ارائه خدمات به بیماران ایدز رایگان است/ معالجه ایدز قبل از 72ساعت از رفتار پرخطر و تزریق مواد حتمی است

بدون شک امکانات شهری نه در ایران که در همه کشورها به شکل عادلانه ای در شهر تقسیم نشده و یک بخش هایی از شهرها امکانات بیشتری دارند و مناطق دیگر ممکن است کمترین بهره را داشته باشد و این موضوع حوزه سلامت را هم در بر می گیرد. در بعضی از مناطق شهر مردم از وجودیک بیمارستان هم بی بهره اند و در صورت بروز بیماری مجبورند تا به مناطق مجاور بروند یا حتی با متحمل شدن هزینه های گزاف به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند!

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز اینها واقعیت های اجتماعی تلخی است که چاره ای جز پذیرش و کنار آمدن با آنها را نداریم! اما جای شکرش باقیست که در این اوضاع مراکزی هم هستند که ارائه خدماتشان به شکل رایگان یا با حداقل هزینه است. در اینجا به آن عده از شهروندانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند پیشنهاد می دهیم تا با تشکیل پرونده الکترونیک در مراکز و پایگاه های سلامت بتوانند از امکانات رایگان پزشکی و پرداخت حداقل هزینه های درمانی، سلامتی خود را تضمین کنند. برای معرفی این مراکز و ارائه خدمات آنها با «دکتر شریف ترکمن نژاد» رییس مرکز بهداشت شمال تهران گفت و گو کردیم.

90 درصد خدمات رایگان است

مرکز بهداشت شمال تهران 2 میلیون و 400 هزار نفر را در مناطق 3،4، 7 و 8 زیر پوشش دارد که خدماتی را در قالب مراکز جامعه سلامت و پایگاه های سلامت جامعه ارائه می دهد. در این مراکز و پایگاه ها خدمات پزشکی عمومی، دندانپزشکی، سلامت روان، تغذیه، بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت مادر و کودک، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای، بینایی سنجی و شنوایی سنجی هم انجام می شود.

«دکتر شریف ترکمن نژاد» رئیس مرکز بهداشت شمال تهران درباره خدمات مراکز و پایگاه های سلامت می گوید:« 4 مرکز به نام های صبا رو، تراب، شیبانی و ارشاد داریم و همچنین 10 پایگاه به نام های شیخ بهایی، رئوف، دولت، کاوه، کلاهدوز، داوودیه، هامون، جلفا و معتمدی در نواحی مختلف منطقه فعالیت می کنند که در هریک از این پایگاه ها 3 نیرو و در مراکز هم 10 تا 13 نیرو مستقر هستند. ما آمادگی ارائه خدمات به همه اهالی را داریم و شهروندان می توانند بدون دفترچه بیمه و پرداخت هزینه، تشکیل پرونده الکترونیک دهند که بیش از 90 درصد از خدمات رایگان را در بر می گیرد.» وی درباره خدمات پیشگیرانه ای که در مدارس انجام می شود هم این گونه می گوید:« برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، همه دانش آموزان مدارس ابتدایی سالانه فلوراید تراپی می شوند و به دختران دبیرستانی هم قرص ویتامین«د، ث» و کپسول آهن می دهیم.»

روزانه بین 30 تا 60 زوج به مرکز ارشاد مراجعه می کنند

رییس مرکز بهداشت شمال تهران درباره شاخصه و ویژگی های خاص مراکز توضیح می دهد:« با توجه به اینکه 20 درصد از بچه های زیر 6 سال معمولا درجاتی از اختلالات رشد و تکامل دارند، مرکز تراب دارای «مرکز جامع تکامل کودک» است که در قالب پرسشنامه اختلال کودکان بررسی و همچنین غربالگری بیماری های «فنیل کتونوری» و «تیروئید» با نمونه گیری خون از پاشنه پای نوزادان 3 تا 5 روز هم انجام و در صورت مثبت بودن این غربالگری به بیمارستان مفید ارجاع داده می شوند تا به این وسیله از عقب ماندگی ذهنی این نوزادان پیشگیری شود.»

وی به فواید زایمان طبیعی و آموزش این نوع زایمان در مرکز اشاره کرد و در ادامه افزود:«یکی دیگر از مراکز بزرگ در منطقه، مرکز ارشاد و ویژگی آن مشاوره قبل از ازدواج است که روزانه بین 30 تا 60 زوج به این مرکز مراجعه می کنند و مشاوره بیماری تالاسمی و ژنتیکی می شوند و « سی. دی» و «اکانت» آموزشی هم به آنها داده می شود.»

