ایران معتقد است سیاست هسته ای آمریکا، بشر را تا آستانه نابودی پیش خواهد برد

خبرگزاری فرانس 24 به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت:سیاست هسته ای آمریکا که اخیرا از سوی پنتاگون منتشر شده است، بشریت را به نابودی خواهد کشاند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز خبرگزاری فرانس 24 عنوان داشت:به دنبال تهدید اخیر روسیه، پنتاگون از طرح های جدید خود برای بازسازی زرادخانه هسته ای آمریکا پرده برداری کرد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، این اقدام رانقض ان پی تی(NPT)دانست و درتوییتر نوشت: سیاست جدید آمریکا که به تازگی از سوی پنتاگون منتشر شده، از وابستگی بیش از پیش این کشور به سلاح هسته ای حکایت داشته و با قانون منع گسترش تسلیحات هسته ای در تناقض است.
ظریف افزود: سماجت ترامپ در لغو برجام نیز ریشه در همین تفکرات خطرناک دارد.
پنتاگون درتازه ترین بازنگری خود در رابطه با موضع هسته ای ایالات متحده(NPR) ، خواستار ایجاد زرادخانه ای بزرگتر با سلاح های هسته ای کوچک و کم توان تر شده است. به اعتقاد آمریکا این اقدام، خاصیت بازدارندگی در مقابل تهدیدها را تضمین خواهد کرد
فرانس 24ادامه داد: پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای در سال 1970(1349) به اجرا گذاشته شد و تقریبا توسط تمام کشورها از جمله ایالات متحده به امضا رسید. براساس این پیمان از تمامی ملت ها خواسته شده تا در اولین فرصت ممکن رقابت هسته ای خود را پایان داده و اقدامات لازم را در جهت کاهش و حذف تسلیحات هسته ای خود به عمل آورند.
براساس توافقی (برجام) که ایران با شش قدرت جهانی به امضا رسانید، این کشور در ازای محدود کردن برنامه هسته ای خود از امتیاز رفع برخی از تحریم های بین المللی بهره مند شد.
ترامپ به طور مداوم برجام را مورد حمله قرار داده و در ماه ژانویه نیز اعلام کرد که تنها در صورت مذاکره مجدد و اعمال اصلاحات مدنظر خود در برنامه موشکی ایران، تحریم ها را دوباره به حالت تعلیق در خواهد آورد.
سایر امضا کنندگان برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و همچنین اتحادیه اروپا با حمایت قاطعانه از برجام اظهار داشتند که هدف برجام، محدود کردن توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای بوده که حاصل شده است.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 904165

وب گردی

وب گردی