آموزش عالی متولی اشتغال زایی در کشور نیست/مهندس بودن همه ی مدیران بخش صنعت اشتباه است

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم و محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در یک برنامه ی تلویزیونی به بحث در خصوص آموزش عالی کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم و محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در یک برنامه ی تلویزیونی به بحث در خصوص آموزش عالی کشور پرداختند.

در این زمینه معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دستگاه آموزش عالی، متولی اشتغال زایی در کشور نیست افزود: آموزش عالی در بهترین حالت 30 درصد از سهم اشتغال کشور را به عهده دارد.

او گفت: از مجموع 3 هزار برنامه ی آموزش عالی در مقاطع مختلف حدود 800 مورد از برنامه هایی که موجود بود از قدمت بیش از 10 سال برخوردار بودند که از سال گذشته برنامه های قدیمی بازنگری شد و توجه به مباحث مهارتی و دوره های کاربردی مورد بررسی قرار گرفت ضمن آنکه بخش نامه ای را به دانشگاه ها ارائه کردیم که دانشگاه ها می توانند مازاد بر واحدهای اجباری، 2 درس 2 واحدی را بصورت واحدهای عملی و مهارتی برگزار کنند.

شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات نظام آموزش عالی ایران این است که 2 دانشگاه کاملا مهارتی داریم که دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند و باید حمایت شوند که ورود این دانشگاه ها را حوزه ی تحصیلات تکمیلی متوقف کردیم البته اگر فوق لیسانس و دکترا مهارتی باشد، مانعی ندارد اما فعلا زیرساخت های تحصیلات تکمیلی مهارتی در این دانشگاه ها وجود ندارد.

در ادامه محمد مهدی زاهدی گفت: حتی دانشگاه پیام نور هم می تواند در سطح کاردانی به آموزش مهارتی وارد شود چون در طرح آمایش آموزش عالی بسته به نیاز دانشگاه، آموزش داده می شود هم چنین لازم است رشته های میان رشته ای مانند ریاضی پزشکی که از نیازهای جدی کشور است توسعه یابند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اشتباه است که همه ی مدیران بخش صنعت مهندس باشند تصریح کرد: حداقل 50 درصد مدیران بخش صنایع ما باید در حوزه ی علوم انسانی باشند که بهره وری در آن بخش صنعتی بالاتر خواهد رفت که دانشگاه و صنعت یک بحث دوطرفه دارند که باید همدیگر را قبول کنند.

او افزود: قانون رفع موانع تولید در کنار بنامه ی ششم توسعه تصویب شد و 4 سال قبل قانون تأسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان تصویب گردید که در همه ی این قوانین از صنعت خواسته شده به دانشگاه ها نزدیک تر شوند مثلا کارخانه ها و صنایع به جای پرداخت مالیات می توانند نیازهای صنعتی دانشگاه ها را برطرف کنند که در این راه باید نقش پارک های علم و فناوری را در تولید علم مهم برشمرد.

در ادامه معاون آموزشی وزارت علوم در واکنش به صحبت های زاهدی گفت: اینکه بگوییم پیام نور می تواند دوره های مهارتی برگزار کند درست است، اما در این صورت به مأموریت ها توجه نشده است چون وزارت علوم در بحث مأموریت گرایی بسیار جدی است و نمی خواهد از مدار مأموریت گرایی آموزش عالی خارج شود.

او افزود: کمتر از 3 درصد افرادی که در بخش کشاورزی اشتغال دارند، از فارغ التحصیلان حوزه ی کشاورزی استفاده می کنند و تغییر این روند نیاز به کار فرهنگی دارد که کارفرمایان بخش کشاورزی به فارغ التحصیلان اعتماد کنند و باور داشته باشند با ورود متخصصان به این حوزه درآمدها نیز افزایش می یابد.

شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در بخش کشاورزی تنها بخشی است که بصورت محدود و کنترل شده پیش می رود و نیاز است ظرفیت حوزه ها متناسب با نیاز کشور سنجیده شود و ضروری است پارک ها ضمن آنکه در تولید دانش نقش دارند، به اشتغالزایی کشور هم کمک کنند و پارک های علم و فناوری با وجود آنکه عملکرد خوبی دارند به اهداف مورد نظر نرسیده اند و باید حمایت شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه استارتاپ ها حضور خوبی در پارک های علم و فناوری دارند تصریح کرد: نیاز است تا 3 سال از استارتاپ ها حمایت شود چون مرحله ی ایده پردازی، فناوری و تجاری سازی حداقل سه سال طول می کشد.

او در خصوص سرانجام پژوهانه ی مقطع دکتری گفت: از سال 93 آیین نامه ای در ارتباط با اعطای وام به دانشجویان دکترا مطرح شد که قبل از آن پژوهانه بود که فقط یکبار در طول دوره ی دکترا مبلغ 5 میلیون تومان به دانشجویان دکترا اعطا می شد بعد از آن در وام دکتری داده می شدکه در غالب این وام ماهانه مبلغ 550 تا 750 هزار تومان به دانشجوها وام تعلق می گرفت که بازپرداخت آن 2 سال پس از فارغ التحصیلی در مقطع دکترا است که با اعتباری که امسال افزوده شده است همه ی دانشجویان دکترا می توانند از این وام استفاده کنند.

در ادامه محمد مهدی زاهدی افزود: سابقه ی پژوهانه به اواخر دوره ی وزارت من برمی گردد و بعد از آن قطع شد و یکی از دلایل آن افزایش بیش از حد تعداد دانشجویان دکترا بود و امسال در مجلس پولی خلق کردیم که حدد 100 میلیارد تومان به بحث پژوهانه ی دوره ی دکترا اختصاص یابد هم چنین در خصوص حقوق هیأت علمی دانشگاه ها باید هیدت امنای واحدهای آموزشی تصمیم بگیرند و خارج از وظایف مجلس است.

202

کد خبر: 903980

وب گردی

وب گردی