مصطفی کیایی: پلاسکو نماد اقتصاد مملکت بود که ریخت/«چهارراه استانبول» در مورد حادثه پلاسکو نبود

کارگردان فیلم «چهار راه استانبول» گفت: پلاسکو نماد اقتصاد مملکت بود که ریخته شد به همین دلیل ما سعی کردیم گوشه ای از این اتفاقات را در این فیلم که هدف از آن حادثه ناگوار پلاسکو نبود به تصویر بکشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مصطفی کیایی کارگردان فیلم «چهار راه استانبول» در نشست رسانه این فیلم که عصر امروز در پردیس ملت برگزار شد، درباره موضوع اصلی این فیلم، اظهار کرد: هدف اصلی ما حادثه پلاسکو نبود. مثل هر فیلمی که به یک واقعه گره خورده است و درام روایت‌گر یک ماجرای واقعی است، طبیعی است که ما هم به اندازه نیازمان به حادثه پلاسکو به عنوان ماجرایی واقعی ورود کردیم.

وی ادامه داد: کسی که برای دیدن پلاسکو آمده باشد واقعا طبیعی است که این طور فکر کند. وقتی در مودر پلاسکو حرف می‌زنیم، مردم نزدیک به 10 گیگ حافظه بصری از این مکان را دارند و ما نمی‌توانستیم هیچ خطایی داشته باشیم، پس تصمیم گرفتیم که تا جایی که می‌شود، نمای باز داشته باشیم، اما به هر حال شدنی نبود. هر جایی که عمق نشان می دادیم از خیابان جمهوری تا حافظ سعی کردیم هم لانگ شات در نمای بسته داشته باشیم .

کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» با اشاره به اینکه کسی تاکنون درباره حادثه پلاسکو فیلمی نساخته است، گفت: من 3 میلیارد هزینه با سرمایه شخصی خودم برای تولید این فیلم گذاشتم البته می توانستم سراغ ارگان های مختلف بروم اما در آن شرایط باید سفارشات آنها را نیز انجام می دادم. .

مصطفی کیایی درباره انتخاب دوباره بهرام رادان و محسن کیایی، گفت: من بازیگرانم را براساس معیارهای خودم انتخاب می‌کنم و به گیشه کاری ندارم. همچنین افتخار می‌کنم با کسانی کار می‌کنم که آرامش و اخلاق دارند. ترجیح می‌دهم با سوپراستاری کار کنم که جایگاه خودش را می‌شناسد و به این نکات توجه دارم. اگر نقش های آینده را هم برای این دو نفر و سحر دولتشاهی مناسب ببینم بی شک بدون در نظر گرفتن تکرار بازهم از آنها استفاده می کنم.

این کارگردان در ادامه درباره انتخاب حادثه پلاسکو به عنوان درام این فیلم گفت: هم مثل همه ایرانیان در رابطه با پلاسکو جوگیر شدم و گفتم باید فیلمی درباره این حادثه بسازم. در مورد یازده سپتامبربسیاری از افراد فیلم ساختند. من هم تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که به پلاسکو ربط داشته باشد... پلاسکو هم سیاسی بود هم تجاری. بحث من اقتصاد بود.

وی ادامه داد:پلاسکو اقتصاد ما بود که ریخت. جوانانی بود که تولید می‌کردند و من هم دوستان زیادی دارم که به صورت نصف قیمت، جنس چینی می‌آورد و جایگزین تولید داخلی می‌کنند. چهارراه استانبول نماد تولید داخلی است. من فقط هدفم یادآوری نبود ولی سعی می‌کردم بیشتر از نیاز درام به این موضوع وارد نشوم.

او همچنین گفت: من فیلم را با اسم پلاسکو ثبت کردم و اسم را تغییر دادم که کسی فکر نکند که عنوان پلاسکو را برای فروش انتخاب کرده‌ام.

بهرام رادان درباره تفاوت و شباهت های نقش خود با بارکد اظهار کرد: من اولین باری است که فیلم را می‌بینم و نمی‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدی نقش‌هایم هستم و نیمه خالی کارم را بیسشتر می‌بینم. البته خوشحالم سابقه فیلم بارکد این قدر قوی در ذهن نشسته و همه ما در روزهای فیلمبردای به این موضوع فکر می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه اولین بار در فیلم عصر یخبندان با محسن کیایی و سحر دولتشاهی همبازی بود، گفت: در بارکد و این فیلم دو دوست بودیم و از طبقات و ژانرهای مختلف کار می‌کردیم. البته این موضوع را ضعف نمی‌دانم. سعی کردیم با خانواده‌ای که قبلا هم کار کرده بودند، وقتی وارد کار شدیم به‌خوبی از پس مسئولیت‌های خودمان براییم. اینکه نقش‌هایی که این خانواده می‌سازند، در ذهن شما نقش می‌بندد، به دلیل قدرت فیلمسازی این خانواده است.

در ادامه مهدی پاکدل درباره نقش تاثیرگذار خود، گفت: هربازیگری نقش‌های زیادی انتخاب می‌کند اما این نقش برایم عزیزتر است. آتش‌نشان‌های واقعی سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود می‌گفتند. این نقش برایم بار مسئولیت داشت و نمی‌شد ساده از کنار آن گذشت. من سعی کردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم.

503

کد خبر: 904126

وب گردی

وب گردی