اتصال شبکه برق کشور به روسیه و اروپا در دولت دوازدهم/دوران مدیریت تقاضا را در پیش رو داریم

وزیر نیرو گفت: دوران مدیریت تقاضا را در پیش رو داریم و بحث عرضه محدود است، لذا تلاش می‌کنیم تا به بحث مدیریت مصرف و تقاضا بیشتر بپردازیم تا با توجه به اینکه سال‌های خشکی را تجربه می‌کنیم، به سلامت از این سال‌ها گذر کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری امروز (دوشنبه) در ساختمان ستادی این وزارتخانه، با بیان این مطلب که رسانه پل ارتباط دو طرفه صنعت آب و برق با مصرف کنندگان است، افزود: وزارت نیرو در این دوران بحث مدیریت توامان عرضه و تقاضا را در دستور کار دارد و برای تحقق آن نیازمند یک ارتباط مؤثر با مصرف کنندگان است.
او با اشاره به این مطلب که در این ارتباط گیری دسترسی آسان به اطلاعات و داده‌های موجود و شفافیت آن یکی از پیش نیازهااست که با استفاده از فناوری‌ها و تخصص‌های موجود و کمک رسانه‌ها این بخش کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اجرایی کرد، اظهار داشت: تمامی اطلاعات لازم را در دسترس قرار می‌دهیم تا در فرصت‌هایی که برای گفت و گو پیش خواهد آمد، سیاست‌ها و راهبردهای پاسخگویی به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد مد نظر باشد.
اردکانیان ادامه داد: در این دوران باید جدای از انجام مصاحبه‌ها، فرصت‌هایی را در داخل و خارج از کشور برای افزایش سطح آگاهی و اطلاعات جامعه رسانه‌ای در حوزه آب و انرژی و محیط زیست فراهم کنیم.
*پروژه‌های برقی در ایام فجر
او گفت: در ایام دهه فجر در بخش برق، هفت پروژه نیروگاهی با ظرفیت 2 هزارو 723 مگاوات به ارزش دو میلیارد و 90 میلیون یورو در بهبهان، یزد، گل گهر، سیرجان، سمنگان و سیرجان به بهره برداری رسیده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه احداث سه نیروگاه نیز در منطقه ارس، خرم آباد و زاهدان آغاز شده است که ظرفیت تولید برق کشور را افزایش می‌دهد، افزود: در زمان حاضر 78 هزار و 500 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم که بخش اعظم آن توسط توان داخلی به بهره برداری رسیده است که مجموعه این پروژه ظرفیت تولید برق کشور را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد داد.
او ادامه داد: در زمان حاضر بیش از 90 درصد تجهیزات برقی و نیروگاهی شامل توربین و ژنراتور در داخل کشور تولید می‌شود.
رضا اردکانیان با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته در سال 57 تقریباً ظرفیت تولید نیروگاهی کشور 7 هزار و 24 مگاوات بوده که تماماً توسط نیروگاه‌های کلید در دست بوسیله پیمانکارن خارجی ساخته شده بود، اذعان داشت: امروزه به سطحی رسیده‌ایم که قدرت اول منطقه در تولید برق هستیم و با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم دارای مراودات برقی هستیم.
او اضافه کرد: در بخش تجدید پذیر ها نیز تا کنون 450 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر به بهره برداری رسیده و 700 مگاولت نیز در حال احداث است که تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به 5 هزار مگاوات خواهد رسید که تحول عظیمی در این بخش خواهد بود.
*انتقال، فوق توزیع و توزیع برق در ایام فجر
وزیر نیرو ادامه داد: در ایام فجر امسال 5 هزار و 317 پروژه انتقال، فوق توزیع و توزیع به بهره برداری رسید که ارزش پروژه‌های انتقال و فوق توزیع بالغ بر 27 هزارو 840 میلیارد تومان بود که حدود 4 هزارو 417 مگاوات با ارزش 3.5 میلیارد دلار از طریق بخش سرمایه گذاری خارجی تأمین شد.
*آب شرب شهری و روستایی در ایام فجر
