16 درصد از زنان جامعه افسرده اند / فعالیت  620 سازمان مردم نهاد سلامت در کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که دکتر هاشمی در دولت  دوازدهم به مجلس تقدیم کرد  اجتماعی شدن سلامت بود و اولین مساله اجتماعی شدن سلامت ، مشارکت مردم است یعنی مردم به فکر سلامتی خود و اعضای خانواده باشند در این صورت هزینه های درمانی کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری دکترمحمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت صبح امروز در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.


دکتر محمدهادی ایازی در ابتدای این نشست گفت: اجتماعی شدن نظام سلامت موضوع جدیدی نیست،از زمانی که شبکه بهداشتی در کشور پیاده شد یکی از موضوعهای مورد توجه، اجتماعی شدن سلامت بود و سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن تاکید داشت.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه هایی که دکتر هاشمی در دولت دوازدهم به مجلس تقدیم کرد اجتماعی شدن سلامت بود و اولین مسئله اجتماعی شدن سلامت ، مشارکت مردم است یعنی مردم به فکر سلامتی خود و اعضای خانواده باشند در این صورت هزینه های درمانی کاهش پیدا می کند.این مشارکت می تواند به طور فردی یا در سطح محلات صورت گیرد در حال حاضر در تمامی محلات باید این کانون ها ایجاد شود و هر کس بنا بر نیاز خود عضو این کانون ها شود چرا که کانون های سلامت محور می تواند به سلامت مردم محله کمک کند.

در حال حاضر 620 سازمان مردم نهاد سلامت داریم

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 620 سازمان مردم نهاد سلامت داریم که می تواند به سلامت مردم از لحاظ فرهنگسازی، آموزش و حمایت از بیماران کمک کند. همچنین مشارکت مردم در حوزه نظام زیر ساخت سلامت بسیار مهم است .در حال حاضر 30 درصد از مردم سالمند هستند پس باید مراکز بهداشتی توسعه پیدا کند و بدون مشارکت مردم ممکن نیست که بخشی از آن توسط 875 خیریه در حوزه سلامت وجود دارد که به ساخت بیمارستان،درمانگاه و... می پردازند.

وی اضافه کرد: مشارکت های بین بخشی یعنی از ظرفیت سازمان ها و دستگاه ها به نحو احسن استفاده شود. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات باید به مردم کمک کند و تمامی این موارد در شورای عالی تصمیم گیری امنیت غذایی تصمیم گیری می شود.

راه اندازی مجمع سلامت ملی

دکتر ایازی افزود: سالیانه در تصادفات حدود 16 هزار و 500 نفر فوت می کنند و حدود 333 هزار نفر در حوادث رانندگی مجروح و به مراکز درمانی انتقال داده می شوند و تعداد وسایل نقلیه 3 برابر شده است و اگر مردم به مقررات پایبند بوده و مسئولان مربوطه خودروهای استانداری را تولید کنند این عدد کاهش پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: در چارچوب مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی باید از ظرفیت های خود استفاده کنند برای مثال در زلزله غرب کشور بخش زیادی از نیازهای درمانی توسط بنگاه های اقتصادی تامین شد. یکی دیگر از اقدامات اجتماعی شدن سلامت راه اندازی مجمع سلامت ملی در مقیاس های محله،شهرستان استان و.. است که یک ضلع آن مردم،خیرین و سازمان های مردم نهاد هستند،ضلع دیگر دولتی ها و ضلع دیگر در حوزه علمی مانند دانشگاهیان و... هستند.

آمار نزاع خیابانی بالاست


وی در زمینه اقدامات وزارت بهداشت در زمینه خشونت گفت: در بحث کودک آزاری در صورتی که فرد به بیمارستان ارجاع داده می شود و خدمات لازم را دریافت می کند اما اقدامات در حوزه فرهنگسازی متوجه سازمان های دیگر است و در جلسات وزارت رفاه آمار نزاع خیابانی بالاترین جرمی است که در کشور رخ می دهد و بسیار نگران کننده است باید در این زمینه اقدامات لازم در راستای اصلاح رفتار صورت گیرد.

