تولید روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور/ شرکت ملی گاز در مسیر محرومیت زدایی به طور کامل حرکت کرد

معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز گفت: این شرکت یکی از گسترده ترین شرکت هایی است که روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می کند به طوری که هم اکنون ۹۲ درصد کشور به شبکه گاز متصل است

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری اظهار کرد:شرکت ملی گاز ایران یک شرکت جهادی و انقلابی است که بعد از ۴۰ سال توانسته اهدافی را را دنبال کند که منافع نظام و شعار انقلاب را تحقق بخشد.
او تصریح کرد: این شرکت یکی از گسترده ترین شرکت هایی است که روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می کند. همچنین به اقصی نقاط کشور گاز را انتقال می دهد.
عراقی تاکید کرد: هم اکنون ۹۲ درصد کشور به شبکه گاز متصل است تا جاییکه ۷۶ درصد روستاها و ۹۸ درصد شهری از گاز استفاده می کنند و همچنین نیروگاه ها و صنایع از این نعمت بهره مند هستند.

عراقی با تاکید براینکه ما وفای به عهد کردیم اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران در طول 40 سال گذشته در مسیر تحقق سیاست‌های محرومیت‌زدایی و ایجاد رفاه برای مردم گام برداشته است.

او تصریح کرد: ایران، با 30 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی، یکی از بزرگ ترین زیرساخت‌های گازرسانی در دنیا را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: زمینه برنامه‌های تعریف شده در حوزه گازرسانی و ایجاد رفاه برای مردم و محرومیت‌زدایی که از سیاست‌های کلان نظام و انقلاب است، وفای به عهد کردیم.
او ادامه داد: همزمان با دهه مبارک فجر، 3 هزار پروژه با 12هزار میلیارد تومان اعتبار کلنگ زنی می‌شود یا به بهره‌برداری می‌رسد.

عراقی گفت: از این میزان اعتبار، 9هزار میلیارد تومان در بخش احداث خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز و 3 هزار میلیارد تومان نیز در حوزه گازرسانی هزینه شده است.

عراقی تاکید کرد: 8 هزار روستای باقیمانده که قابلیت گازرسانی دارند، تا دو سال آینده از نعمت گاز برخوردار می شوند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص خدمات رسانی به مناطق زلزله زده گفت: روز پس از وقوع زلزله تاسف بار استان کرمانشاه که بیش از 7 ریشتر بود، با همکارانم در این مناطق حضور یافتیم. با فراخوان استان‌های معین، در کمترین زمان شبکه این مناطق نشت‌یابی شد و پس از تأیید سازمان نظام مهندسی، گاز همه مشترکان وصل شد. با توجه به مدیریت و برنامه ریزی، مشکلی در این زمینه نداشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش حجم صادرات گاز ایران گفت: براساس برنامه ششم توسعه، باید روزانه 200 میلیون مترمکعب به بخش صادرات اختصاص یابد.

او ادامه داد: هم‌اکنون صادرات گاز به ترکیه و بغداد عراق در جریان است و در زمینه صادرات گاز به بصره نیز قرارداد امضا شده و آمادگی داریم، درخواست‌هایی نیز برای صادرات وجود دارد.

عراقی افزود: در ارتباط با مینی ال.ان.جی خیلی موفق عمل نکردیم اما کارهای مقدماتی خوبی انجام شده است. انستیتو گاز در دانشگاه تهران ایجاد شده و با شرکت پژوهشی کره ای قرارداد همکاری امضا شده است که همکاری های مشترکی در این زمینه صورت بگیرد و اکنون پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

او همچنین تاکید کرد:️ صادرات گاز طبیعی روسیه به کویت هیچ راه دیگری جز عبور از ایران ندارد.

عراقی با اشاره به مصرف بهینه گاز و اختصاص این میزان به بخش صادرات گفت: متاسفانه با وجود ابلاغ بخشنامه از سوی معاون اول رئیس جمهوری، بیشتر نهادهای دولتی و خصوصی مصرف بهینه انجام نمی‌دهند.
معاون وزیر نفت گفت: ️داوری در دادگاه ترکیه یکی از موفقیت های شرکت ملی گاز بود که تماما توسط همکاران این شرکت انجام شد.

عراقی ادامه داد: ️پول صادرات گاز به عراق را دریافت می کنیم. بدهی ایران به ترکیه تسویه شده و هم اکنون پول صادرات گاز به این کشور دریافت می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: ️عراق برای دریافت گاز از طریق خط لوله بصره از 20 اسفندماه اعلام آمادگی کرده است.

عراقی افزود:️ اگر شرکت می خواهد به ارزآوری برسد و تبدیل به یک برند مورد اعتماد شود، باید بنگاه داری کند. برای انجام این کار به کمک دولت، وزارت نفت، مجلس و دیگر ارگان ها داریم. در حال حاضر برون سپاری را (خصوصی سازی بدون انتقال مالکیت) در این شرکت دنبال می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با سازوکارهای معمولی و در شرایط عادی امکان 20 درصد صرفه جویی در مصرف گاز وجود دارد.

