستند که چین و امارات و کره و ترکیه و آلمان از کشورهای مبدا واردات در مدت یاد شده هستند که متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی ۱۴۴۰ دلار است.

عسگری تصریح کرد در ده ماهه نخست سال جاری بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار گوشی موبایل به کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۸ درصد رشد را نشان می دهد.

معاون وزیر اقتصاد با تشریح گمرک الکترونیک گفت: خوشبختانه با راه اندازی این سامانه سرعت و دقت در امر تجارت افزایش یافته و شاهد افزایش درامدهای گمرکی هستیم.

هیچ خودرویی بدون ثبت سفارش وارد نمی شود

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به واردات خودرو گفت: گمرک در مناطق آزاد و ویژه مستقر است و صرف ورود کالا به مناطق آزاد حساب نیست و خودرو هم میتواند بدون ثبت سفارش به گمرکات وارد شود اما گمرک اجازه خروج نمی دهد در این راستا هر خودرو و کالایی که به کشور وارد می شود باید ثبت سفارش شده باشد، لذا هیچ خودرویی بدون مجوز ثبت سفارش ترخیص نشده و نخواهد شد.

عسگری ادامه داد: راجب خودروهایی که قبل از مصوبه به گمرکات وارد شده هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده و در هیات دولت در حال بررسی است.

او ادامه داد: در رابطه با قاچاق خودرو هم حرف هایی زده می شود که صحت ندارد.

پرونده لوازم خانگی قاچاق در دست بررسی

رییس کل گمرک با اشاره به حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از واردات چای گفت :گمرک حلقه آخر زنجیره تجارت خارجی است و ما بیشتر مجری قوانین هستیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات قطعات لوازم خانگی و پیگیری آن توسط گمرک گفت : بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص از جمله اقدامات در سامانه جامع گمرکی است .گمرک در این راستا در رابطه با شرکت های لوازم خانگی اقدامات لازم را انجام داده است و ما نظرمان را برای معاونت حقوقی ارسال کردیم و منتظر جواب هستیم .البته ما معتقدیم تخلف صورت گرفته و مرجع رسیدگی آن کمیسیون حل اختلاف است.

رییس کل گمرک در ادامه صحبت های خود با اشاره به بحث رجیستری موبایل گفت:در بحث رجیستری سامانه ما فعال است و مسافران می توانند برای رجیستر اقدام نمایند البته مهلت ۳۰ روزه داده شده که مسافران به این سامانه مراجعه کنند و اقدام به ثبت گوشی خود کنند. از شروع راه اندازی سامانه بیش از ده هزار گوشی مسافری وارد کشور شد.

کارت های بازرگانی رتبه بندی می شوند

او با اشاره به اقدامات گمرک برای رفع مشکلات کارت های بازرگانی گفت: گمرک برای حل معضل کارتهای بازرگانی یکبار مصرف، پیشنهاداتی را ارائه داده است که بر این اساس، معتقدیم حداقل افراد باید ۳ سال سابقه واردات داشته باشند و سال اول بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار نتوانند وارد کنند.

رئیس کل گمرک ایران افزود: رتبه‌بندی کارت‌ها مد نظر است که بر این اساس، با سامانه‌های گمرکی، سه مورد تخلف از یکی از گمرکات شمال کشور کشف شده است؛ اما در مجموع باید در رابطه با کارت‌ها مشخص شود چه تاجری در چه رشته‌ای می‌تواند واردات انجام دهد، زیرا گمرک نیز در وصول حقوق دولت زیان می‌کند و اکنون طلب مالیاتی از محل این کارت‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: ۴۵ قانون در بخش تجارت خارجی داریم و ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک، ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی، ۳۳ عوارض وصول می‌کنیم که تجمیع آن را به دولت پیشنهاد دادیم و با نمایندگان مجلس نیز مباحثی مطرح شد. طبق اول تعرفه‌ای از ۵۵ درصد به ۶۶ درصد می‌خواهیم افزایش پیدا کند که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته؛ اما به هر حال، بزرگترین دستاورد سامانه جامع گمرکی پنجره واحد است که سازمان‌های متولی و در یک پنجره جمع کرده است.

رئیس کل گمرک در مورد مبارزه با قاچاق نیز یادآور شد: با قانون مبارزه با قاچاق بجز بحث ارزش‌گذاری ارتباط دیگری نداریم و دستگاه‌های رسیدگی کننده معلوم هستند و کالاهای قاچاق به واحد کاشف می‌رود و در بحث ارزش‌گذاری ورود می‌کنیم باید در رابطه با نفوذ و ارتباط قاچاقچیان با دستگاه‌ها از همان‌ها سئوال پرسید. اکنون بازبینی کالاها به لحظه انجام می‌شود و اظهارنامه‌هایی را که احساس کنیم، مورد دارد سریع بررسی می‌شود.

401

کد خبر: 903900

وب گردی

وب گردی