او خاطر نشان کرد: در بخش آب شهری نیز از وضعیت کمی و کیفی مطلوبی برخوردار هستیم و 99.4 درصد جمعیت شهری هم اکنون تحت پوشش شبکه‌های آب سالم و بهداشتی قرار دارند که در سال 57 با توجه به جمعیت کم آن زمان فقط 74 درصد مردم تحت پوشش بودند.
اردکانیان اضافه کرد: در بخش آب روستایی نیز دولت یازدهم توجه خاصی به این بخش نشان داد که امروزه شاهد تحت پوشش بودن 81.5 درصد جمعیت روستایی از این نعمت هستیم که با توجه به اینکه تأمین اعتبار برای پروژه‌های آبرسانی روستایی در سال 97 نیز از محل صندوق توسعه ملی مد نظر قرار گرفته است، این میزان افزایش خواهد یافت.
*افتتاح سامانه‌های فاضلاب در ایام فجر
او تصریح کرد: در بخش فاضلاب با توجه به اینکه دیر آغاز کردیم ولی در زمان حاضر با سرعت خوبی در حال پیشروی هستیم به طوری که در سال 57 فقط 8.5 درصد جمعیت شهری تحت پوشش سامانه‌های فاضلاب بوده‌اند، امروزه این رقم تا 48 درصد رشد داشته و مردم کشورمان از سامانه‌های بهداشتی و اقتصادی بهره مند هستند.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه از محل آب‌های مصرفی شهری و روستایی که بیش از 6.5 میلیارد متر مکعب است 4.3 میلیارد متر مکعب پساب حاصل می‌شود و پساب در مناطق خشک و نیمه خشک مطمئن‌ترین منبع تأمین آب برای واحدهای مختلف از جمله صنعت است، افزود: ما در زمان حاضر قادر هستیم فقط 1.2 میلیارد متر مکعب آن را جمع آوری و استفاده کنیم که استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.
او گفت: ما دوران مدیریت تقاضا را در پیش رو داریم و بحث عرضه محدود است، لذا تلاش می‌کنیم تا به بحث مدیریت مصرف و تقاضا بیشتر بپردازیم تا با توجه به اینکه سال‌های خشکی را تجربه می‌کنیم، به سلامت از این سال‌ها گذر کنیم.
اردکانیان با بیان اینکه بارش بسیاری از مناطق کشور در 50 سال اخیر بی سابقه بوده و کمترین میزان بارش را داشته‌اند گفت: چگونگی مصرف آب فوق العاده حائز اهمیت بوده و کماکان بایستی بخش آب شرب در اولویت وزارت نیرو باشد و این وزارتخانه سعی می‌کند با کمک مشترکان و مدیریت در مصرف، این سال‌های خشک را پشت سر بگذارد.
او با اشاره به اینکه ایران با خشکسالی عجین شده است گفت: سعی کنیم به لحاظ فرهنگی نیز کمتر از عبارت مقابله با خشکسالی استفاده کنیم و خود را با این عبارت وقف دهیم و خشکسالی را جزو برنامه‌های طبیعی بدانیم و برنامه‌های سازگاری با خشکسالی را در بخش‌های مختلف اجرایی کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه همکاری خوبی در سطح دولت بین دستگاه‌های مرتبط با آب وجود دارد، اظهار داشت: از سرفصل‌های برنامه اینجانب به مجلس شورای اسلامی ارتقای سطح مفاهمه بین دستگاه‌ها در داخل مجموعه دولت با سایر قوا و مصرف کنندگان و مجموعه‌های مردم نهاد و جامعه رسانه‌ای است که جزو اقتضاعات و ازالزامات مدیریت تقاضا است.
او با اشاره به اینکه بجز مکانیزم قانونی شورای عالی آب که با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل جلسه می‌دهد و هماهنگی در سیاست گذاری صورت می‌گیرد، افزود: با درخواست اینجانب و موافقت وزیرجهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جلسات منظمی را با عنوان مجموعه دست اندرکار تأمین و عرضه و مصرف آب برگزار می‌کنیم تا سوتفاهمات ناشی از کم ارتباطی در این صنعت برطرف و منجر به چارچوبی برای تدوین تعدادی پروژه‌های نمونه و پایلوت در کشور شود.
اردکانیان در ادامه گفت: هر چهار مسئول، گزارش مشترکی را به رئیس جمهور ارائه کردیم و درصدد هستیم در تک تک استان‌ها و مجموعه‌های آبریز کشور، این پروژه‌ها با حمایت و پشتیبانی و مدیریت استانداران هر استان عملیاتی شود که به محض شروع هریک از این پروژه‌ها اطلاعات تفصیلی در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد.