او ادامه داد: برای نمونه بازدهی نیروگاه‌های برق کشور 30 درصد است در حالی که این میزان در کشورهای دیگر، 58 درصد است. برای افزایش بازدهی نیروگاه‌ها نیاز به سرمایه گذاری است و تنها با این برنامه شاهد صرفه جویی قابل توجهی در مصرف این بخش خواهیم بود.

معاون وزیر نفت افزود: در تقسیم‌بندی فعالیت‌ها، ایجاد زیرساخت‌های گازرسانی به عهده شرکت ملی گاز ایران است و نمی توانیم به طور کلان در حوزه صرفه جویی وارد شویم. شرکت ملی گاز ایران در سال های گذشته با تهیه برنامه‌های فرهنگی و توزیع کتابچه و... از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها، فعالیت‌های گسترده ای در حوزه فرهنگ سازی مصرف بهینه و ایمن داشته است.
او تاکید کرد: رسانه ها در حوزه فرهنگ‌سازی پیشرو هستند ومی توانند در این زمینه فعالیت کنند.
️عراقی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه میزان تولید، مصرف و صادرات گاز در برنامه ششم توسعه گفت: 1 میلیارد دلار هم تولید و انتقال خواهیم داشت و در این راستا احداث خطوط لوله نهم و یازدهم در دستورکار قرار دارد که 200 میلیون متر مکعب صادرات گاز خواهیم شد و در خطوط لوله 9 و 11 ، 38 ایستگاه تقویت فشار خواهیم داشت.

او در توضیح مسئله آبونمان گاز گفت: حذف آبونمان گاز برای ما لازم القبول نیست ولی لازم اجرا است زیرا با اجرا آن در حدود هزار میلیارد تومان از بودجه این شرکت کاهش می یابد که این به معنای کاهش خدمات رسانی به مردم است.
معاون وزیر نفت در توضیح درامدهای شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: این شرکت در مجموع ۱۷ هزار میلیارد درامد دارد که از این میزان ۸ هزار میلیارد ان سهم هدفمندی یارانه ها است و کسر سود سهام، مالیات، هزینه های جاری حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شاهد هستیم که طبق برنامه اخیر هزار میلیارد نیز بابت ابونمان حذف خواهد شد.
عراقی در توضیح بحث دیوان محاسبات در بحث ۱۱ هزار میلیارد تومانی گفت: در این موضوع صحبت از نبود ۱۱ هزار میلیارد نیست بلکه موضوع این است که چرخش ان انگونه که می بایست صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در باره موضوع واردات گاز از ترکمنستان و شکایت آنها نیز بیان کرد: این کشور چند بار قیمت را بالا بردند ما نیز چند بار مذاکره کردیم که باید قیمت پایین بیاید. اکنون آنها به داوری رفتند در هر حال اگر پای مذاکره بیایند مشکل حل می‌شود اگر نباشد با دعوا حل می‌شود در حال حاضر ما هر دو روش مذاکره و دادگاه را پیگیری می‌کنیم.
او درباره میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌ها نیز طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ گفت: در سال ۹۲ ، ۳۵ میلیارد متر مکعب سال ۹۳ ، ۵۰ میلیارد مترمکعب ، سال ۹۴ ، ۵۷ میلیارد مترمکعب ، سال ۹۵ ، ۶۰ میلیارد متر مکعب و سال ۹۶ ، ۶۷ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال کرد‌ه‌ایم.
معاون وزیر نفت درباره میزان استفاده از گاز مخازن شوریجه و سراجه اظهار داشت:‌ در سال جاری ۱۳ میلیون متر مکعب در روز در اوج سرما از مخزن شوریجه و ۸ میلیون متر ومکعب نیز از مخزن سراجه گاز دریافت کرده‌ایم.
عراقی حجم تجمعی گاز از مخازن سراجه و شوریجه را به ترتیب ۱.۳ میلیارد مترمکعب و ۲.۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد.
او در ادامه از مردم و رسانه‌ها خواست که کمک کنند طی دو سال آینده نیز بتوانیم پروژه‌های گازرسانی را تکمیل کنیم و در این رابطه سیستان و بلوچستان به عنوان اصلی‌ترین جاهایی است که باید گازرسانی شود و اگر بودجه کافی داشته باشیم می‌توانیم این پروژه را نیز نهایی کنیم.
عراقی در خصوص سهم این شرکت در صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: بر اساس اهداف ۵۰ سالگی شرکت در ابتدا باید در زمینه کمی فعالیت کنیم و پس از ان به دنبال مسائل کیفی باشیم به طور مثال مطرح کردن توانمند سازی،اصلاح فرایندهای رویکرد سیستمی و موارد مشابه به دنبال توسعه بازارهای صادراتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی روی خواهد داد و امیدواریم طی چند سال اینده ارز اوری از این حوزه نیز صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح پروژه های افتتاح شده در دهه مبارک فجر گفت: خط کیاسر به نکا یکی از سخت ترین اقدامات صورت گرفته بود که از دامغان اغاز و از کیاسر و نکا که تماما مناطق کوهستانی و جنگلی است عبور می کرد، در کنار ان با پیشبرد ۸۰ تا ۹۰ درصد از خط ۶ که در مقیاس حدود هزار کیلومتر دیگر نگران انتقال گاز در غرب کشور نیستیم.

401

کد خبر: 904266

وب گردی

وب گردی