محور فعالیت های آموزشی دانشگاه آزاد بر اساس ارتقای کیفیت است /  حذف کاردانی پیوسته کار مفید و مثبتی نبود

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کاردانی پیوسته یکی از مباحثی است که در نظام نوین آموزش و پرورش مطرح شد که حذف کاردانی پیوسته کار مفید و مثبتی نبود.

دکتر علیرضا رهایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در خصوص تحولات دانشگاه آزاد در دوره مدیریتی جدید گفت: در دوره جدید محور فعالیت های آموزشی ما بر اساس ارتقای کیفیت است، بنابراین همه تمهیداتی که می تواند منجر به بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه ها شود، دارد مورد بررسی قرار می گیرد از جمله فعال شدن شوراهای مختلف مثل شورای برنامه ریزی، شورای گسترش دانشگاه، شورای سنجش و پذیرش دانشگاه و هیات ممیزه دانشگاه که فعال شده است.

وی افزود: اهتمام ویژه ای برای ارتقای اعضای هیات علمی دارد انجام می شود، به طور متوسط در هر جلسه هیات ممیزه بین 60 تا 100 عضو هیات علمی از مرتبه مربی به استادیاری و تعدادی حدود 20 پرونده از مرتبه استادیاری به دانشیاری و استادی ارتقا پیدا می کنند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در رابطه با ایجاد مجموعه های بین رشته ای جدید و همین طور برنامه های مهارتی در دوره کاردانی به کارشناسی کمیته های برنامه ریزی دانشگاه فعال شده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم در آینده نزدیک بتوانیم برنامه های جدید را به عنوان برنامه های کلاسیک و درازمدت ارائه کنیم در عین حال که بحث تدوین برنامه های کوتاه مدت برای واحدها برای اینکه بتوانند به صورت پکیج های مستقل تخصص های محدودی به اعضای علاقمند منتقل کنند آن هم از نظر دور نبوده و آن بخش هم فعال شده است.

رهایی در خصوص تعامل دانشگاه آزاد و وزارت علوم تصریح کرد: تعاملات خوبی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای قطعی کردن مجوز رشته ها داریم برقرار می کنیم و بخش قابل توجهی از رشته ها تعیین تکلیف شده است و امیدواریم در سال جاری و قبل از اینکه به آزمون های سال آینده برسیم برای بقیه رشته ها هم از نظر مجوزها تعیین تکلیف شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بحث عمده و بسیار مهمی که داریم دنبال می کنیم تدوین سند آمایش دانشگاه آزاد و اجرایی کردن آن است که خوشبختانه این کار هم تا حد زیادی عملیاتی شده است.

وی با اشاره به تدوین طرح آمایش دانشگاه آزاد گفت: طرح آمایش در نظام منطقه ای تدوین کردیم، ده منطقه راه اندازی شده است؛مجموعه واحدهای دانشگاه آزاد در این نظام ده منطقه ای مطرح شده اند و فعالیت ها و همکاری های خوبی در این نظام منطقه ای بینشان شکل گرفته است.

رهایی تصریح کرد: جهت گیری در اصلاح رشته ها و توسعه رشته ها و همین طور فعالیت های تخصصی که قرار است انجام بگیرد بر مبنای این سند آمایش خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد گفت: وزارت علوم اعتقادش بر این بود که با توجه به محدود شدن تعداد دانشجو تکمیل ظرفیت جدیدی گرفته نشود البته ما امسال در مهرماه یک مرحله تکمیل ظرفیت گرفته بودیم ولی خوشبختانه با جلساتی که برگزار کردیم و تعاملی که انجام شد مجوز تکمیل ظرفیت دوم هم گرفتیم و فکر می کنم این هفته نتایجش اعلام شود.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی در سطح کارشناسی الان ثبت نام کرده اند، در سطح کارشناسی ارشد که مجوز جامعی گرفته بودیم تعداد داوطلبان خوبی ثبت نام کرده اند که بهمن ماه بین واحدهای دانشگاهی توزیع می شوند و فعال می شوند.

رهایی در خصوص موضوع حذف کاردانی پیوسته گفت: کاردانی پیوسته یکی از مباحثی است که در نظام نوین آموزش و پرورش مطرح شد که حذف کاردانی پیوسته کار مفید و مثبتی نبود، بحث های متعددی هم مطرح شده است که کاردانی پیوسته مجدد بازگردانده شود ولی فعلا این موضوع را اعلام کردند که تمام مجوزهای کاردانی پیوسته را می توانیم به کاردانی ناپیوسته تبدیل کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال ما پیگیر هستیم که ان شاء الله بحث کاردانی پیوسته به لحاظ جایگاه خاص خودش و میزان استقبال خوبی که از آن می شود، کماکان فعال شود.

کد خبر: 904226

وب گردی

وب گردی