دکتر ایازی در زمینه اقدامات وزارت بهداشت در زمینه دو جنسیتی ها اضافه کرد: این افراد یک تئاتر داشتند و دکتر هاشمی برای دیدن آن رفته بسیار تاثر شده بودند.یک گزارشی درباره ترنس ها در حال تهیه و اقدامات درمانی لازم برای این افراد در نظر گرفته می شود .یک ان جی او در این زمینه فعالیت می کند که با آن ها جلسه خواهیم داشت.متاسفانه این افراد تحت پوشش بیمه نیستند یک برنامه ای را دنبال می کنیم تا بتوانیم اقدامات مناسبی را برای این افراد انجام دهیم.

16 درصد از زنان و 13 درصد مردان افسرده اند


وی درباره نشاط اجتماعی در جامعه اضافه کرد: در جلسه در حضور ریاست جمهور برگزار شد دکتر روحانی تاکید داشتند که برنامه هایی در نظر گرفته شود که منجر به نشاط اجتماعی شود و به صدا و سیما تاکید داشتند که برنامه های شاد و مفرحی برای مردم در نظر بگیرند. افسردگی در جامعه ما وضعینپت خوبی ندارد و ما به عنوان متولی سلامت روان به دستگاه ها توصیه می کنیم اقداماتی را برای پیشگیری از آن انجام دهد.افسردگی در بانوان بیشتر است و حدود 16 درصد از بانوان و 13 درصد از آقایان نشانه ای از افسردگی دارند.

کمک های دولت و مردم نباید به مردم مناطق زلزله زده قطع شود


وی ادامه داد: در زمینه مردم کرمانشاه گزارشی بر اساس فوت در اثر برودت هوا نداشتیم وضعیت از لحاظ اسکان خوب نیست و حدود دو سوم مردم در چادر زندگی می کنند. کمک های دولت و مردم نباید به مردم این منطقه قطع شود باید استمرار داشته باشد تا اسکان مردم وضعیت بهتری پیدا کند.تیم های سلامت روان در مناطق زلزله زده استقرار و خدمات سلامت روان به مردم ارائه می دهد.تیم های مراکز جامع سلامت نیز به طور دائم در منطقه استقرار دارند.

نذر سلامت

خوشبختانه پزشکان در قالب خیریه ها و سازمان های مردم نهاد مشارکت دارند.برای پزشکان برنامه ای تحت عنوان نذر سلامت در نظر گرفتیم تا پزشکان،پیرا پزشکان و دندانپزشکان عضو آن شود.من معتقدم،اقداماتی که توسط جامعه پزشکی انجام می شود گفته شود و اگر فرد متخلفی برای جلوگیری از پرداخت مالیات از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کند و سایر موارد برخورد کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت درباره سریال ها با محوریت سلامت گفت: روال سریال ها این گونه است که سریال ها با ما مکاتبه می شود و پیشنهادات تهیه کننده به موسسه آوای سلامت ارجاع داده می شود پس از آن در شورای فیلم‌نامه طرح اولیه را بررسی و شورای فرهنگی آن را تایید می‌کند، در این زمینه سهم ما مشخص شده و عقد قرارداد بین وزارت بهداشت و صدا و سیما صورت خواهد گرفت.

معتادان متجاهر توسط پلیس جمع آوری و به بهزیستی تحویل می شوند


به گفته وی، امسال بر اثر برودت هوا مورد فوتی بین کارتن خواب ها در تهران و سراسر کشور وجود نداشته است.

وی در زمینه اقدامات معاونت اجتماعی در راستای پیشگیری از اعتیاد گفت: مرکز جامع سلامت اقداماتی در راستای آموزش به نوجوانان انجام داده است . مراکز درمانی ما در قالب ماده ۱۵، پذیرای افرادی است که به صورت اختیاری برای درمان مراجعه می‌کنند. ماده ۱۶ نیز برای درمان معتادان متجاهر به بهزیستی محول شده است. این بیماران توسط پلیس جمع‌آوری و به بهزیستی تحویل داده می‌شوند. در زمینه مادران معتاد نیز کارهایی انجام دادیم سم زدایی از مادران باید صورت می گرفت که در حال انجام است همکاریهای خوبی با سازمان بهزیستی و قوه قضائیه در این زمینه صورت گرفته است.


موضوع خودکشی از جمله مسائلی است که به وزارت بهداشت محول شده و 4استان غربی به عنوان پایلوت قرار داده شده و انجمن پیشگیری از خودکشی ایجاد شده است.آمار و ارقام نشان دهنده افزایش خودکشی نیست در این زمینه رسانه ها کاری نکنند که به سلامت روان مردم دچار آسیب شوند.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 904200

وب گردی

وب گردی