وزیر آموزش و پرورش:  نظام آموزشی «کودکی»  فرزندان ما را دزدیده است

وزیر آموزش و پرورش در سخنانی ازحاکمیت آزمون در نظام آموزشی انتقاد کرد .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز سید محمد بطحایی گفت: همه می دانیم که در زندان ها زندانی ها را با شماره شناخته و صدا می زنند. زندانی 24601 را همگی به یاد داریم ، این شماره مربوط به ژان وال ژان در فیلم بینوایان بود که با این شماره در زندان صدا زده می شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسئولان زندان به پیشینه زندانی ها مانند ، فعالیت ، تحصیلات ، تخصص و... کاری ندارند و زندانی ها در زندان فقط با شماره مختص به آنها شناخته می شود گفت: گاهی تصور می کنم برای کودکان و نوجوانان مشکلی شبیه به زندان بوجود آورده ایم به این معنی که امروز ما دانش آموزان را با رتبه ای که در آزمون های مختلف و متعدد بدست می آورند می شناسیم و متاسفانه به جای آنکه دانش آموزان را براساس رفتار و ویژگی شخصیتی که دارند بشناسیم آنها با آزمون و کنکور و نمره ای که کسب می کنندشناخته می شوند. برای مثال رتبه این دانش آموز 6000 و آن یکی 1000 است و...

بطحایی با بیان اینکه حتی این رفتار باعث شده که برخی از دانش آموزان یکدیگر را در کنار خانواده یا اقوام با رتبه ای که به دست آورده اند صدا بزنند گفت: مشکل عمده و بزرگی که آموزش و پرورش با آن درگیر شده ، کودکی نکردن این دانش آموزان است. در واقع کودکی را از آنها گرفته ایم ، حجم انبوه کتاب های درسی ،کمک آموزشی ،تکالیف متعدد ودر کنار این موارد فشار بیش از حد بر آنها برای آماده سازی در آزمون پیش رو و قبولی و آوردن بالاترین رتبه باعث بوجود آمدن چنین مشکلاتی شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بدون اینکه مطلع باشیم دزدی را وارد نظام آموزشی کرده ایم که کودکی ، فرزندان ما دزدیده است و کودکان براساس مطالب فوق دیگر فرصت رفتن به طبیعت با خانواده را ندارند تا از طبیعت لذت برده و از آن استفاده کنند و می بینیم که دانش آموزان فرصت ندارند و نمی توانند کنار خانواده و اقوام باشند و از مصاحبت با آنها لذت ببرند.

وی گفت: متاسفانه نظام آموزشی ما نتیجه گرا شده و به فرآیند آموزش و یادگیری توجه نمی کنیم اما تمام سعی ما تغییر در نظام آموزشی است و گام اول را بزودی برمی داریم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در واقع باید حاکمیت آزمون به ویژه در مقاطع ابتدایی کنار بگذاریم و اجازه بدهیم کودکان هم در مدارس و هم خانواده زندگی کنند و از زیبایی های اطرافشان لذت ببرند و شاد باشند و تلاش ما باید براین اساس باشد که آنها خاطره خوبی از مدارس داشته باشند.

700

کد خبر: 904015

وب گردی

وب گردی