ارائه خدمات به بیماران ایدز رایگان است / معالجه ایدز قبل از 72ساعت از رفتار پر خطر و تزریق مواد حتمی است

اگر فردی متقاضی انجام آزمایش« اچ. آی. وی» باشد و به مراکز نام برده مراجعه کند، این آزمایش در مدت زمان 20 دقیقه با قطره خونی از سر انگشت فرد، انجام می شود و صد در صد رایگان است. این خبر خوب را هم داریم که اگر کمتر از 72 ساعت افرادی که رفتار پرخطر و تزریق مواد مخدر داشته و مشکوک به این بیماری هستند به مرکز «دکمه چی» درخیابان کرمان جنوبی مراجعه کنند و موضوع را با مشاوران در میان بگذارند، درمان ایدز با دادن آنتی ویروس قطعی است.»

وی درباره ازدواج مبتلایان به بیماری ایدز توضیح داد:« افراد مبتلا به ایدز در صورت تشکیل پرونده می توانند از خدمات این مرکز به صورت رایگان و مادام العمر بهره مند شوند. در این مرکز، افرادی که مبتلا به ایدز هستند را به یکدیگر معرفی می کنیم که در صورت تمایل با هم ازدواج کنند و حتی تحت نظارت، فرزندی سالم هم به دنیا بیاورند.»

ویژگی های مراکز بهداشت شمال نسبت به سایر مناطق چیست؟

خدمات شاخص مراکز شمال تهران نسبت به سایر مراکز ، «مرکز جامع تکامل کودک» و مشاوره قبل از ازدواج است. دکتر ترکمن نژاد می گوید:« در 3 سال گذشته توانسته ایم تعداد پایگاه ها را به 72 برسانیم که ارائه خدمات آنها صد در صد رایگان است. البته در منطقه3 کمبود پایگاه احساس می شود که در خیابان یخچال، زرگنده، امانیه و کاووسیه باید ایجاد شود.»

پایگاه ها برای افرادی که تنها زندگی می کنند پرونده تشکیل دهد

به یکی از پایگاه های فعال در منطقه سری زدیم و از نزدیک با خدمات آن آشنا شدیم. «مریم گلستانی» یکی از اهالی محله داوودیه که به پایگاه سلامت داوودیه مراجعه کرده است:« خانه ام نزدیک اینجاست و وقتی متوجه شدم که به اهالی خدمات رایگان ارائه می دهند چند وقت یکبار به اینجا می آیم. فشار خونم را کنترل می کنند و قرص کلیسم و ویتامین آ، دریافت می کنم.» می گوید هزینه های درمانی سنگین و ایجاد این پایگاه در محله خوب است اما کاستی هایی دارد اینکه بهتر است تا پزشک معالج هم در پایگاه ها حضور داشته باشد و برای کسانی که تنها در خانه هستند پرونده تشکیل دهند تا هر چند وقت یکبار با آنها تماس بگیرند:« اگر اتفاقی برایمان در خانه رخ بدهد هیچ کسی متوجه نمی شود...»

پزشک هم در پایگاه ها مستقر شود

«زینب کاکول وند» هم با فرزند 3 ساله اش به این مرکز مراجعه کرده تا رشد کودکش را کنترل کند:« خودم هم باردارم و در اینجا تحت مراقبتم؛ ماهی یکبار برای پسرم و کنترل بارداری ام به این پایگاه مراجعه و قرص های ویتامین دریافت می کنم و از اینکه خدمات در اینجا رایگان است، راضی ام. اما به نظر من تنها ایراد پایگاه ها نبود پزشک است و بهتر است تا متخصص هم مستقر شود.»

«عاطفه فلاحی» کارشناس آموزش پایگاه توضیح می دهد:« فضای این پایگاه به مساحت 120 متر مربع است و هر روز از ساعت 8 تا 16 و پنجشنبه ها هم از ساعت 8 تا 12 فعال هستیم و همه خدمات به شکل رایگان ارائه داده می شود. اطلاع رسانی هم از طریق کانال سرای محله داوودیه، تراکت و.. است و هر روز بین 5 تا 10 مراجعه کننده داریم.»

خبرنگار : اکرم فراهانی

700

کد خبر: 903943

وب گردی

وب گردی