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به گسترش مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق اظهار داشت: برای اینکه بتوان آب و برق پایدار در اختیار مردم قرار داد، گریزی از حمایت بخش خصوصی نیست.
او افزود: در حال حاضر مالکیت بخش عمده‌ای از نیروگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی است و ما در حوزه انرژی‌های نو نیز حدود 2.5 میلیارد دلار توافق‌نامه با بخش خصوصی داخلی و خارجی برای ساخت 2000 مگاوات نیروگاه خورشیدی امضا کردیم.
اردکانیان با اشاره به اولویت مدیریت مصرف و تقاضا تصریح کرد: در بخش آب و فاضلاب در عین اینکه عرصه تأمین آب را رها نخواهیم کرد؛ اما عمده تمرکز ما بر روی مدیریت مصرف و تقاضای آب خواهد بود و سعی خواهد شد تا کاهش تلفات شبکه های آب و مدیریت آب در بخش های مختلف با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، میزان مصرف را کاهش دهیم.
او با اشاره به موانع اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی ادامه داد: موانع طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی صرفاً مسائل مالی نیست؛ بلکه دلایل متعددی دارد، برای اجرای درست و دقیق این طرح نیازمند یک سیستم مدیریت به هم پیوسته آب هستیم.
اردکانیان اضافه کرد: در دوران مدیریت عرضه، صرفاً یک دستگاه اقدام به اجرای برنامه‌های خود فارغ از توجه به سایر سازمان‌های ذی‌نفع می کرد؛ اما مدیریت تقاضا نیازمند مفاهمه با همه ذی‌نفعان است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای برون رفت از تنش آبی در برخی از دشت های کشور، نمونه ها و پایلوت هایی برای مدیریت مصرف و دقیق آب در بخش های مختلف انتخاب شده است که امیدواریم در نهایت به یک راه حل عمومی‌تر جهت تعمیم به سایر نقاط کشور برسیم.
او تصریح کرد: همچنین برنامه این است تا در حوزه مدیریت اب به اختیارات منطقه ای استانداران بیفزاییم تا آن ها متناسب با منابع آب موجود به تغییر الگوهای کشت و یا ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و ... بپردازند.
اردکانیان گفت: سالانه هزاران میلیارد تومان برای پوشش میزان افزایش مصرف برق در کشور صرف نیروگاه‌سازی می شود این در حالی است که چنین افزایش مصرفی سالانه در سایر نقاط دنیا معمول نیست.
او ادامه داد: بنابراین برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده کنونی که عمده استفاده داخلی آن تنها در زمان پیک است، لازم است تا پتانسیل هایی در خارج از مرزها جهت استفاده از ظرفیت باقیمانده و صادرات آن فراهم شود.
وزیر نیرو یادآور شد: در دولت دوازدهم بنا داریم تا پایان دولت زمینه اتصال شبکه برق کشور به کشور روسیه و از آنجا اتصال برق به شبکه اروپا را فراهم کنیم که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس بتوانیم این امر محقق شود.
او تأکید کرد: وجود شکاف بین قیمت تمام شده برق با قیمت فروش آن، اقتصاد برق را چالش مواجه کرده است و این امر باعث خواهد شد تا نتوان آن طور که شایسته است، خدمات باکیفیت تری در اختیار مردم قرار داد.
او با اشاره به آب های مرزی و حوضه های مشترک آبریز و برنامه های وزارت نیرو در این خصوص گفت: در حال حاضر در دنیا حدود 286 حوضه آبریز مشترک وجود دارد و تقریباً می توان گفت 40 درصد از آب های دنیا در حوضه های مشترک آبریز قرار دارد، با این حال شرایط ایران از نظر قرار گرفتن در بالادست و پایین دست بودن رودخانه های مرزی بسیار خاص است.
اواضافه کرد: باید توجه د اشت که در حوضه های آبریز مشترک، همه "هم‌سرنوشت" هستند و بنابراین وجود مفاهمه و گفتگو بین طرف ها و البته استفاده از همه ابزارهای موثر در این خصوص می تواند بسیبار راهگشا باشد.
اردکانیان تأکید کرد: اما پیش از هر چیز باید این گفتگو و اجماع در داخل صورت پذیرد و ما بتوانیم به یک سیستم مشترک و بهم پیوسته آب برسیم.
او در ادامه با اشاره به سیاست وزارت نیرو در خصوص آب های ژرف گفت: پروژه های آب ژرف، صرفاً جنبه مطالعاتی دارد و این تصمیم نیز پیش از بنده در سطح دولت گرفته شده است و مجوزهای مطالعاتی آن نیز صادر شده است با این حال تا مطالعات به یک نتایج دقیق و ملموس نرسد به هیچ وجه وارد فاز اجرایی نخواهیم شد.
وزیر نیرو با دیگر با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف و تقاضا در بخش آب اظهار داشت: عرصه مدیریت مصرف و تقاضا، عرصه علوم اجتماعی و انسانی است. بنابراین نیازمند مشارکت فعال این علوم برای طراحی و برنامه ریزی های درست در این زمینه هستیم.
او با اشاره به وضعیت فعلی آب پشت سدهای کشور گفت: ورودی آب به سدها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 5 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب بوده که 34 درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.
او اضافه کرد: در حال حاضر کل آب موجود در پشت سدهای کشور حدود 20 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است که می توان گفت تنها 41 درصد این مخازن پر است.
اردکانیان تصریح کرد: همچنین حدود 30 درصد مخزن سدهای تأمین کننده آب شهر تهران نیز پر است.
او در پایان با اشاره به جانمایی صنایع آب بر گفت: با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده که صنایعی که از این پس آب‌بر بوده و قرار است در کشور ساخته شوند باید جانمایی درستی داشته باشند، اما در خصوص صنایع آب بری که تاکنون ساخته شده است می بایست این صنایع اقدام به بازچرخانی آب و یا استفاده از پساب در تأمین آب موردنیاز خود کنند.
402

کد خبر: 904393

وب گردی

وب گردی