لازمه به کارگیری مراکز فکر و اندیشه‌ورزی در جهت توسعه پرشتاب نظام علم و فناوری کشور

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز یکشنبه، در آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، تأکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مراکز فکر و اندیشه را برای توسعه پرشتاب نظام علم و فناوری کشور به کار گیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این آئین، ضمن تبریک ایام فرخنده دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت یاد امام راحل و شهدای انقلاب، برگزاری بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه را نشان‌دهنده تداوم این مراسم در سال‌های طولانی و مستمر و به منزله ارزش‌گذاری به ساحت علم و دانش توصیف کرد.

وی با بیان اینکه مجموعه علمی کشور، ذخیره‌ای غنی از استادان، فرهیختگان و دانشمندان را در خود دارد، افزود: مجموعه دانشگاهی کشور؛ اعم از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، جایگاه تلاش استادان، دانشمندان و فرهیختگانی است که با همه محدودیت‌هایی که وجود دارد، موجبات سربلندی کشور عزیزمان و جامعه علمی ایران را فراهم کرده‌اند.

به گفته وزیر علوم، جایگاه علمی کشور به لحاظ برون‌دادهای علمی اعم از انتشارات نمایه شده در مراکز نمایه‌سازی بین‌المللی، داخلی، کتب منتشر شده، تحقیقات و فناوری‌های نوین و پروژه‌ها ی تحقیقاتی، حل مشکلات جامعه اعم از مسائل اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته است.

وی با تقدیر از تلاش‌های مسئولان کشور و جامعه استادان و دانشمندان خاطرنشان کرد: علم و دانشی که بر اساس علاقه، انگیزه و اراده ملی به وجود آید و گسترش یابد، طبعاً ریشه در وجود اشخاص و پشتوانه توانایی‌های قلبی و جمعی آنها دارد.

دکتر غلامی با تأکید بر اینکه در حوزه‌های آموزشی نیاز به تحول جدی است، افزود: از سال‌های گذشته این امر آغاز شده و باید با شدت و دقت بیشتر آن را به پیش ببریم و بخشی از این ساماندهی و تحول، در جهت کیفی‌ترسازی آموزش است.

وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌ها محور اصلی برنامه تحول آموزشی در کشور هستند، عنوان کرد: در راستای رسیدن به این مهم، نیازمند همراهی رؤسای دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و در نهایت اراده جمعی اعضای هیأت علمی هستیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: گسترش کمی نیازمند بازنگری، سازماندهی و بازآرایی است که در ذیل مأموریت‌گرا کردن مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی شاید بتوان از ظرفیت‌های ایجاد شده بهتر و بیشتر استفاده کنیم. با توجه به برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، قطعاً باید عنایت بیشتری شود تا از ظرفیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان در راستای سازماندهی مجدد استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در بحث آموزش عالی کشور، توانمندسازی دانش‌آموختگان را به خصوص آنان که در حال حاضر در دانشگاه‌ها در کنار استادان و مسئولان گرانقدر مشغول تحصیل هستند، باید مورد توجه جدی قرار دهیم، گفت: دانشجویانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی در کنار استادان مشغول فعالیت هستند، فرصت مغتنمی دارند چرا که منشأ نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در سطح جامعه از آنجا شکل می‌گیرد.

دکتر غلامی با بیان اینکه دانش‌آموختگان باید پس از خروج از سیستم آموزش، منشأ اشتغال و کارآفرینی باشند و موجبات ایجاد هسته‌های علمی را فراهم کنند، افزود: دانش آموختگان باید مراکز پژوهشی و فناوری را راه‌اندازی و راهبری کنند و نوآوری و فناوری‌ها را در سطح جامعه در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی به کار گیرند.

وزیر علوم در خاتمه تصریح کرد: از کلیه استادان و دانشجویان تقاضا دارم که فعالیت‌های پژوهشی خود را با نگاه به آینده، نیازمندی‌های جامعه و صنعت کشور، برنامه‌ریزی و سازماندهی کنند.

204

کد خبر: 904083

وب گردی

وب گردی